Gå til innhold

Flate fastelavensboller

Anbefalte innlegg

Gjest Antibakeren

Har brukt 50 gr gjær og fulgt oppskriften til punkt og prikke. Alikevel blir bollene helt flate etter at de har hevt seg en stund. prøver å "løfte" litt på den og heve dem videre, men etter et par minutt er de like flate. De vokser bare i omkrets, ikke i høyden. Hva skyldes dette? hva vil skje når jeg skal steke dem? Vil de vokse litt i høyden eller blir de bare flate pannekaker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137386-flate-fastelavensboller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du eltet nok? Etter første heving må du elte deigen igjen for å få ut luften. Ellers hever den seg for fort og bollene faller sammen. Det kan også skje hvis det er for mye sukker i deigen.

jeg er bollebakerekspert, både ifølge meg selv og alle som smaker mine utsøkte boller. elter _aldri_. er deigen eltebar, så er det altfor mye mel i etter min smak. dess mer klissete du klarer å forme boller med eller uten skje, dess bedre blir bollene. og luft må jo til, ellers så blir bollene harde som stein og ligger som klumper i magen.

Annonse

jeg er bollebakerekspert, både ifølge meg selv og alle som smaker mine utsøkte boller. elter _aldri_. er deigen eltebar, så er det altfor mye mel i etter min smak. dess mer klissete du klarer å forme boller med eller uten skje, dess bedre blir bollene. og luft må jo til, ellers så blir bollene harde som stein og ligger som klumper i magen.

Da bruker du antakelig mindre gjær og sukker?

Problemet med boller som faller sammen er at de har hevet seg for fort. Det er dette man motvirker ved å elte luften ut etter første gangs heving.

Problemet med boller som faller sammen er at de har hevet seg for fort. Det er dette man motvirker ved å elte luften ut etter første gangs heving.

Jeg har faktisk en "merkelig" bolleoppskrift, med akkurat like mye gjær som "vanlige" oppskrifter, men her skal man (istedet for å løse gjæren i væsken) røre den med sukkeret til blandingen blir flytende og så blande det med resten av ingrediensene. I tillegg er det en del mer væske enn vanlig. Deigen blir utrolig klissete og flyter litt utover på platen, men straks de kommer i ovnen "samler" den seg og blir til flotte boller, luftige og gode.

Jeg har faktisk en "merkelig" bolleoppskrift, med akkurat like mye gjær som "vanlige" oppskrifter, men her skal man (istedet for å løse gjæren i væsken) røre den med sukkeret til blandingen blir flytende og så blande det med resten av ingrediensene. I tillegg er det en del mer væske enn vanlig. Deigen blir utrolig klissete og flyter litt utover på platen, men straks de kommer i ovnen "samler" den seg og blir til flotte boller, luftige og gode.

Ja takk! Del den gjerne med meg. (og sukkeret fungerer som en "booster" for gjær- setter skikkelig fart i den liksom- har jeg lært da...)

Ja takk! Del den gjerne med meg. (og sukkeret fungerer som en "booster" for gjær- setter skikkelig fart i den liksom- har jeg lært da...)

Her er oppskriften, personlig synes jeg ikke de egner seg for frysing, men du kan jo prøve og se hva du synes selv, om du vil.

100 g gjær

100 g sukker

200 g margarin

3 dl melk

3 dl vann

1 kg hvetemel

2 ts kardemomme

Rør gjær og sukker sammen til det blir flytende, rør lunken væske inn i dette. Rør til slutt inn det tørre. La heve 30 minutter. Bak ut. Form til boller som stekes ved 210 grader i 10-12 minutter.

Her er oppskriften, personlig synes jeg ikke de egner seg for frysing, men du kan jo prøve og se hva du synes selv, om du vil.

100 g gjær

100 g sukker

200 g margarin

3 dl melk

3 dl vann

1 kg hvetemel

2 ts kardemomme

Rør gjær og sukker sammen til det blir flytende, rør lunken væske inn i dette. Rør til slutt inn det tørre. La heve 30 minutter. Bak ut. Form til boller som stekes ved 210 grader i 10-12 minutter.

Takker!!!

Vil bli prøvd ut snarlig!

neida, ikke redusert sukker- og gjærmengde.

og som sagt, bollene blir perfekte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...