Gå til innhold

Blir for mye pizza og pølser!

Anbefalte innlegg

Gjest Rullepølsa

har stressa en del i det siste og middagen blir for enkel og usunn. Nå er mannen min borte på jobbreise og jeg skal lage lettere og sunnere middag til meg selv. Men har ikke så all for god tid. Kan max bruke 30 min. Tåler ikke salater.

hva er lett og rask mat til en som er litt for rund?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137680-blir-for-mye-pizza-og-p%C3%B8lser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noen ting

Stek kjøttdeig med f.eks. tacokrydder, ha litt i en tortilla. Rømme er godt til. Eller du kan steke noen fiskekaker, og ha til poteter og grønnsaker. Tomatsuppe med egg og maccaroni. Fiskegrateng (de er gode noen av de ferdige) med poteter/gulerøtter. Fiskeboller i hvit saus med poteter/gulerøtter. Trekk kyllingfilet i 20 min ca. i lettsaltet vann; bruk kraften til å lage hvit saus. Ha til ris eller poteter og grønnsaker. Eller stek kyllingfilet og ha til potetmos eller ris..

Her er en kjempegod og sunn gryte:

Dagen før forbereder du følgende: Ha en pakke strimla svinekjøtt i en bolle du har lokk til. Hakk en løk og press to fedd med hvitløk. Bland med kjøttet. Ha i en dl. eplejuice og en halv dl. soysaus. Fa et kryddermål karri og et kryddermål ingefær i. La stå i kjøleskapet til neste dag. Ha alt i en kasserolle og la det småkoke i 20 min, Strø event. en skje hvetemel over, slik at gryta tykner litt.

Server med ris og en "salat" (ikke trad. salat - denne liker du sikkert, selv om du ikke liker andre salater) med agurk, epler og annanas i små terninger.

Raskt å lage, deilig og mye smak!

Annonse

Wok er godt! Jeg pleier å bruke ferdigposer med saus, men hvis jeg ikke skal ha det, hvordan lager jeg en god og mager saus selv?

stikker nesen min inn her jeg. det jeg bruker å gjøre er å helle på grønnsaksbuljong løst opp i litt varmt vann når alt er stekt, og så soyasaus til slutt. evt en bitteliten skvett matfløte for å runde av smaken.

Stek kjøttdeig med f.eks. tacokrydder, ha litt i en tortilla. Rømme er godt til. Eller du kan steke noen fiskekaker, og ha til poteter og grønnsaker. Tomatsuppe med egg og maccaroni. Fiskegrateng (de er gode noen av de ferdige) med poteter/gulerøtter. Fiskeboller i hvit saus med poteter/gulerøtter. Trekk kyllingfilet i 20 min ca. i lettsaltet vann; bruk kraften til å lage hvit saus. Ha til ris eller poteter og grønnsaker. Eller stek kyllingfilet og ha til potetmos eller ris..

Synes ikke rådet ditt med så mye STEKT mat var så fryktelig smart, hvis formålet var å gå ned i vekt.

Gjest mitt svar

fett er fett uansett

Men man kan ikke holde seg 100% borte fra litt... Tror ikke det å av og til steke maten i litt olje er så sinnsykt usundt. Det er hva man spiser gjennom en hel dag, og jevnt over! Middag skal man jo ha:) Det er mengden også det er snakk om; bruke litt i steden for mye smør.

Wok er godt! Jeg pleier å bruke ferdigposer med saus, men hvis jeg ikke skal ha det, hvordan lager jeg en god og mager saus selv?

Vet ikke, kjøper ferdigsaus i pose eller glass selv jeg... :-)

Sjekk på www.greteroede.no og www.mat.no/kokebok - og http://www.matprat.no/RecipeListing.aspx?mnu2=5018 ("de magreste rettene") - du finner nok noen gode oppskrifter et av de stedene.

Men man kan ikke holde seg 100% borte fra litt... Tror ikke det å av og til steke maten i litt olje er så sinnsykt usundt. Det er hva man spiser gjennom en hel dag, og jevnt over! Middag skal man jo ha:) Det er mengden også det er snakk om; bruke litt i steden for mye smør.

neida, blir jo litt i løpet av en dag eller en uke. men steker en maten, må en som regel bruke fett. da er det bedre å velge mat en kan koke i stedet for å steke. eller steke i ovnen på lav varme over noe lengre tid. bare det jeg ville si. for fett _er_ fett, selv om en velger den sunneste formen, og en får som regel i seg nok fett i andre matvarer.

Annonse

neida, blir jo litt i løpet av en dag eller en uke. men steker en maten, må en som regel bruke fett. da er det bedre å velge mat en kan koke i stedet for å steke. eller steke i ovnen på lav varme over noe lengre tid. bare det jeg ville si. for fett _er_ fett, selv om en velger den sunneste formen, og en får som regel i seg nok fett i andre matvarer.

Det går fint an å steke uten fett, iallefall kjøttdeig. Det gjelder bare å ha riktig panne.

Gjest Rullapølsa

stikker nesen min inn her jeg. det jeg bruker å gjøre er å helle på grønnsaksbuljong løst opp i litt varmt vann når alt er stekt, og så soyasaus til slutt. evt en bitteliten skvett matfløte for å runde av smaken.

kan jeg bruke hønsebuljong også? Kjøpte feil, og får ikke brukt det til noe.

kan jeg bruke hønsebuljong også? Kjøpte feil, og får ikke brukt det til noe.

tror det. iallefall om du kun bruker grønnsaker eller til og med har kylling i woken.

tror det går rimelig greit med kjøtt også, men har ikke prøvd. løs opp litt av buljongen i litt varmt vann og prøvesmak. smaker den veldig høne, så bruk kun grønnsaker denne gang.

sulten jeg nå c",) god appetitt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...