Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan fordeler dere husarbeidet hjemme? Hvem gjør hva og når?

Hos oss har jeg ansvaret for klær, han for oppvask. Han vasker gulvet en gang i uka, jeg tørker støv. Rydde gjør vi begge to, men mest meg..

I tillegg er det jeg som tar meg av alt som har med innredning å gjøre - nye gardiner, blomster etc. Han gjør "manneting" som å bære ved og å bære tunge ting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138672-arbeidsfordeling-i-hjemmet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alive&kicking

Det høres ut som om dere har en "perfekt" arbeidsfordeling. Her hjemme hos oss er det også god arbeidsfordeling. Jeg vasker klær, han vasker gulv, jeg tørker støv, han pusser vindu, begge handler 14 dager hver (vi får lønn med 14 dagers mellomrom og har ansvar for hver vår periode), han tar seg av alt som har med bil å gjøre, jeg tar alle praktiske ting som papirer, arkivering av regninger osv. Fifty fifty med bleieskift og alt som har med ungene å gjøre. Oppvasken tar vi sammen, i helgene står vi opp enten sammen eller hver sin dag.Begge lager middag enten annenhver dag eller sammen. Så vi har det ganske greit synes jeg.

Jeg støvsuger, rydder, vasker og vasker klær, tar rede på alt som har med innredning o.l. å gjøre, og andre småting.

MEN... så jobber jo han fra 0800 til 2300, og jeg jobber deltid, og har god tid til overs.

..han måkker jo snø en gang i blant, da.. og klipper plenen når han har tid... *s*

Jeg syns det er greit å ha det sånn når han jobber så mye som han gjør, hadde han hatt en normal arbeidstid hadde jeg nok ikke vært like aktiv i huset.. da skulle han fått tatt sin del, ja!

Syns ikke det er rett å begynne å be han om å gjøre ditt og datt når han kommer sent hjem og er sliten, og jeg har hatt fri nesten hele dagen.

Han tar seg av støvsuging og gulvvask, jeg vasker badet og tar meg av klesvasken (alt dette en gang i uken). Han tømmer kattedoet hver kveld mens jeg vasker skålene og brettet hennes. Jeg lager maten hver dag, han setter inn og ut av oppvaskmaskinen og tar evt oppvask som ikke tåler å gå i maskinen. Vindusvask og støvtørking (de få gangene det skjer) deler vi på. Bilen vaskes i bilvask.

Annonse

Gjest prust

Han har hovedansvar for frokosten og pusse tennene på ungene om morgenen. Han har ansvar for bilene (vask, service, oljeskift, nye dekk osv), ansvar for at vi har nok ved til en hver tid, hovedansvar for vedlikehold av huset. Han er mye mer ryddig enn meg, og særlig når vi skal ha gjester, er han mye flinkere enn meg til å få ting på plass.

Jeg vasker, tørker og sorterer tøy og holder orden på hvem som trenger noe nytt/hva som er blitt utslitt eller for lite. Stryke gjøre jeg bare noen få ganger i året... Den som kommer først hjem, lager middag. Jeg støvsuger og vasker. Vi deler i utgangspunktet på legging av ungene, men jeg gjør det nok oftere enn ham.

Hagearbeid gjør vel jeg mest av, inkludert klipping av plenen (det er kjempemoro). Han vasker og oljer veranda og møbler hver vår. Jeg har ansvar for å trille ned søppeldunkene til rett tid.

Føler at vi deler mye, men at mye av rutinearbeidet blir på meg, mens han har større jobber med større mellomrom.

Gjest Lonkil

Han har hovedansvar for frokosten og pusse tennene på ungene om morgenen. Han har ansvar for bilene (vask, service, oljeskift, nye dekk osv), ansvar for at vi har nok ved til en hver tid, hovedansvar for vedlikehold av huset. Han er mye mer ryddig enn meg, og særlig når vi skal ha gjester, er han mye flinkere enn meg til å få ting på plass.

Jeg vasker, tørker og sorterer tøy og holder orden på hvem som trenger noe nytt/hva som er blitt utslitt eller for lite. Stryke gjøre jeg bare noen få ganger i året... Den som kommer først hjem, lager middag. Jeg støvsuger og vasker. Vi deler i utgangspunktet på legging av ungene, men jeg gjør det nok oftere enn ham.

Hagearbeid gjør vel jeg mest av, inkludert klipping av plenen (det er kjempemoro). Han vasker og oljer veranda og møbler hver vår. Jeg har ansvar for å trille ned søppeldunkene til rett tid.

Føler at vi deler mye, men at mye av rutinearbeidet blir på meg, mens han har større jobber med større mellomrom.

Genial arbeidsdeling. Desverre virker det umulig å oppnå noe slikt for min generasjon (jeg er ikke 30 enda).

Jeg er fortsatt for likeverd og utfyllelse og mot likestilling og ersattelse.

Gjest Lonkil

Ble faktisk imponert over innleggene her. Mulig jeg må skaffe meg flere erfaringer, for personlig opplever jeg det å finne en slik linje vanskelig.

