Gå til innhold

Graviditet og hodepine

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på med et ICSI-forsøk og skal ta en hjemmetest i morgen. (Krysser fingrene for to blå). Problemet er at jeg er så plaget av hodepine. Det kjennes ut som migrene (ikke fullt så sterkt som jeg pleier å ha) med smerter bak høyre øye og kvalme. Jeg har ikke menstruell indusert migrene. Jeg har tatt et par Paracet, men synes ikke at det hjelper.

Jeg pleier ofte å ta en eller to Anervan, men jeg finner ingen info om dette preparatet på Legemiddelsiden. Er det farlig å bruke dette hvis jeg er gravid? Kan det være skadelig for fosteret nå i beg. av svangerskapet?

Takknemlig for svar!

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13699-graviditet-og-hodepine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Under graviditet skall Anervan endast användas i svåra fall och i samråd med doktor. Dessa tabletter kan öka chansen för för tidig förlossning pga att livmodern kan retas att gjöra mycket sammandragningar. Jag tycker inte att du skall ta dessa utan att först ha pratat med din doktor. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13699-graviditet-og-hodepine/#findComment-66533
Del på andre sider

Som årelang migrenepasient har jeg litt kunnskaper om migrenepreparater... Anervan må du ikke bruke når du planlegger å bli gravid. Dette middelet øker risikoen for abort pga sin virkningsmåte. Du kan imidlertid bruke de nyere migrenepreparatene (som f.eks. Imigran, Maxalt) ved planlagt graviditet. Etter at graviditet er bekreftet, skal imidlertid heller ikke disse brukes. Siden du vet at du nå kan være gravid, tror jeg det er lurt å avstå også fra disse preparatene allerede nå. Man har aldri sett at Imigran har forårsaket problemer eller misdannelser ved graviditet, men preparatet er jo ikke veldig gammelt.

Ellers kan jeg anbefale deg å bruke Naproxen som et alternativ til migrenepreparater under graviditet. Dette kan bare brukes de første 6 månedene av graviditeten, og man skal bruke minst mulig. Jeg fikk lov til å bruke 500 mg opptil 2 ganger i døgnet. Hadde en regel for meg selv at det skulle gå minst 10 dager mellom hver gang jeg brukte preparatet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13699-graviditet-og-hodepine/#findComment-66611
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...