Gå til innhold

Vi må flytte. Har huseier lov til dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Tyra2004
Skrevet

Huseier har så vidt nevnt at han kanskje må selge leiligheten vi leier. Han sendte meg sms i går og lurte på om han kunne komme en tur i dag, uten å si hvorfor. Det var greit. Jeg er syk i dag og kasta opp i hele dag, er ikke bra form.

Han komemr og forteller at han desverre må selge. Vi har standard husleiekontrakt. Er det tre mnd. oppsigelse fra begge parter? (Finner ikke avtalen).

Så ringer mobilen hans og han sier at det kommer en megler, og så spør om det er greit. To sek etter ringer det på døra og det er megleren. Javel sier jeg, hva skal jeg si?

Han kommer opp og er blid og hyggelig han. Så skal han ta bilder. Jeg hadde bare lagt dyna til luft, men ellers var det ryddig. Har ikke vaska og støvsugd her på en stund fordi jeg er syk, så var ikke forberdet på dette. Vil helst ikke ha besøk i det hele tatt.

Han tar bilder, flytter og ordner på ting. Følte at de overkjørte privatlivet mitt fullstendig! jeg hadde lagt bort personlige ting på rommet i skapet, men de plaier å ligge litt slengt rundt på rommet. Hadde vært pinlig.

Så prater de om visninger med hverandre, så sier megleren at da starter de neste helg. De skal ha visning hver helg og en gang i uka. Søndagen pleier jeg å loffe rundt i pysjen og være fyllesjuk. Jeg nekter å gå ut fordi han skal selge leiligheten. HJemmet mitt er min trygghetsplass ejg kan søke dekning når ejg ikke vil se folk. Men nå skal dørene mine være oppe for hvem som helst?

Har jeg rettigheter her i det hele tatt? han de lov til å kreve visninger lørdag, søndag og en gang i uka? Hva med privatlivet mitt da? jeg må sørge for at det er ryddig og ser pent ut til alle tider. Er helt kvalm jeg, like før ejg begynner å grine. Jeg vil ut herfra så fort som mulig. Kan jeg kreve avslag i husleia pga visnigene? Hjelp vær så snill, hva gjør jeg nå?

mil1365380270
Skrevet

Du sier du har standard leiekontrakt. Normalt har huseier 3 års binding, om ikke annet er avtalt. D.v.s, dere må tegne ny kontrakt etter tre år.

Du kan si opp med tre måneders varsel, han kan si opp når avtalen går ut.

Du må nok finne avtalen, eller spørre han om kopi. "Finner" han den ikke, kontakt leieboerforeningen, og spør hvilke rettigheter du har, når det ikke foreligger skriflig avtale.

Han har lov til å ha visninger, når leieavtalen opphører, men det virker som han prøver å overkjøre deg....

Gjest Tyra2004
Skrevet

Du sier du har standard leiekontrakt. Normalt har huseier 3 års binding, om ikke annet er avtalt. D.v.s, dere må tegne ny kontrakt etter tre år.

Du må nok finne avtalen, eller spørre han om kopi. "Finner" han den ikke, kontakt leieboerforeningen, og spør hvilke rettigheter du har, når det ikke foreligger skriflig avtale.

Han har lov til å ha visninger, når leieavtalen opphører, men det virker som han prøver å overkjøre deg....

Han har lov til å selge leiligheten. Det sto i avtalen. han han kaste oss ut hvis vi ikke betaler, og hvis han vil selge.

Vi hadde tenkt å bo her i tre år vi! så ville vi kjøpe. Har bare bodd ett. Vi har også brukt mye tid og penger på oppussing. Hater flytting. Jeg er også syk nå, så blir vanskelig.

Det jeg egentlig trenger en lov på er om han kan ha så hyppige visninger, og kan han kreve full husleie. Vi ble enige om at vi betaler neste mnd husleie (han ble enig), selv om jeg sa vi stikker så fort det lar seg gjøre. Får magesår av å tenke på de visningene! Er det sånn, eller er det sånn at vi har tre mnd. å flytte ut på, SÅ kan han ha visninger? Synes dette raser unna. Trodde ikke det var lov?

Skrevet

Jeg tror ikke du kan gjøre noe som helst annet enn å finne deg i det. Du kan ikke hindre huseier å selge. Ny leiekontrakt må du forhandle med ny eier når din gamle går ut.

Men spør hos den...husleieforeningen...eller hva det het.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Han har lov til å selge leiligheten. Det sto i avtalen. han han kaste oss ut hvis vi ikke betaler, og hvis han vil selge.

Vi hadde tenkt å bo her i tre år vi! så ville vi kjøpe. Har bare bodd ett. Vi har også brukt mye tid og penger på oppussing. Hater flytting. Jeg er også syk nå, så blir vanskelig.

