Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nokia1980

Var hos gynekolog for å utrede eggløsningsmerter, og gikk der i ifra vel vitende om at alt var bra. I posten noen dager senere kommer det et brev hvor det står at jeg har testa positivt på klamydia test, en test jeg ikke visste han tok engang. Så det kom mildt sagt som et sjokk.

Så da lurer jeg på:

Kan det hende at det resultatet er feil, vi har ikke hatt noen symptomer eller andre sexpartnere?

Hvorfor sa ikke gynekologen at han tok en slik test? Tar man ikke også test i svangerskapet? Isåfall kan jeg ikke hatt det mer enn et år.

Smitter det på noen andre måter enn seksuell kontakt,jeg fikk blodoverføring for ett år siden, kan det smitte slik? Eller kan man ha klamydia i 7år uten å legge merke til det?

Jeg fødte for ett år siden og er redd for at barnet kan ha fått det , gjennom amming etc. er det mulig? Ville barnet da hatt symptomer?

Er det mulig at dyr kan være smittebærer (vi har hund)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138396-klamydia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare på så mye, men en ting er sikkert: Ja, man KAN ha klamydia i mange år, uten å vite det. Det er en av de skumle tingene med Klamydia - ikke alle får symptomer.

Men du skriver også at du har født et barn for et år siden. Her jeg bor, i alle fall, er det standard prosedyre å teste for klamydia i forbindelse med svangerskap. Kanskje du har papirene dine ennå, slik at du kan sjekke om du ble testet?

Ellers vet jeg dessverre ikke nok om sykdommen til å gi deg bedre svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138396-klamydia/#findComment-866169
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes også det er rart at legen tok prøve uten å spørre eller informere deg. Men ellers oppfordres vi leger til å foreta undersøkelsen på kvinner under 25 år for å forebygge egglederbetennelse.

Chlamydia overføres bare seksuelt, man sjekker vanligvis i graviditet. Du behøver ikke å være redd for barnet (det kunne kanskje hatt fått øyeirritasjon, men det ville komme raskt etter fødselen).

Man kan få ’falsk positive’ prøvesvar, og man kan ikke 100% utelukke f.eks. forbytting av prøver. Tryggest vil det være om din mann lar seg undersøke.

Smitten kan ikke komme fra en hund.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138396-klamydia/#findComment-866384
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...