Gå til innhold

Trevegger (panel?) kan det ikke males?

Anbefalte innlegg

Gjest Tyra2004

Jeg har funnet en leilighet som er helt ny. Det er lyse trevegger i hele leiligheten. han som eier den sier de ikke kan mals før etter et år ellers vil treverket sprekke. Trodde de måtte behandles enten med lakk eller beis med en gang jeg? Hva er riktig?

Kjedelig med trevegger. Vil gjerne ha dem hvite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139177-trevegger-panel-kan-det-ikke-males/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann..

Jeg pusset opp baderommet for et år siden, to av veggene med furupanel, resten fliser grunnet dusj/hjørnekar..

Mener og huske at jeg malte panelen bare en uke etter at den ble satt opp, det eneste de rådet meg til hos fargehandleren var at jeg i første strøk tynnet malingen ut ganske kraftig. Nå et år etter er det like fint og jevnt...

Gjest halina

Det som skjer er at panelen tørker, og da kan det oppstå sprekker i malingen i overgangen mellom panelbordene. Så vil du ha et godt resultat bør du nok vente med å male, ja, eller belage deg på å skrape ned og male på nytt etter en tid, når sprekkene viser seg.

Gjest prust

Det er lurt å vente noen uker eller måneder med å male panel, slik at panelen er ferdig krympet når du maler den.

Treverket tørker og trekker seg sammen, og det kan blir stygge striper der det har krympet hvis du maler for tidlig.

Jeg tror vi ventet en måned eller to før vi malte ny panel i fjor, og det ble kjempefint. Grunnet først, og så to lag med maling. Anbefaler halvblank.

Nå er vi nesten ferdig med nytt bad, og vi valgte nå å male alle tre strøk med en gang (grunning + 2 lag maling), slik at vi slapp evt søling på de nye flisene om noen måneder. Sannsynligvis må vi ta et strøk til om et års tid når panelen er ferdig krympet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...