Gå til innhold

Fjernet eggstokk

Anbefalte innlegg

Gjest tyren 1972

Hei,

Jeg hadde et innlegg for noen dager siden ang. at jeg hadde fjernet en eggstokk og endo cyste. Du rådet meg til å gå på p-piller kontinuerlig. Jeg lurer på hva slags merker? Lurer også på om det er helt bra og ta de kontinuerlig? Har måttet ha noen opphold fra p-piller tidligere pga høyt blodtrykk (men da røkte jeg også, det gjør jeg ikke nå). Har også litt aura-migrene, med synsforstyrrelser, men ikke så ofte. Det ville jo bare være snakk om frem til juni-juli. Vil da prøve å få barn igjen. Bør jeg ha en normal mens etter operasjonen før jeg begynner med p-pillene, eller kan jeg begynne med en gang? Lurer også på når jeg kan løfte ungen min og bade i basseng igjen? En uke siden operasjon. Dersom det kommer en cyste i den andre eggstokken, og den må fjernes, tar de da vare på eggene for event. kunstig befruktning senere? Har også fått en liten kul over det ene såret (det over skambenet). Er det pga at det er sydd der (stingene er ikke borte enda) Er det vanlig med etterkontroll etter en slik operasjon? Jeg har ikke fått beskjed om det. Mange spm., men synes jeg fikk så lite info på sykehuset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138299-fjernet-eggstokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har migrene med aura, bør du ikke bruke p-pille, heller ikke hvis du har tendens til høyt blodtrykk. (Ellers ville jeg ha anbefalt monofasiske piller som Microgynon/Follimin/Marvelon/Yasmin.) Det ville ikke bety noe å ta dem uten pause og holde menstruasjonene borte.

Hvis det bare dreier seg om 3 måneder, til du vil forsøke igjen, så er det kanskje ingen vits å tenke på hormoner, men gestagen som Provera eller primolut (bare på resept) kan også stoppe menstruasjonen, men virkningen kan fort opphøre når man stopper.

Man kan begynne med p-pille/gestagen uten at menstruasjonen har kommet tilbake, når graviditet er utelukket.

Du kan løfte ditt barn når det ikke gir smerter i såret og bade når du ikke lengre blør og såret er tørt.

Den lille kul i såret kan være en blodansamling som går bort av seg selv.

Det er ikke vanlig med etterkontroll etter slik en operasjon.

Man har desverre dårlige muligheter for å fryse ned ubefruktede egg for senere befruktning, og uthenting av egg til befruktning er komplisert (prøverørsbehandling) som kan være komplisert ved tilstedeværelse av endometriosecyste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138299-fjernet-eggstokk/#findComment-866367
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...