Gå til innhold

Mens, underliv og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest phoebee

Jeg har flere ting jeg lurer på.

Jeg er 22 år.

Jeg sluttet på p-pillene mine pga nedsatt libido, og gikk først 7 uker før jeg fikk mens, noe som jeg fikk vite var ganske så normalt. Så dro jeg til lege, og fikk ny resept.

Jeg står nå på venteliste for en time hos gynekolog, fordi legen min ville sjekke ut noen klumper på livmoren min som kanskje kunne være underlivssopp. Hun var ikke sikker.Er dette farlig?

En annen ting, siden jeg var hos min fastlege, så har jeg ikke fått mensen på 14 uker. (så jeg har ennå ikke kunnet starte på de nye pillene) Og jeg har tatt graviditetstester underveis og fastslått at jeg ikke er gravid.

Kan disse tingene ha noe relasjon med hverandre? Jeg har i tillegg også måttet flytte midlertidig, så min livssituasjon er litt forandret.

Fikk et tips hos en leser om at jeg kanskje hadde hormonforstyrrelse (pga de 14 ukene uten mens). Hva vil det si? Er det farlig? Hvilke konsekvenser kan det gi?

Det var en ting, en annen ting er at jeg faktisk nå er inne på tanken om å få barn alikevel, og lurer på om det er noe farlig hvis jeg ble gravid og det viste seg at jeg hadde underlivssopp?

Pga at jeg har flyttet, gjør det vanskeli å snake med min egen fastlege om dette.

Blir veldig gla for alt relatert som kan hjelpe meg i mine søken for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136883-mens-underliv-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det med klumper på livmoren lyder rart. Legen kan mene muskelknuter som er helt godartede fortykkelser av muskellaget i livmoren, men det er meget uvanlig i din alder.

Sopp i skjeden vil du merke som hvit klumpet utflod med kløe. Det vil ikke vise seg som ’klumper på livmoren’, og det vil man ikke henvise til gynekolog, men undersøke ved mikroskopi av utflod eller innsending av prøve.

Det at det sist gikk 7 uker og nå 14 uker uten menstruasjon kan tyde på hormonforstyrrelser, at du har uregelmessig eggløsning, og det kan igjen ha ulike årsaker. Det kan undersøkes ved en blodprøve, og da er det kanskje lurt med en sjekk hos en gynekolog som også kan undersøke dine eggstokker med ultralyd. Hvis du ønsker graviditet, kan man som sette eggløsning i gang med tabletter. Det betyr ikke noe at du har sopp, det er ganske vanlig hos gravide.

Jeg håper det var svar på dine spørsmål?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...