Gjest språkfrik Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Kan det være nattevakt? Hva er sammenhengen? 0 Siter
citoyen Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 homini nocturnus, tror jeg. Nattmenneske. 0 Siter
Gjest språkfrik Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 homini nocturnus, tror jeg. Nattmenneske. Homo ludens er "det lekende menneske" Så nattmenneske måtte vel være "homo nocturnus" i så fall. 0 Siter
Gjest forever young Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Kan det være nattevakt? Hva er sammenhengen? finn ut hva som ligger i bøyningsforskjellen homo/homini, da, dere som lurer og er språkfriker og sånn. hvor har du sett uttrykket, ulv, eller har du funnet det på selv? Lettere å svare hvis du sier det. Ord kan jo ha opprinnelige eller nyere, tidstilpassede betydninger 0 Siter
Gjest Liizabet Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 finn ut hva som ligger i bøyningsforskjellen homo/homini, da, dere som lurer og er språkfriker og sånn. hvor har du sett uttrykket, ulv, eller har du funnet det på selv? Lettere å svare hvis du sier det. Ord kan jo ha opprinnelige eller nyere, tidstilpassede betydninger Jeg tror homini er flertallsform.. Høres sånn ut for meg, men jeg aner ikke. :-) 0 Siter
Rubia Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Jeg tror homini er flertallsform.. Høres sånn ut for meg, men jeg aner ikke. :-) Homo - mann hominis - menneske nocturnus - nattlig 0 Siter
Rubia Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Ops...prøver igjen... Homo - mann hominis - menneske nocturnus - nattlig 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Homo - mann hominis - menneske nocturnus - nattlig Homo betyr da menneske? F.eks kan ikke jeg huske at homo sapiens viser til et spesifikt kjønn. 0 Siter
Rubia Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Homo betyr da menneske? F.eks kan ikke jeg huske at homo sapiens viser til et spesifikt kjønn. Det er det som står i boka mi... Men det menes vel ikke mann som i hannkjønn men mann som i menneske...dumt forklart, skjønte du det ? 0 Siter
Rubia Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Homo betyr da menneske? F.eks kan ikke jeg huske at homo sapiens viser til et spesifikt kjønn. En til foresten... homo-, homøo- gr. pref. av homos samme, homoios lik Den jeg mente : homo, inis - mann, menneske 0 Siter
citoyen Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Homo ludens er "det lekende menneske" Så nattmenneske måtte vel være "homo nocturnus" i så fall. hominis er flertall, ja. Men det brukes likevel ofte som generell betegnelse på "mennesket" 0 Siter
Gjest språkfrik Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Ops...prøver igjen... Homo - mann hominis - menneske nocturnus - nattlig Homo betyr mann, person, menneske på latin, a la engelsk "man". Eks.: Homo ludens (det lekende menneske) Homo sapiens (det kloke/kunnskapsrike menneske) Homo i flertall, "hominEs" kan bety mennesker, folk. Kan godt være at hominIs er det samme som homo, det vet jeg ikke noe om. Substantivet homo er hankjønn. Likeens er vel nocturnus et adjektiv i entall hankjønn nominativ. Jeg er ikke så stø i latinsk grammatikk, men trodde det ville hete nocturni i flertall, altså "homines nocturni" hvis det skulle bety nattmennesker. I så fall ville "homines nocturnus" være tull, a la "nattlig mennesker" isf nattligE. Men hvis hominis er hankjønn entall stemmer vel grammatikken i hominis nocturnus - nattmenneske. 0 Siter
Gjest språkfrik Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Ops...prøver igjen... Homo - mann hominis - menneske nocturnus - nattlig Sorry- feilplassert. 0 Siter
Gjest språkfrik Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 hominis er flertall, ja. Men det brukes likevel ofte som generell betegnelse på "mennesket" Homo betyr mann, person, menneske på latin, a la engelsk "man". Eks.: Homo ludens (det lekende menneske) Homo sapiens (det kloke/kunnskapsrike menneske) Homo i flertall, "hominEs" kan bety mennesker, folk. Kan godt være at hominIs er det samme som homo, det vet jeg ikke noe om. Substantivet homo er hankjønn. Likeens er vel nocturnus et adjektiv i entall hankjønn nominativ. Jeg er ikke så stø i latinsk grammatikk, men trodde det ville hete nocturni i flertall, altså "homines nocturni" hvis det skulle bety nattmennesker. I så fall ville "homines nocturnus" være tull, a la "nattlig mennesker" isf nattligE. Men hvis hominis er hankjønn entall stemmer vel grammatikken i hominis nocturnus - nattmenneske. 0 Siter
citoyen Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Homo betyr mann, person, menneske på latin, a la engelsk "man". Eks.: Homo ludens (det lekende menneske) Homo sapiens (det kloke/kunnskapsrike menneske) Homo i flertall, "hominEs" kan bety mennesker, folk. Kan godt være at hominIs er det samme som homo, det vet jeg ikke noe om. Substantivet homo er hankjønn. Likeens er vel nocturnus et adjektiv i entall hankjønn nominativ. Jeg er ikke så stø i latinsk grammatikk, men trodde det ville hete nocturni i flertall, altså "homines nocturni" hvis det skulle bety nattmennesker. I så fall ville "homines nocturnus" være tull, a la "nattlig mennesker" isf nattligE. Men hvis hominis er hankjønn entall stemmer vel grammatikken i hominis nocturnus - nattmenneske. Ah, beklager, jeg blandet flertall og genitiv i farten. hominis er genitiv. Så da blir det vel noe slikt som.. "menneskets natt"? 0 Siter
citoyen Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 En til foresten... homo-, homøo- gr. pref. av homos samme, homoios lik Den jeg mente : homo, inis - mann, menneske hominis er genitivs-formen. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 Ops...prøver igjen... Homo - mann hominis - menneske nocturnus - nattlig Takk. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 Homo betyr mann, person, menneske på latin, a la engelsk "man". Eks.: Homo ludens (det lekende menneske) Homo sapiens (det kloke/kunnskapsrike menneske) Homo i flertall, "hominEs" kan bety mennesker, folk. Kan godt være at hominIs er det samme som homo, det vet jeg ikke noe om. Substantivet homo er hankjønn. Likeens er vel nocturnus et adjektiv i entall hankjønn nominativ. Jeg er ikke så stø i latinsk grammatikk, men trodde det ville hete nocturni i flertall, altså "homines nocturni" hvis det skulle bety nattmennesker. I så fall ville "homines nocturnus" være tull, a la "nattlig mennesker" isf nattligE. Men hvis hominis er hankjønn entall stemmer vel grammatikken i hominis nocturnus - nattmenneske. Takk, senere fant jeg at det er trolig et katolsk kirkelig uttrykk for vampyrer! 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 finn ut hva som ligger i bøyningsforskjellen homo/homini, da, dere som lurer og er språkfriker og sånn. hvor har du sett uttrykket, ulv, eller har du funnet det på selv? Lettere å svare hvis du sier det. Ord kan jo ha opprinnelige eller nyere, tidstilpassede betydninger Det skal være riktig skrevet tror jeg, og nå så jeg at uttrykket trolig betyr vampyrer og ble brukt av katolikker for et par hundre år siden. En kompis driver med slektsforskning og støtte på uttrykket i en kirkebok. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.