Gå til innhold

Flytting - realisering av drømmer .. (langt)

Anbefalte innlegg

Dette er også postet på forum Foledre og småbarn, men jeg prøver meg her også siden dette absolutt gjelder samlivet vårt ;o)

Skal man realisere sine drømmer ?? Vi er et par som har passert 40 år med to små barn (5/8). Vi bor i en av landets dyreste boligområder og føler at vi kontinuerlig er fastlåst i tidsklemma da vi må jobbe mye for å få hjulene til å gå rundt. Vi har i en periode følt oss veldig slitne og deprimerte, og ekteskapet har lidd sterkt under det. Vi føler imidlertid at vi gjerne vil anstrenge oss for at vi skal holde sammen, og vi tror det er på tide å se om det er endringer som kan gjøre livet lettere for oss, og at det kanskje er på tide å stoppe opp litt og se på hva som er viktig. I helgen så vi et prospekt på et hus i Tønsberg (vi har drømt om å flytte dit i mange år) som var midt i blinken for oss. Vi kan da selge vårt hus (som vi fremdeles har mye gjeld på), men som har doblet seg i pris slik at vi får ut en god sum penger. Vi kan sitte med nesten gjeldsfri bolig hvis vi flytter. Det vil gi oss frihet til at min mann kan velge en jobb der han ikke må jobbe så mye, og ha så mindre stress og press, jeg kan jobbe deltid og vi kan ha råd til å reise (som hele familien elsker), vi får forhåpentlig mer overskudd og mer tid til og tålmodighet med barna. Vi føler at vår livssituasjon går litt ut over de også, og det er ikke ønskelig. Det er barneskole i nærheten av dette nye huset, kort vei til sjøen, kort vei til hytta vår og en koselig by. Minuset er at vi forlater alle gode venner og bekjente og vi får lengre avstand til familien enn vi har i dag . Vi vil uansett ikke være lengre enn ca. en time unna der vi bor nå, og vi vil ha god plass til overnattingsgjester. Flere av våre venner har vi mye kontakt med i forb. med hyttelivet om sommeren også så vi treffes faktisk mest da. Det vil også være mulighet for å reise på besøk en ettermiddag når ikke avstanden er større. Vi har bodd i samme hus i snart 15 år og føler oss veldig knyttet til både huset og stedet vi bor, samtidig som vi føler at årene går og vi ikke får realisert våre drømmer på grunn av for dårlig tid og for dårlig råd ? Hva ville dere gjort; hoppet i det ? Jeg føler at jeg er klar for noe nytt samtidig som jeg gruer meg til å forlate det som er kjent og trygt. Vi må start oppbygging av ny vennekrets og nytt nettverk. Det går vel litt lettere når man har barn på skolen; forhåpentligvis. Nå er hele familien utadvendte og sosiale, så det skal ikke være så problematisk, men alle har jo nok med sitt og det kan jo være at det ikke blir så lett å komme inn som innflytter. Som sagt så er vi sosiale så vi liker å ha venner rundt oss og besøk av både store og små gjester. Noen med erfaringer på flytting til nytt sted, barnas tilpasning. De vil beg. i 1.kl. og 4 kl. - er det ugunstig tidspunkt ? Begge kunne godt tenke seg å flytte når vi har drodlet litt rundt våre planer, så jeg tror ikke det vil bli noe problem.

Og sist men ikke minst - hvordan er det å bo i Tønsberg ?

Fortsetter under...

Gjest Lonkil

Hopp ut i det....

Fingeren sitter gjerne mer fast oppe i...kremt....desto eldre man blir. Mine foreldre har snakket om det samme i 8-10 år, men det blir ikke noe med dem. Det er ikke alt det du gjør du vil angre på - da heller det du ikke gjør. Tror nok Tønsberg blir bra - spesielt om dere har tid til å finne akkurat det huset dere vil ha.

Livet er for kort til ikke å leve det til fulle - og det inkluderer også realisering av drømmer. Hva har dere egentlig å tape?

Jeg ville ikke ha hoppet i det hvis hoppet innebar at en eller begge måtte si opp nåværende jobber og flytte uten å ha fått nye. Jeg ville i så fall ha startet med jobbsøking i området og utsatt flyttingen til det var i boks.

Forstår av innlegget at dere ikke har tenkt å pendle, men du skriver lite om jobb og inntekt. Hvis dette er ordnet, ville jeg ikke ha nølt med å flytte og realisere drømmene.

Men det hjelper lite å bo i drømmehus på drømmested hvis man er arbeidsledig. Slik ville iallfall jeg ha resonnert.

Jeg ville ikke ha hoppet i det hvis hoppet innebar at en eller begge måtte si opp nåværende jobber og flytte uten å ha fått nye. Jeg ville i så fall ha startet med jobbsøking i området og utsatt flyttingen til det var i boks.

Forstår av innlegget at dere ikke har tenkt å pendle, men du skriver lite om jobb og inntekt. Hvis dette er ordnet, ville jeg ikke ha nølt med å flytte og realisere drømmene.

Men det hjelper lite å bo i drømmehus på drømmested hvis man er arbeidsledig. Slik ville iallfall jeg ha resonnert.

Det kan være aktuelt for min mann å pendle den første tiden, men vi kommer selvfølgelig til å sjekke jobbmuligheter først. Det er også mulighet for at han kan starte for seg selv i den bransjen han driver og da tror jeg faktisk at Tønsberg er et bra distrikt for ham. Han trenger heller ikke så høy lønn som nå hvis vi flytter. Vi sjekker en del rundt dette i disse dager. Kjenner noen her til arbeidsmarekdet i Tønsb. ? Har sjekket på Finn Jobb, men det var ikke så mye aktuelt som lå inne der.

Hopp ut i det....

Fingeren sitter gjerne mer fast oppe i...kremt....desto eldre man blir. Mine foreldre har snakket om det samme i 8-10 år, men det blir ikke noe med dem. Det er ikke alt det du gjør du vil angre på - da heller det du ikke gjør. Tror nok Tønsberg blir bra - spesielt om dere har tid til å finne akkurat det huset dere vil ha.

Livet er for kort til ikke å leve det til fulle - og det inkluderer også realisering av drømmer. Hva har dere egentlig å tape?

Nytt sted, nye mennesker - det kan være litt skummelt det...! Kommer nok til å savne vennene mine, men de er jo ikke så langt unna. Dersom ekteskapet skulle gå dårlig og vi ikke får dreis på samlivet enda vi gjør noen tiltak som vi mener er bra så ville jeg nok føle meg ensom på et nytt sted. Men, jeg kan jo flytte igjen - selv om det ikke er ideelt med barn. Så vi har vel egentlig ingenting å tape, men mye å vinne.

Gjest Lonkil

Nytt sted, nye mennesker - det kan være litt skummelt det...! Kommer nok til å savne vennene mine, men de er jo ikke så langt unna. Dersom ekteskapet skulle gå dårlig og vi ikke får dreis på samlivet enda vi gjør noen tiltak som vi mener er bra så ville jeg nok føle meg ensom på et nytt sted. Men, jeg kan jo flytte igjen - selv om det ikke er ideelt med barn. Så vi har vel egentlig ingenting å tape, men mye å vinne.

Akkurat, ergo bør du dra.

Selvsagt er det negative sider ved å dra fra det kjente. Personlig har jeg flyttet et titalls ganger og har mistet alt jeg engang hadde av røtter. En treffer nye mennesker når en drar til et nytt sted og ja, forandring fryder. Flytting vil jo medføre mye stress (også for samlivet) - men om dere er klar for de utfordringer det innebærer er jeg overbevist om at dere også kan oppleve det positive ved en flytting - sammen!

Lykke til

Annonse

Gjest Tini-Maria

Jeg flyttet da jeg skulle begynne i 3. klasse, og det var veldig vanskelig for meg. Vanskelig å få nye venner i den alderen, spesielt for meg, da den nye klassen min var veldig liten og alle var bestevenner, de hadde ikke plass til meg. Jeg tok bussen til mitt gamle hjemsted hver helg i mange år jeg, for å være med mine gamle venner.. Og jeg drømte om å flytte tilbake.

Men det gikk seg til etter en stund, og nå er jeg glad for at vi flytta..

Ville bare si at Tønsberg er en nydelig by å bo i :0) Hopp i det!

Kjenner du til området Presterød. Er det et barnevennlig og koselig område ?