Dagens jenter (slik jeg kjenner dem) kan ikke å vaske klær eller gulv. De kan ikke å lage mat. De vil ikke ha barn. De er livredde for å gjøre mer enn mannen relatert husarbeid. De kan ikke hugge ved, ta hånd om bil, male, klippe plen etc. men det er manneting (?).

Jeg blir rett og slett oppgitt. Mulig det blir bedre etter at man passerer 30?

Gjest prust

Genial arbeidsdeling. Desverre virker det umulig å oppnå noe slikt for min generasjon (jeg er ikke 30 enda).

Jeg er fortsatt for likeverd og utfyllelse og mot likestilling og ersattelse.

Hva mener du med din generasjon? De mennene/guttene som er ti år yngre enn oss (vi er 32 og 33) er vel enda flinkere til å ta ansvar hjemme, vil jeg tro?

Selv om mannen min gjør mye av arbeidet hjemme, hører jeg stadig vekk om menn som gjør mer. F.eks. bleiekift gjør han stort sett bare når jeg ikke er hjemme, eller hvis jeg ber ham skarpt om å gjøre det...

I vinter har jeg jobbet fullt og han har vært hjemme en dag i uka med barna. Da har vi hatt bedre fordeling av husarbeidet, synes jeg.

Gjest Pricilla

Jeg lager mat - alltid.

han vasker som regel klær, jeg gjør det når han ikke er hjemme.

Oppvaskmaskinen tømmer som regel jeg, og holder kjøkkenet rent.

Vi vasker hele leiligheten en gang i uka (eller hver 14. dag) - det gjør vi annen hver uke. Den som ikke vasker er ute de timene det tar.

Jeg støvsuger som regel to ganger i uka, han kanskje en hvis jeg ber han om det. Jeg vakser badet 2 x i uka, han gjør det en sjelden gang.

Han "rydder" bordet hver morgen, skyver tilbake tv, retter på puter i sofa, fjerner glass, askebeger osv. så det ser ryddig ut når jeg kommer hjem fra jobb, mens jeg lager matpakke til han. Vi gidder aldri "rydde" ut før vi legger oss, men det er aldri mye da.. Bare småting som tar fem min å få unna.

Jeg kjøper som regel blomster, i helger er han med og da bestemmer han like mye som meg.. Vi blir enige om hva vi skal ha - så han driter ikke i det. Gardiner, puter og sånne ting gjør vi sammen. Jeg kjøper duker og sånt uten han og da.. MÅ ikke være med på alt, jeg er "dekorøren" i hjemmet, men han er kresen og sier i fra hvis det er noe han ikke liker.

Gjest Lonkil

Hva mener du med din generasjon? De mennene/guttene som er ti år yngre enn oss (vi er 32 og 33) er vel enda flinkere til å ta ansvar hjemme, vil jeg tro?

Selv om mannen min gjør mye av arbeidet hjemme, hører jeg stadig vekk om menn som gjør mer. F.eks. bleiekift gjør han stort sett bare når jeg ikke er hjemme, eller hvis jeg ber ham skarpt om å gjøre det...

I vinter har jeg jobbet fullt og han har vært hjemme en dag i uka med barna. Da har vi hatt bedre fordeling av husarbeidet, synes jeg.

Jeg er såvidt under 30 og de jentene jeg har erfaringer med er noen år yngre.

Joda, vi "moderne" menn tar ansvar og kan det meste relatert hus, hjem, bil, vedlikehold etc. Problemet mitt er å finne ei jente som faktisk kan og vil ta sin del av arbeidet. Mulig jeg rett og slett har vært uheldig - men det er ikke mange der ute som faktisk kan ta vare på hus, hjem og familie (da sammen med meg).

Annonse

Gjest Pricilla

Nåja.. Bor sammen med en på 23 og han måtte virkleig ha noen spark i ræva for å skjønne at det ikke er dama i huset som skla gjøre alt. Jeg gjør nok en del mer enn han... Han vasker i hvert fall klær da! Men brette sammen kan han ikke (krøll på krøll).. Ikke ta ned fra tørkestativet heller.. : )

Tror han kunne tenkt seg å gjort mye mindre, støvsugd oftere osv enn meg.. Han mener det ikke trengst, selv om det er masse "småplukk" og hår på teppene..

Gjest Pricilla

Hei...

Vi har funnet en fin linje hjemme, han liker å rydde, jeg liker og vaske.. Han kan ingenting om hagearbeid, det elsker jeg.. Klesvasken tar vi ettersom det passer med hvem som er hjemme når det trenges.

Vi har kun et problem, begge hater og stryke:-)

Jeg kan ikke stryke! Bruker en evighet.. så det tar han seg av. han har jobbet som servitør og måtte stryke skjorte, vest og bukse hver dag - så det gjør han på 1 2 3! ; )

Gjest prust

Jeg er såvidt under 30 og de jentene jeg har erfaringer med er noen år yngre.

