Gjest snartvoksen Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Skal begynne å studere til neste år. Tenker på både siv.øk studiet og jus studiet. Ønsker å ha en stilling i næringslivet, helst i den private sektoren. Har lyst til å bli forretningsadvokat, eller å ha en økonomisk stilling der arb.oppgaver for det meste går ut på analyse, konsulent arbeid osv. