Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

når har man krav på bolig?

jeg er 18 år, går på vgs, har ingen inntekt. men takler ikke bo hjemme mer. jeg går til psykolog på et psykoseteam, for å sjekke om jeg har en psykoselidelse.

morra mi drikker og det er et helvete å bo her. må jeg bli her eller fins det en vei ut??

Fortsetter under...

Skrevet

Du er student/elev og har derfor rett på stipend og lån fra Lånekassen den tiden du går på skole. Hvis stipend og lån er nok til boutgifter og penger å leve for så har du ikke rett på sosialhjelp. Den veiledende satsen for enslige er at du skal sitte igjen med ca 4000 kr i måneden når husleie og strøm er betalt.

Ettersom du har vanskelige boforhold hjemme og antagelig ikke kan jobbe ved siden av skolen pga din psykiske helse så kan det være at du har rett på supplerende sosialhjelp slik at du greier deg økonomisk når du bor hjemmefra. Slik som studiefinansieringen fungerer i dag så er det lagt opp til at en må jobbe ved siden av for å få det til å gå rundt, men det er antagelig ikke noe som kan kreves av deg på grunn av din helsesituasjon.

Bostøtte er også en økonomisk ordning som du bør søke på. Søknadsskjema får du i kommunen.

Du bør også i samarbeid med legen og trygdekontoret finne ut om du kan ha rett på en trygdeytelse.

Når det gjelder bolig så kan du søke om kommunal bolig og eventuelt ungdomsbolig hvis det finnes der du bor. Antagelig vil nok standarden og bomiljøet være bedre på det private leiemarkedet.

Skrevet

Snakk med rådgiver så kan du få borteboerstipend/lån fra Lånekassen på grunnlag av særlige forhold i hjemmet.

Regn ut på støttekalkulatoren hos www.lanekassen.no hvor mye du kan få.

Du kan muligens søke bidrag fra din mor (hun er pliktig til å forsørge deg).

"§ 51. Foreldra sin skyldnad til å fostre barnet.

Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne.

Reglane om fostringsplikt for foreldra etter dette kapitlet gjeld tilsvarande for andre som har fått foreldreansvaret etter at begge foreldra er døde.

§ 52. Fostringstilskot.

Der ein eller begge foreldra ikkje bur saman med barnet, skal vedkomande betale faste pengetilskot til forsyting og utdanning. Også foreldre som bur saman med barnet, kan påleggjast å yte pengetilskot når dei forsømer fostringsplikta si etter § 51. Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket.

Til særlege utlegg så lenge underhaldsplikta varer, kan foreldra påleggjast å yte særtilskot. Det er eit vilkår at utlegga er rimelege og naudsynte og ikkje går inn under dei utgiftene som det løpande fostringstilskotet skal dekke. Krav om særtilskot må setjast fram innan eit år etter at dei særlege utlegga kom på. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om særtilskot.

Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast. Tilskotet skal betalast frå og med den kalendermånaden kravet oppstår og ut den kalendermånaden vilkåra for tilskot fell bort.

53. Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 51 og 52 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot."

Ellers faller du litt utenfor fordi du er så ung.

Du kan få råd og veiledning hos sosialkontoret, men det skal _mye_ til for at de gir deg noe når du går på vgs.

Jeg vil anbefale at du forsøker å skaffe deg en hybel på det private leiemarkedet.

Skrevet

Du kan selvfølgelig også søke bidrag fra din far.

Skrevet

Snakk med rådgiver så kan du få borteboerstipend/lån fra Lånekassen på grunnlag av særlige forhold i hjemmet.

Regn ut på støttekalkulatoren hos www.lanekassen.no hvor mye du kan få.

Du kan muligens søke bidrag fra din mor (hun er pliktig til å forsørge deg).

"§ 51. Foreldra sin skyldnad til å fostre barnet.

Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne.

Reglane om fostringsplikt for foreldra etter dette kapitlet gjeld tilsvarande for andre som har fått foreldreansvaret etter at begge foreldra er døde.

§ 52. Fostringstilskot.

Der ein eller begge foreldra ikkje bur saman med barnet, skal vedkomande betale faste pengetilskot til forsyting og utdanning. Også foreldre som bur saman med barnet, kan påleggjast å yte pengetilskot når dei forsømer fostringsplikta si etter § 51. Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket.

Til særlege utlegg så lenge underhaldsplikta varer, kan foreldra påleggjast å yte særtilskot. Det er eit vilkår at utlegga er rimelege og naudsynte og ikkje går inn under dei utgiftene som det løpande fostringstilskotet skal dekke. Krav om særtilskot må setjast fram innan eit år etter at dei særlege utlegga kom på. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om særtilskot.

Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast. Tilskotet skal betalast frå og med den kalendermånaden kravet oppstår og ut den kalendermånaden vilkåra for tilskot fell bort.

53. Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 51 og 52 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot."

Ellers faller du litt utenfor fordi du er så ung.

