Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest har prøvd

Hm... mener han at jeg skal steke tacokjøttdeigen min i olivenolje? Prøvde nemlig det en gang og det smakte ikke godt :P

Etter det ble jeg forbudt å bruke noe som helst slags olje når vi skal ha taco.

Hei, kjøttdeig er i utgangspunktet så feit i seg selv at du ikke trenger å steke den i fett. Den bader/steker i sitt eget når panna er varm nok.

Karbonade er magrere så der kan en jo dytte oppi litt fett etter behov, men går også til nød an å steke uten fett.

Jeg er ikke den helt store hobbykokken. Lager mat fordi jeg må (vi deler selvsagt på det, men mat må man jo ha opptil flere ganger om dagen). Men har faktisk tenkt meg å bli litt mer bevisst på hva jeg putter i grytene. Skal sjekke ut kaldpresset olivenolje når jeg finner ut hva det er (!)

Extra Virgin må du ikke bruke i Woken. Den skal ikke varmebehandles, bare brukes i salater o.l.

Virgin kan du bruke, men den har en skarpere smak.

Vanligvis en nøytral olje som maisolje eller solsikkeolje, for ekstra smak kanskje sesamolje e.l. Jeg bruker stort sett bare forskjellige kryddere, soyasaus, søt chilisaus eller blue dragon-sauser fra pose. Bare "tørre" grønnsaker og kjøtt er ikke godt, jeg må ha saus.

Olivenolje skal ikke varmes så det er sunnere med solsikkeolje.

Vanlig olivenolje og Virgin kan du bruke til steking/koking.

Det er Extra Virgin som ikke skal varmebehandles, bare brukes i salater o.l.

Det står forresten litt om det her:

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/11/culinario/olivenolje.html#Extra-virgin%20olivenolje

Annonse

Her har jeg saksa litt fra en "Wok-side":

Oljen bør ha to egenskaper, den skal smake så lite som mulig, og den skal tåle varme godt. Det utelukker smør, margarin, soyaolje, olivenolje og maisolje. Solsikkeolje er billig, tåler varme godt og gir lite smak og gjør absolutt nytten, det beste er nok alikevel druekjerneolje, i tillegg finnes det spesialoljer for wok på markedet, såkallte "Stir-fry oljer", jeg har aldri prøvd dem, men regner med de er velegnet.

Jeg konkluderer med at druekjerneolje er best, men den kan være vanskelig å få tak i og er ofte litt dyr. Solsikkeolje er en god erstatning, Eldorado sin er bra. I tillegg kan du bruke noen dråper sesamolje. Det er en kostbar olje, men den gir en flott rundt, nøtteaktig smak på den ferdige retten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...