Det jeg egentlig trenger en lov på er om han kan ha så hyppige visninger, og kan han kreve full husleie. Vi ble enige om at vi betaler neste mnd husleie (han ble enig), selv om jeg sa vi stikker så fort det lar seg gjøre. Får magesår av å tenke på de visningene! Er det sånn, eller er det sånn at vi har tre mnd. å flytte ut på, SÅ kan han ha visninger? Synes dette raser unna. Trodde ikke det var lov?

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-010.html#10-1

Skrevet

Han burde nok ha sagt fra dagen før at megleren skulle komme, uansett så skal du ha alt dette skriftelig.

Og slike ting som at meglern kommer skal ha minst en ukes varsling pr brev.

Når det kommer til visninger så har han faktisk rett til å holde dem selv om du bor der.

Om du har en standard kontrakt (en slik en fra forbrukerrådet) står der også at DU er PLIKTIG til å holde åpent for visning i en salgs eller oppsigelseperiode... Men jeg vet at det også er fastsatte dager med fastsatte tidspunkt... (da vet du tidspunktet og kan ha det ryddig å fint akkurat der og da), dette får du vite om du tar kontakt med forbruker rådet!

Rett på avslag i husleien har du heller ikke, iogmed at du er pliktig til å holde visning!

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Kompisen her sier at du kan normalt nekte å ha visning søndager og flere enn 3 ganger. Da får han vente til du har flytta. Bare sett deg på bakbeina da loven ikke er klar på det punktet. Møt han på halvveien eller noe sånt. Hen er ikke tjent med at du saboterer og kan ikke tvinge seg inn hos deg. det blir for mye trøbbel for han å gå rettens vei. Skynd deg og skriv et brev.

Skrevet

Her finner du masse svar på de ulike spørsmålene

http://www.forbrukerportalen.no

Gjest Tyra2004
Skrevet

Har lest der, men det står ikke noe om min situasjon, står at eier må ha vinsninger før han leier ut.

Står det noe i en eller annen lov om hvor mange visninger han kan ha mens vi bor her? Hvor mange i uka. Fått en del svar her, emn det holder ikke så lenge jeg ikke har noe lov i baklomma.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Har lest der, men det står ikke noe om min situasjon, står at eier må ha vinsninger før han leier ut.

Står det noe i en eller annen lov om hvor mange visninger han kan ha mens vi bor her? Hvor mange i uka. Fått en del svar her, emn det holder ikke så lenge jeg ikke har noe lov i baklomma.

Da må du ha en bok som inneholder lovforarbeider og med kommentarer fra en jurist. Den boka jeg vet om

Kobbes kommentarer til husleieloven

Harald S. Kobbe, Henriette Løken Berle, Anders Pind kr 721,- ISBN: 8202196973 Cappelen akademisk forl.

Gjest Tyra2004
Skrevet

Kompisen her sier at du kan normalt nekte å ha visning søndager og flere enn 3 ganger. Da får han vente til du har flytta. Bare sett deg på bakbeina da loven ikke er klar på det punktet. Møt han på halvveien eller noe sånt. Hen er ikke tjent med at du saboterer og kan ikke tvinge seg inn hos deg. det blir for mye trøbbel for han å gå rettens vei. Skynd deg og skriv et brev.

kan jeg nekte å ha visninger på saøndag? Og dette er det ingen lov på? Hva skal ejg argumentere med da? Dette er en røre. Har lyst til å dra nå jeg!

Skrevet

Huseier har lov å ha visning etter avtale eller ved skriftlig varsling to (tror jeg) uker i forveien. Ta kontakt med leieboforeningen, de kan hjelpe deg.

Skrevet

dere har ikke vurdert å legge inn bud på leiligheten dere da? om dere trives godt?

Skrevet

Loven regulerer ikke dette nærmere, og det er bevisst fra lovgivers side. De ønsket ikke å detaljregulere dette.

Loven sier bare at du plikter å bidra til at det kan bli holdt visning, "i rimelig grad". En slik rimelighetsvurdering må gjøres for den konkrete situasjon, og skal ta hensyn både til dine interesser og huseiers interesser. Men lovforarbeidene er klare på at du kun har en begrenset plikt til å stille opp - huseier kan ikke valse inn som han vil. Så om det føles som en urimelig ulempe for deg at han kommer på en søndag, skal du kunne nekte det - med mindre han har spesielle grunner som tilsier at han MÅ ha det på en søndag.

Videre bør visningene han skal ha framover avtales mellom dere. Både antallet, og dato for visningen.

Gjest ZikkZakk
Skrevet

------GRØSS-------

Det der høres FÆLT ut. Jeg er glad jeg ikke er i samme situasjon. Jeg er en slik person som liker å ha det fint når det kommer noen hit, og jeg setter IKKE pris på overraskende besøk. Det bare er sånn. Å skulle ha fremmede rennende inn i huset ville vært grusomt. Jeg har ingen familie som bor i den umiddelbare nærhet, og hva skulle jeg gjort da? Sittet på nabotrappen i flere timer mens det hele påpgikk? Huff! Skjønner godt at du er opprørt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...