Du kan få råd og veiledning hos sosialkontoret, men det skal _mye_ til for at de gir deg noe når du går på vgs.

Jeg vil anbefale at du forsøker å skaffe deg en hybel på det private leiemarkedet.

men hvordan kan jeg skaffe meg hybel når jeg ikke har penger? og jobb takler jeg ikke ved siden av skolen.. jeg kan ikke ta opp lån heller, for jeg kan ikke ha det presset på meg at jeg har et lån å betale..

Skrevet

men hvordan kan jeg skaffe meg hybel når jeg ikke har penger? og jobb takler jeg ikke ved siden av skolen.. jeg kan ikke ta opp lån heller, for jeg kan ikke ha det presset på meg at jeg har et lån å betale..

Studielån er ikke noe press som helst, og stipend får du jo uansett.

Studielån betaler man bare på, og løper det bare renter på, når man faktisk har råd å betale det.

Null press.

Sosialen kommer til å le seg helseløs dersom du forsøker å få penger derfra fordi du ikke orker presset ved å ha et studielån (som jo alle andre også må ta opp, selv om noen slipper unna med å ikke ha lån på vgs).

Annonse

Skrevet

Studielån er ikke noe press som helst, og stipend får du jo uansett.

Studielån betaler man bare på, og løper det bare renter på, når man faktisk har råd å betale det.

Null press.

Sosialen kommer til å le seg helseløs dersom du forsøker å få penger derfra fordi du ikke orker presset ved å ha et studielån (som jo alle andre også må ta opp, selv om noen slipper unna med å ikke ha lån på vgs).

altså, jeg har jo ingen inntekt, og derfor ingen mulighet til å få jobb. og stipend får man ikke uansett nei. jeg har søkt, og får ikke..

Skrevet

altså, jeg har jo ingen inntekt, og derfor ingen mulighet til å få jobb. og stipend får man ikke uansett nei. jeg har søkt, og får ikke..

jeg mente ingen mulighet til å nedbetale lånet.

Skrevet

Vel, sett ut fra at ikke moren din tjener veldig mye, så får du borteboerstipend.

Dersom moren din tjener mye så får du ok bidrag fra henne dersom du søker bidrag fordi hun ikke støtter deg økonomisk som hun burde.

Alt er lagt opp til at man skal søke lån til utdanning her til lands. Sånn er det bare. Og dersom situasjonen skiller seg litt fra det normale så er det ofte man må det allerede på vgs.

På grunnlag av at det finnes studielån har man "ingen" andre rettigheter som elev/student.

Iallefall ikke når man er så ung.

Dersom du får alvorlige problemer av å tenke på at du har et studielån som kun må betales når du faktisk har penger til det, så bør du få deg en legeerklæring på dette som du kan ta med deg på sosialkontoret.

Om det hjelper tviler jeg på, som elev/student blir man stort sett alltid henvist til å ta opp lån, dersom man ikke allerede har gjort det.

Beklager om jeg virker noe krass, men du er nesten nødt til å innse åssen systemet er bygget opp.

Et studielån er ikke under noen omstendigheter verdens undergang.

Når det gjelder hjelp i en til to mnd i mellomperioden før du får stipend/lån du har søkt om, kan du søke sosialkontoret om midlertidig hjelp. Det går ofte gjennom. Husk at søknadsfristen for lån/stipend fra lånekassen for våren er 15. Mars. Og at du må ha uttalelse fra rådgiver dersom du skal søke borteboerstipend uten å bo langt nok borte.

Sosialkontoret kan også innvilge støtte i sommerferien, dersom du står tilmeldt aetat og ikke har klart å få deg en sommerjobb.

Skrevet

jeg mente ingen mulighet til å nedbetale lånet.

Så lenge du ikke har inntekt så løper ingen renter på lånet, og du slipper å betale.

Dersom du ender opp i denne situasjonen resten av livet (uføretrygd) kan du få slettet hele eller deler av studielånet, alt etter inntekt.

terningkast6
Skrevet

Du har vel kanskje kontakt med hjelpeapparatet i hjemkommunen? Ta opp denne problemstillingen med dem, de vet hvilke regler som gjelder og kan gi deg praktisk hjelp til søknader osv.

• 4 uker senere...
Gjest ingen bitter erfaring
Skrevet

Så lenge du ikke har inntekt så løper ingen renter på lånet, og du slipper å betale.

Dersom du ender opp i denne situasjonen resten av livet (uføretrygd) kan du få slettet hele eller deler av studielånet, alt etter inntekt.

Du må undersøke dine rettigheter. Ingen offentlige kontorer forteller deg hva du har krav på, det må du sjekke selv.

Jeg lånte 17000 til skolegang. Fant plutselig ut via nett at lånekassen dekket lån inntil ca det beløpet. Så jeg slapp å betale så mye som et øre. Var bare flaks at jeg ikke betalte inn lånet.

Så du kan spare mye penger på å følge med. Sjekk etatene og les på nettsidene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...