Gå til innhold

Far som assistent ved ufør mor?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå endelig fått avlastning og assistent har jeg hatt i flere år. Men som du sier blir jo timeantallet ikke nok.

Man får jo bare søke om flere. Jeg har fått økt timeantallet tre ganger og er enda ikke kommet opp i det som ble søkt første gangen fra sykehuset :o)

Jeg ville søkt om overgang til Uloba hvis jeg hadde BPA i bydelen - men er du sikker på at det er BPA du har?

Bestemmer du selv hvem som skal ansettes? Når vedkommende skal jobbe? Holder du orden på timelister? Har du vært på kurs om brukerstyring? etc.

Fortsetter under...

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

66

• En_Mamma

61

• frosken

29

• Gemini

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg har ikke gjennom Uloba. Vil det lønne seg?

Uloba vil kunne hjelpe deg med å argumentere for flere timer, Uloba har forum, treff etc for både arbeidsledere og assistenter, tilbyr kurs, betaler gjennomsnittlig assistentene litt bedre enn det bydelen gjør.

Sjekk www.uloba.no

Jeg ville søkt om overgang til Uloba hvis jeg hadde BPA i bydelen - men er du sikker på at det er BPA du har?

Bestemmer du selv hvem som skal ansettes? Når vedkommende skal jobbe? Holder du orden på timelister? Har du vært på kurs om brukerstyring? etc.

Joda, jeg har BPA og jeg bestemmer alt selv. Jeg har ikke vært på kurs for jeg var opptatt da kurset var.

Men jeg overveier å gå over til uloba fordi assistenten min har et par andre gjennom uloba og får 36 % skatt på mine timer fordi hun må bruke annet skattekort.

Ja, gjennom bydelen. Peset er bare at jeg ikke får nok timer. Blir litt mye mas.

Først søkte jeg 10 timer, fikk 3 så 5. Søkte så 15 og fikk 7. Og tenkte jeg skulle ta det opp igjen neste gang jeg blir lagt inn. Men der forstår de ikke hvorfor jeg ikke får det jeg har søkt på så de blir irritert.

7 timer er i minste laget, man får aldri gjort noe ekstra. Det blir kun gjort det mest elementere.

Tanken bak BPA er en helt annen enn tanken bak f.eks hjemmetjenestene. Bakgrunnen er "Independent Living" bevegelsen fra USA, som du kanskje kjenner til. Antidiskriminering, full, fri livsutfoldelse. Dvs støtte til arbeid/skole, husarbeid, fritid, ferie - alt et fullt liv inneholder.

Hjemmetjenestene baserer seg på livsnødvendig hjelp - det aller nødvendigste.

Uloba vil kunne hjelpe deg med å argumentere for flere timer, Uloba har forum, treff etc for både arbeidsledere og assistenter, tilbyr kurs, betaler gjennomsnittlig assistentene litt bedre enn det bydelen gjør.

Sjekk www.uloba.no

Jeg skal snakke litt med "de som har greie å det" :o)

Men jeg har også hørt negative ting om de som bruker uloba bl.a at det er vanskelig å få vikarer.

Joda, jeg har BPA og jeg bestemmer alt selv. Jeg har ikke vært på kurs for jeg var opptatt da kurset var.

Men jeg overveier å gå over til uloba fordi assistenten min har et par andre gjennom uloba og får 36 % skatt på mine timer fordi hun må bruke annet skattekort.

Det med skatten er bare tull da, hun kan ringe skattekontoret og be dem sette skatten til den prosenten hun selv ønsker, det er kun ment som en hjelp til å betale inn riktig.

Annonse

Tanken bak BPA er en helt annen enn tanken bak f.eks hjemmetjenestene. Bakgrunnen er "Independent Living" bevegelsen fra USA, som du kanskje kjenner til. Antidiskriminering, full, fri livsutfoldelse. Dvs støtte til arbeid/skole, husarbeid, fritid, ferie - alt et fullt liv inneholder.

Hjemmetjenestene baserer seg på livsnødvendig hjelp - det aller nødvendigste.

Jeg er helt klar over forskjellen og jeg har jobbet ganske mye for å få BPA isteden for hjemmetjenester. Så jeg er den eneste i bydelen som har det gjennom bydelen.

Jeg skal snakke litt med "de som har greie å det" :o)

Men jeg har også hørt negative ting om de som bruker uloba bl.a at det er vanskelig å få vikarer.

Jeg skjønner ikke at det skulle være noe vanskeligere å få vikarer i Uloba enn i bydelen, hvis da ikke bydelen selv finner folk til deg?

Det med skatten er bare tull da, hun kan ringe skattekontoret og be dem sette skatten til den prosenten hun selv ønsker, det er kun ment som en hjelp til å betale inn riktig.

Her er ulempen da. Kommunen vil ha skattekortet og vil bare bruke del 2.

Jeg er helt klar over forskjellen og jeg har jobbet ganske mye for å få BPA isteden for hjemmetjenester. Så jeg er den eneste i bydelen som har det gjennom bydelen.

