Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skrives det da? Ka fasjken?

Ingen ekte nordlendinger sier "Ka farsken" - uansett hvordan du skriver det :-). (Ingen jeg kjenner i alle fall, og jeg er født og oppvokst nordpå). Brukes kun av Oluf og søringer som parodierer nordlendinger.

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• avtrykk

21

• cecily

14

• KaVa

9

• Dorthe

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er det virkelig sånn? Blærum? Husker vi så det som små, men har ikke tenkt over det siden?

Hva mener du om "Ka Farsken" da?

Det er jo en viss bygdeidyll over "ka farsken". Jeg ville aldri ha brukt det, men har ikke noe i mot nordlandsk heller.

Gjest utfløtta nordlending
Skrevet

Ingen ekte nordlendinger sier "Ka farsken" - uansett hvordan du skriver det :-). (Ingen jeg kjenner i alle fall, og jeg er født og oppvokst nordpå). Brukes kun av Oluf og søringer som parodierer nordlendinger.

Helt enig!

Nordlendinger kan være fæle til å banne, men siden skikkelig bannskap ikke egner seg på TV eller på trykk, så velger disse parodiene på nordlendinger "Ka farsken" i stedet.

"Ka farsken" er sånn sett en parodi i seg selv.

Skrevet

hva med "dra på lopphavet din hæstkuk!"?

Skrevet

Ronny ...... ? Han hadde jo en ordinær østlands-dialekt da .... snakket ikke "sin" dialekt iallefall ....... Telemarks-dialekten er nok MYE MYE mer enn det ja

I Telemark snakker de vel alt mellom bokmål og "gammelnorsk"/konservativ nynorsk.

Skrevet

Jeg liker dialekter fra Nord-Norge og Sunnfjord/Sunnmøre. Liker ikke så godt de verste Bergenserne og de i Haugesund som snakker "pent". Har hørt enkelte dialekter fra Østlandet som jeg heller ikke liker så bra, men vet ikke hvor de kommer fra.

Skrevet

hva med "dra på lopphavet din hæstkuk!"?

Vel . Dra på lopphavet var det vel bare "Bodø" i Stompa" som sa, var det ikke? :-)

Hæstkuk, derimot, brukes vel en del. Trenger faktisk ikke alltid å være negativt ment heller, faktisk. Men det at Nordlendinger banner så himla mye, er vel en overdrivelse, mener nå jeg. (Joda NOEN banner i annenhversetning, men det er et mindretall)

mvh

Skrevet

Ok, trodde det jeg. Men slevje sier dere i hvertfall!!

Skrevet

Joda, i Veststrålen bruker de ka fasken. Og L.A.Larsen er fra Melbu.

Skrevet

Vel . Dra på lopphavet var det vel bare "Bodø" i Stompa" som sa, var det ikke? :-)

Hæstkuk, derimot, brukes vel en del. Trenger faktisk ikke alltid å være negativt ment heller, faktisk. Men det at Nordlendinger banner så himla mye, er vel en overdrivelse, mener nå jeg. (Joda NOEN banner i annenhversetning, men det er et mindretall)

mvh

som omtrent da harald eia i team antonsen tolket de ulike meningene med "hæstkuk"? egentlig så kan det bety, "jeg liker deg veldig godt"?

c",)

Gjest filliockus
Skrevet

Totning/Hedmarking er sjarmerende.

Rogalandsdialekten er...(unnskyld)...stygg!

Skrevet

Totning/Hedmarking er sjarmerende.

Rogalandsdialekten er...(unnskyld)...stygg!

finnes ikke noe som heter rogalandsdialekt. store variasjoner mellom f.eks haugesundsdialekt, til jærdialekt eller sokndalsdialekt.

Skrevet

som omtrent da harald eia i team antonsen tolket de ulike meningene med "hæstkuk"? egentlig så kan det bety, "jeg liker deg veldig godt"?

c",)

:-)

Jepp - akkurat!

Skrevet

Joda, i Veststrålen bruker de ka fasken. Og L.A.Larsen er fra Melbu.

Men han snakker ikke Melbuværing - ifølge mine søskenbarn som også er fra Melbu :-) Han har bodd i 40 år i Oslo, og det virker som om når han er "Nordlending" smører han så tykt på at det blir en parodi i seg selv.

Er halvt Vesteråling, og har aldri hørt noen si "Ka Farsken" i løpet av alle mine besøk i Vesterålen - men det kan hende at det sies, uten at JEG vet det :-)

Gjest filliockus
Skrevet

finnes ikke noe som heter rogalandsdialekt. store variasjoner mellom f.eks haugesundsdialekt, til jærdialekt eller sokndalsdialekt.

Da sier vi at det er Stavanger-dialekten som er stygg, da...

Skrevet

Ok, trodde det jeg. Men slevje sier dere i hvertfall!!

Slevje? Mener du å slævje (slevje)? dialektord for å sikle?

Skrevet

Slevje? Mener du å slævje (slevje)? dialektord for å sikle?

Ja! Artig ord!!

Skrevet

Østlandsdialekter blir ofte så "falske" for min del. Blærum er vel det verste eksempelet jeg kan komme med.

Ikke alle fra Bærum snakker "blærumsk" da. Har en kompis som er født og oppvokst i Bærum, og han snakker ganske normalt østlandsk/mindre pen oslo-dialekt, men overhodet ikke blærumsk... :-)

Skrevet

Ja! Artig ord!!

Det brukes i Østfold også. Å sleve.

Skrevet

Så rart at det er så mange her som ikke liker rogalands-dialektene! Selv er jeg fra trøndelag, og kan ikke komme på en eneste dialt som jeg alltid synes er stygg - uansett.

Men de som jeg lettere synes er fæle enn andre er nok Molde/Romsdals-dialektene. Og jeg vil vel lettere synes at en bergenser med full fres på snakketøyet er mer slitsom enn visse andre, men mange bergensere er jo SÅÅÅÅ sjarmerende, da! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...