Joda, vi "moderne" menn tar ansvar og kan det meste relatert hus, hjem, bil, vedlikehold etc. Problemet mitt er å finne ei jente som faktisk kan og vil ta sin del av arbeidet. Mulig jeg rett og slett har vært uheldig - men det er ikke mange der ute som faktisk kan ta vare på hus, hjem og familie (da sammen med meg).

Jeg tenkte du var kvinne, jeg :-)

Artig. At kvinnene ofte ikke kan lage mat og gjøre rent - men at mennene i stor grad kan det :-)

Må bare si at jeg er slett ikke huslig anlagt. Er et rotehue uten like. Men en lærer jo etterhvert! Og en ser at det er koselig å ha det gaske ryddig og rent hjemme. Og når en får barn, ønsker de fleste å ha et kosthold som er forholdsvis sunt. Jeg er ingen kløpper på kjøkkenet, men liker å bake.

Så lenge en er fri og frank, bor på en liten hybel og studerer, er det kasnkje ikke så nøye med husarbeid og matlaging. Men jeg tror at de fleste lærer det etterhvert som de får partner, får et hjem og evt får barn.

Så ikke gi opp dagens unge kvinner!

Tja, vi er like store rotehoder begge to, så hos oss er det ikke så mye system på tingene...;-) Jeg lager mat - alltid. Han vasker stort sett opp, jeg tar det hvis han ikke er hjemme. Han vasker klær oftest, jeg legger sammen og stryker det som må strykes. Rydde gjør stort sett jeg, og vaske leiligheten gjør stort sett jeg. Han tar gulvet hvis jeg ber om det. Men leiligheten blir ikke vasket ordentlig mer en en gang i måneden hos oss...*syns egentlig det er litt flaut*...men vi støvsuger (eller - JEG støvsuger) oftere enn som så.

Gjest Lonkil

Nåja.. Bor sammen med en på 23 og han måtte virkleig ha noen spark i ræva for å skjønne at det ikke er dama i huset som skla gjøre alt. Jeg gjør nok en del mer enn han... Han vasker i hvert fall klær da! Men brette sammen kan han ikke (krøll på krøll).. Ikke ta ned fra tørkestativet heller.. : )

Tror han kunne tenkt seg å gjort mye mindre, støvsugd oftere osv enn meg.. Han mener det ikke trengst, selv om det er masse "småplukk" og hår på teppene..

Gutter legger jo ikke merke til detaljer på samme måte som kvinner. Joda, jeg legger kanskje ikke merke til om hun rydder bort tørkestativ, rydder av kjøkkenbenken etc. Dersom hun vasker et gulv legger jeg kanskje ikke engang merke til det. Så mulig arbeidsdelingen ikke er så ille alikevel.

Det som irriterer meg er bare at man er så sykelig opptatt over likestilling relatert husarbeid og samtidig skal jo mannen gjør alle manneting. Jeg har ikke noe i mot å fikse bil, male hus eller hugge ved. Drømmen er at dersom jeg bruker timer må å måke gårdsplassen har hun boller og kakao klart når jeg kommer inn igjen. Et samspill hvor man faktisk utfyller hverandre til det beste for begge parter. Jeg er altså for utfyllelse og likeverd - men mot erstattelse og likestilling (tenk over den om du ikke forstår hva jeg mener).

Gjest hos oss

Gutter legger jo ikke merke til detaljer på samme måte som kvinner. Joda, jeg legger kanskje ikke merke til om hun rydder bort tørkestativ, rydder av kjøkkenbenken etc. Dersom hun vasker et gulv legger jeg kanskje ikke engang merke til det. Så mulig arbeidsdelingen ikke er så ille alikevel.

Det som irriterer meg er bare at man er så sykelig opptatt over likestilling relatert husarbeid og samtidig skal jo mannen gjør alle manneting. Jeg har ikke noe i mot å fikse bil, male hus eller hugge ved. Drømmen er at dersom jeg bruker timer må å måke gårdsplassen har hun boller og kakao klart når jeg kommer inn igjen. Et samspill hvor man faktisk utfyller hverandre til det beste for begge parter. Jeg er altså for utfyllelse og likeverd - men mot erstattelse og likestilling (tenk over den om du ikke forstår hva jeg mener).

Jeg synes ikke "likestilt" er noe dålige enn "likeverd".

Selvsagt er det viktig at ulike oppgaver utfyller hverandre, og at begge deler er like mye verdt. Men jeg har opplevd, både her og i utlandet, at man ikke har de samme mulighetene, og da blir det dumt å snakke om at det er like mye verdt det kvinne gjør, hvis de ikke har muligheten til å velge noe annet hvis de vil. Så likestilling og likeverd er viktig begge deler.

Jeg synes ikke "likestilt" er noe dålige enn "likeverd".

Selvsagt er det viktig at ulike oppgaver utfyller hverandre, og at begge deler er like mye verdt. Men jeg har opplevd, både her og i utlandet, at man ikke har de samme mulighetene, og da blir det dumt å snakke om at det er like mye verdt det kvinne gjør, hvis de ikke har muligheten til å velge noe annet hvis de vil. Så likestilling og likeverd er viktig begge deler.

veldig enig med deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...