Hei Dorthe,

Beklager - jeg svarte deg kanskje for fort, blir litt ivrig. jeg skjønner jo nå at dette vet du mer om enn meg :)

Men som du vet er det mange som ikke aner hva BPA er!

Jeg skjønner ikke at det skulle være noe vanskeligere å få vikarer i Uloba enn i bydelen, hvis da ikke bydelen selv finner folk til deg?

Bydelen finner vikarer men det har vært lite aktuelt i mitt tilfelle. Jeg har hørt at uloba ikke har vikarer å sette inn hvis man er i beit.

Nå er ikke jeg så avhengig av vilken dag hun kommer og hvor mange timer hun jobber der og da, vi finner alltid en løsning. Hun har jo andre som hun skal ta hensyn til også så det er et puslespill.

Hei Dorthe,

Beklager - jeg svarte deg kanskje for fort, blir litt ivrig. jeg skjønner jo nå at dette vet du mer om enn meg :)

Men som du vet er det mange som ikke aner hva BPA er!

Det er ikke noe å beklage, jeg synes ikke jeg vet nok og du vet tydeligvis andre ting enn meg :o) så tilsammen vet vi sikkert ganske mye.

Det er sånn man lærer.

Annonse

Da er det bare å ringe og få nytt skattekort med den % man foretrekker! Du kan ha så mange skattekort du orker ;)

OK, da skal jeg si det til henne. Hun er svensk så hun betaler bare 2 % skatt av hovedlønnen og da er det surt å bli trukket 36 % fra mine timer.

Bydelen finner vikarer men det har vært lite aktuelt i mitt tilfelle. Jeg har hørt at uloba ikke har vikarer å sette inn hvis man er i beit.

Nå er ikke jeg så avhengig av vilken dag hun kommer og hvor mange timer hun jobber der og da, vi finner alltid en løsning. Hun har jo andre som hun skal ta hensyn til også så det er et puslespill.

Ok, der tror jeg du har et poeng, det er nok lettere for bydelen det der enn for Uloba som har folk spredt over hele landet.

Og dessuten, er du fornøyd med bydelen er det ingen grunn til å bytte. men neste gang du søker skriver du opp assistanse til fritid, ferie etc så du kommer opp i et skikkelig timetall :)

OK, da skal jeg si det til henne. Hun er svensk så hun betaler bare 2 % skatt av hovedlønnen og da er det surt å bli trukket 36 % fra mine timer.

Ja, bestill det hun ønsker, men tilsammen må det da altså bli nok....Poenget er å betale NOK skatt til at det ikke blir baksmell, ikke akkurat hvordan det er fordelt mellom de to jobbene, alle inntektene blir jo lagt sammen.

Det er ikke noe å beklage, jeg synes ikke jeg vet nok og du vet tydeligvis andre ting enn meg :o) så tilsammen vet vi sikkert ganske mye.

Det er sånn man lærer.

:)

En ting jeg ikke er begeistret over i Uloba er at de har en kjip holdning til utviklingshemmede, Uloba tar ikke folk som er utviklingshemmede eller har rusproblematikk - de må bydelen ta. ordningene i bydelene blir slik ganske tungt belastet og så sammenligner man de to ordningene og Uloba kommer best ut...

Ok, der tror jeg du har et poeng, det er nok lettere for bydelen det der enn for Uloba som har folk spredt over hele landet.

Og dessuten, er du fornøyd med bydelen er det ingen grunn til å bytte. men neste gang du søker skriver du opp assistanse til fritid, ferie etc så du kommer opp i et skikkelig timetall :)

Jeg skal innlegges igjen og da tar jeg det opp men de skjønner ikke at man må overdrive for å få de timene man trenger. De tror at man kan søke 15 timer og at man får det, ikke at man får mye mindre.

Ja, bestill det hun ønsker, men tilsammen må det da altså bli nok....Poenget er å betale NOK skatt til at det ikke blir baksmell, ikke akkurat hvordan det er fordelt mellom de to jobbene, alle inntektene blir jo lagt sammen.

Men svensker betaler bare 2 % de tre første årene de jobber i Norge. Men lønnskontoret har vært vriene med henne. Hun er ganske ung og jeg orker ikke å ordne opp for henne også :o)

Men jeg er fornøyd med bydelens håndtering bortsett fra timeantallet da.

:)

En ting jeg ikke er begeistret over i Uloba er at de har en kjip holdning til utviklingshemmede, Uloba tar ikke folk som er utviklingshemmede eller har rusproblematikk - de må bydelen ta. ordningene i bydelene blir slik ganske tungt belastet og så sammenligner man de to ordningene og Uloba kommer best ut...

Det er nok fordi at man skal være arbeidsgiver selv og det står i vedtektene deres.

Det er kjipt.

Her i landet er det ikke lov å diskriminere pga farge, religion og legning men fysisk eller psykisk funksjonshemming er det lov å diskriminere. Kan du forstå at de ikke klarer å få det med i loven at det skal være forbudt å diskrimenere funksjonshemmede også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...