Gå til innhold

Bllødninger utenom periode.

Anbefalte innlegg

RonnyJ1365380657

Hei, jeg har en samboer på 26 som sammen med meg fikk vårt første barn for 7 mnd. siden.

Hun har nå de tre siste ukene fått blødninger utenom sin vanlig periode, dvs hun hadde mens på de vanlige dagene, så fikk hun den igjen etter en uke og den vedvarte en uke. Nå med enda en ukes mellomrom har hun fått blødningen tilbake igjen. Ikke så veldig mye denne gangen, men litt. Den har ikke noe stygg lukt eller noe som skulle tilsi at det var noe annet enn blødning. Har også i samme periode vært plaget med sterke smerter i siden som legen har diagnostisert som nyrebetennelse. Denne har hun fått en åtte dagers antibiotikakur for. Nå lurer jeg på om denne nyre betennelsen kan ha sammenheng med de blødningene hun har hatt, eller om det kan være noe annet som vi bør være på vakt over. Hun er ikke av typen som går til lege uten at en må halvveis "dytte" henne dit, til tross for at hun har smerter. Jeg spør på hennes vegne fordi hun glemte å si fra til sin lege ang. dette med blødningene når hun var hos legen. Nå skal hun riktignok til legen om ti dager igjen, men synes det er greit å spørre andre for å få meninger, og om det har noen sammenheng. Evt. hva annet det kan være og hun kan stille sin egen lege spørsmål om når hun skal til kontroll igjen. Hun går også på et vitamin/mineraltilskudd som heter ZMA(zink,magnesium,b6 i litt større doser), og lurer og på om dette kan ha noen innvirkining på henne.

Hilsen en bekymret "Type"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138151-bll%C3%B8dninger-utenom-periode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Nyrebetennelsen har ikke sammenhang med blødninger, heller ikke hennes bruk av ZMA. Når hun er til lege nesten gangen, bør hun fortelle om symptomet og få en undersøkelse, se nedenfor om mulige årsaker.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt.

Småblødning/blodig utflod kan skyldes infeksjon i livmorhalsen, f.eks. chlamydia. Spiral kan gi samme symptom.

Det er heller ikke uvanlig at det kan komme blødning på eggløsningstidspunktet (to uker før mensen kommer), det skyldes hormonelle forhold.

Med p-pille kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke.

Man har diskutert om blødning i tiden før menstruasjonen kan være tegn på for lav produksjon av hormonet progesteron (det som dannes etter eggløsning), med det er ikke enighet om det. Spiral gir ofte småblødning mange dager før menstruasjonen setter i gang.

I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro.

jeg har nå siden tirsadag 24.Februar hatt litt blod i utfloden min. Fargen er helt lys, og det meste av blodet kommer når jeg er på do. Lurer veldig på hva det kan være for noe. Jeg har uregelmessig manstruasjonsyklus. Har ellers ingen plager.

Har fast partner, og vi bruker ikke prevansjon fordi vi ønsker oss barn. Vi har nå prøvd en lang stund, men uten resultat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...