Gå til innhold

Etisk forsvarlig å si nei til aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

Det finnes etterhvert mange eksempler på at disse prinsippene skal følges:

- frikjøp fra operasjonskøer for ortopediske pasienter som er yrkesaktive

- krav om yrkesdeltakelse på enkelte av de beste rehabiliteringsinstitusjonene

- prioritering innen de enkelte helseforetak basert på hvor mye inntekter som kommer tilbake til samfunnet ved behandling av enkelte sykdommer

Jeg kan ikke i farten huske og ha sett noe helseforetak sette slike kriterier, har du noen linker og vise til?

mvh

Fortsetter under...

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

42

• Flows

33

• En_Mamma

23

• Mr Kahn

9

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes ikke det er riktig og sette grupper opp mot hverandre, men noe mer meningsløst enn at barn dør kan jeg vanskelig se for meg.

mvh

Det er meningsløst at alle dør av manglende behandling. De dør fra familie som trenger dem, venner som er glad i dem osv.

Jeg er også enig at man ikke skal sette grupper opp mot hverandre. Men jeg kan bare snakke om de tilfellene jeg kjenner til, det betyr ikke at andre ikke skal få hjelp

"Samfunnsøkonomiske hensyn skal styre prioriteringene...!

Og dette er riktig. Vi vil jo at helsevesenet skal styres og at pengene går til det vi syns er viktig. Deretter må vi gå i oss selv og sjekke om vi stemmer på partier som vil bruke mer penger på helsevesenet -

"Av samme grunn kan visstnok ikke pasientgrupper som ikke er yrkesaktive eller under attføring tilbys utredning i utlandet, i hvertfall ikke uten særskilt behandling hos RTV . "

Det visste jeg ikke! Sånne ting skulle folk visst syns jeg! Hvor har du det fra?

Visste du ikke det?

De kommer bakerst på ventelistene og blir stadig forbigått av andre som har muligheter til å komme tilbake til arbeidslivet.

Gjest kjentukjent

Du har vel kanskje litt rett, den mest bort og nedprioriterte gruppen i helsevesenet de siste årene er uten tvil psykiatrien.

mvh

Der tror jeg du tar radikalt feil. Psykiatrien har fått økt fokus de siste 10 årene, og betydelige ressurser er tilført.

Jeg kan ikke i farten huske og ha sett noe helseforetak sette slike kriterier, har du noen linker og vise til?

mvh

Sunnaas sykehus er et slik foretak, jeg sier ikke at det er et bra sykehus, men av seks poster er tre poster blitt slagposter.

Annonse

Gjest kjentukjent

Du har ikke svart på spørsmål om fylkeslege og advokat?

Vi har diskutert dette med de som kjenner saken best, og de tror at en slik klage snarere vil få stridssterke personer ned i skyttergravene, enn å gi økt hjelp. Dessverre...

Det stemmer ikke, smertepumpe med morfin er ganske vanlig ved kroniske og alvorlige smerter, spes. i terminalfasen som vi snakker om her.

mvh

Du er klar over at morfin er et stoff som nedsetter pustekvaliteten til folk og dermed dør de fortere. Det er bl.a en av de tingene man kaller passiv dødshjelp.

Der tror jeg du tar radikalt feil. Psykiatrien har fått økt fokus de siste 10 årene, og betydelige ressurser er tilført.

Det er ikke riktig, psykiatrien har i mange år vært et stebarn med få fagfolk og lite resurser.

Psykiatriske institusjoner og sykehus bygges ned. Sengekapasiteten er over halvvert siste årene.

Dette har bl.a gjenspeilet seg i flere volds og drapssaker som ellers kunne vært unngått.

mvh

Sunnaas sykehus er et slik foretak, jeg sier ikke at det er et bra sykehus, men av seks poster er tre poster blitt slagposter.

Men slagpasienter har vel ikke større rehabiliteringsprognoser enn mange andre pas. grupper. Heller tvertimot vil jeg tro.

mvh

Det er vanskelig når man kommer i så fastlåste situasjoner, og i tillegg er belastet med sykdom. Jeg ville klaget til fylkeslegen. Deretter funnet en flink advokat.