Vi begynner å bli klare til å hoppe vi. Vi venter spent på et boligprospekt som skal sendes oss i posten; og så får vi se hva skjebnen bringer og om vi tør å hoppe til slutt ;0)

Jeg flyttet da jeg skulle begynne i 3. klasse, og det var veldig vanskelig for meg. Vanskelig å få nye venner i den alderen, spesielt for meg, da den nye klassen min var veldig liten og alle var bestevenner, de hadde ikke plass til meg. Jeg tok bussen til mitt gamle hjemsted hver helg i mange år jeg, for å være med mine gamle venner.. Og jeg drømte om å flytte tilbake.

Men det gikk seg til etter en stund, og nå er jeg glad for at vi flytta..

Takk for svar. Det er noe å tenke på det. Vår eldste vil begynne i løpet av 3. klasse i tilfelle, så det kan vel bli litt tøft. Nå er hun veldig utadvendt og sosial, så hun pleier å få venner veldig lett. Men, som du sier det kan jo hende at de andre allerede har funnet seg sin bestevenn og da er det ikke lett å være ny. Noe å tenke på! Vår yngste vil i tilfelle beg. i 1 klasse. Hun er en helt annen type og vil ha en fordel av en mindre skole enn den vi sokner til i dag; tror jeg. Hun har ennå ingen bestevenn, så hun vil nok ikke savne så mange herfra, men muligens bruke litt lengre tid på å bli "varm i trøye".

Hopp i det, det er ikke noe å spekulere på!

Da kan dere jo nyte livet i mye større grad enn dere gjør nå.

Jeg skal love deg at det frister. I tillegg kan vi flytte til et hus som vi kan innrede som vi ønsker det - unnlate alle feilene vi har gjort i nåværende hus og gjøre det mere praktisk for oss fire.

Huset blir større og vi har mere å rutte med av penger.

Vi tar snart sats - men må undersøke nøye mulighetene på

arb. markedet.

Gjest Tini-Maria

Takk for svar. Det er noe å tenke på det. Vår eldste vil begynne i løpet av 3. klasse i tilfelle, så det kan vel bli litt tøft. Nå er hun veldig utadvendt og sosial, så hun pleier å få venner veldig lett. Men, som du sier det kan jo hende at de andre allerede har funnet seg sin bestevenn og da er det ikke lett å være ny. Noe å tenke på! Vår yngste vil i tilfelle beg. i 1 klasse. Hun er en helt annen type og vil ha en fordel av en mindre skole enn den vi sokner til i dag; tror jeg. Hun har ennå ingen bestevenn, så hun vil nok ikke savne så mange herfra, men muligens bruke litt lengre tid på å bli "varm i trøye".

Jeg synes ikke at dere skal la være å flytte pga det, men dere må være behjelpelige med å la barna ha en god kontakt med sine gamle venner en god stund, om det er muligheter for overnattinger og besøk osv, for det er veldig viktig, spesielt hvis det er vanskelig å komme inn i det nye miljøet. Ting tar tid!

Annonse

Gjest erika1

Kjenner du til området Presterød. Er det et barnevennlig og koselig område ?

Vi begynner å bli klare til å hoppe vi. Vi venter spent på et boligprospekt som skal sendes oss i posten; og så får vi se hva skjebnen bringer og om vi tør å hoppe til slutt ;0)

Jada, jeg har ikke bodd akkurat der selv, men området er flott og barnevennlig. Sentralt i forhold til byen, egne butikker, bank, post, barneskole osv. Ikke langt til stranda eller friluftsområder. Anbefales absolutt. :0)

En liiiten dråpe malurt i begeret, men noe som kan være lurt å tenke over: Man kan ikke flytte fra seg selv...

Har man problemer med seg selv eller i forholdet til ektefelle, blir disse etter all sannsynlighet med på lasset...

Har tenkt mye på dette selv også, og vi har snakket mye om hva vi skal gjøre for å bedre på livssituasjonen både på den ene og den andre måten. Tror nok at vi kommer til å oppsøke fam.rådgivning for å få en tredje part å snakke med også siden vi sliter litt. Føler imidletid at mere tid, bedre overskudd og litt bedre råd vil hjelpe betraktelig på situasjonen.

Vi kommer til å vurdere dette nøye og det vil ikke bli tatt noen forhastet avgjørelse her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...