Gå til innhold

Redd for arvelighet av astma, allergi og eksem

Anbefalte innlegg

Gjest Våren

Jeg er gravid i uke 13. Min samboer har alltid vært svært allergisk mot støv, pollen og pelsdyr. Han plages med astma, men hadde det enda værre da han var liten. Måtte flere ganger på sykehus for å ligge i oksygentelt.

Nå etter at jeg ble gravid, har jeg fått høre fra hans foreldre, at han også hadde eksem over hele kroppen da han var baby. Han blødde igjen klærne sine og bleiene!

Jeg er blitt så skremt av dette, og er livredd for at vår baby skal arve atma, eksem og allergi.

Er det noe jeg selv kan gjøre for å minske risikoen for dette? Vet at jeg bør amme lengst mulig, og ikke bruke parfymert vaskpulver og skyllemiddel i klærne til babyen. Men hva med mat, kontakt med dyt etc.?

Selv har vi burfugler, disse reagerer ikke min samboer på heldigvis, men hva med babyen?

Håper på mange svar fra dere med tips om hva jeg kan gjøre for å redusere utvikling av astma og allergi.

Hilsen

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg kan ikke noe om dette, faglig. Men for å roe deg litt ned, så vil jeg bare fortelle at min mor har astma og er allergisk mot pollen og pelsdyr, og min far har noe slags gressallergi, dog ikke så veldig sterkt. Hverken min søster eller jeg (deres eneste barn) har fått noen form for allergi.

Slik ser du hvertfall at det ikke er "bænkers" at barn av foreldre med allergi, selv får allergi.

Men hvordan det egentlig er med arv i slik sammenheng, vet jeg ikke. Det kan jo være at min søster og jeg bare har vært heldige da...

Lykke til! :o)

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Våren

Allergi er en vanlig tilstand - ca 30 % av oss nordmenn har en eller annen form for allergi. Heldigvis er de fleste mye mindre plaget enn din samboer. Rent statisiisk er det 50 % sjanse for at barnet skal bli allergisk hvis begge foreldrene har allergi; hvis en av foreldrene har allergi er det noe mindre sjanse for at barnet skal bli allergisk. Men hvis ingen av foreldrene er påvist allergiske er det fortsatt 10-15 % sjanse for at de skal få et allergisk barn. Men, som sagt, dette er statistikk og gjelder ikke alltid for den enkelte.

Nyere forskning viser at det har liten hensikt å holde noen form for diett så lenge du er gravid; det beste rådet er å amme i 9-12 måneder og starte langsomt med nye matvarer en av gangen mens du ammer. Ikke gi egg og fisk de første 12 månedene til barnet, men så lenge barnet er friskt kan du selv spise fritt. Et annet godt råd er å ikke røyke, røyking i svangerskapet og å utsette barnet for røyk etter det er født er vist å øke risikoen både for allergi og astma. Lykke til videre.

Helseinformasjon over internett erstatter ikke kontakt med lege.

Vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...