Å klage til fylkeslegen er et helt prosjekt og i Oslo er det 8 mnd behandligstid på en slik klage. Det er ikke alle som orker eller har tid til det.

Vi har diskutert dette med de som kjenner saken best, og de tror at en slik klage snarere vil få stridssterke personer ned i skyttergravene, enn å gi økt hjelp. Dessverre...

Det høres nesten ikke ut som om det kan bli verre enn det du allerede har beskrevet, så dere har kanskje ikke så mye å tape.

Hva står striden om med de stridslystne?

Fritt sykehusvalg da ?

Men slagpasienter har vel ikke større rehabiliteringsprognoser enn mange andre pas. grupper. Heller tvertimot vil jeg tro.

mvh

Likevel blir slagpasienter prioritert. De har store muligheter til å komme tilbake til jobb med riktig rehabilitering.

Annonse

Gjest kjentukjent

Jeg syns det er veldig spesielt at du ikke vil skrive til fylkeslegen fordi du ikke har "tro på det", når alternativet du etterlyser er aktiv dødshjelp?!

Kan ikke se at det er spesielt å skille mellom det å diskutere prinsipper i et forum som dette, og det å forsøke å verne min ektefelle mot uhensiktsmessige tiltak.

Det er ikke slik at en mislykket klage kun er noe som ikke lykkes; like ofte kan den føre til forverret samarbeidsklima. Selv om vår tillit til enkelte fagpersoner etterhvert er svært liten, forandrer ikke det på det faktum at de må behandles med "silkehansker" for ikke å gå enda mer i lås enn de allerede er. Vi har dårlig erfaring med det motsatte... Vår fastlege sier at det som skjer i vår sak ofte opptrer der fagpersoner blir hjelpeløse fordi de ikke kommer frem til gode tiltak, og at de istedet for å være kreative utvikler aggresjon i forhold til pasienten og de pårørende.

Det høres litt rart ut synes jeg, fylkeslegen er jo tross alt en tilsynsmyndighet for kvalitetssikring da.

Hvor skulle man ellers klage når ønsket resultat ikke oppnås, og slik saken fremstilles her kan det vel være lite å tape siden den gitte behandlingen likevel ikke gir ønsket effekt.

mvh

Å klage til fylkeslegen er et helt prosjekt og i Oslo er det 8 mnd behandligstid på en slik klage. Det er ikke alle som orker eller har tid til det.

Ja det er et slit å lage en slik klage når man har det vanskelig. Men hvis man mener at alternativet er aktiv dødshjelp, da bør vel ingenting være uprøvet?

Gjest kjentukjent

Det er ikke riktig, psykiatrien har i mange år vært et stebarn med få fagfolk og lite resurser.

Psykiatriske institusjoner og sykehus bygges ned. Sengekapasiteten er over halvvert siste årene.

Dette har bl.a gjenspeilet seg i flere volds og drapssaker som ellers kunne vært unngått.

mvh

Totale summer på psykiatrien har vel økt betydelig de senere årene. En annen sak er at mye av ressursene legges til tiltak i kommunene, og at institusjonsplasser bygges ned i et mye større tempo enn hva som er forsvarlig.

Dessverre har psykiatri relativt lav status blant f.eks. leger slik at for få rekrutteres til spesialistutdannelsen.

Ja det er et slit å lage en slik klage når man har det vanskelig. Men hvis man mener at alternativet er aktiv dødshjelp, da bør vel ingenting være uprøvet?

Men det er ikke alle som er like ressurssterke og de har også krav på hjelp.

Gjest kjentukjent

Det høres nesten ikke ut som om det kan bli verre enn det du allerede har beskrevet, så dere har kanskje ikke så mye å tape.

Hva står striden om med de stridslystne?

Fritt sykehusvalg da ?

Fritt sykehusvalg hjelper oss neppe da flere av "tungvekterne" allerede har meldt pass.

Striden står blant annet om hvem som burde tatt ansvar tidligere, og hvem som bør ta ansvar nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...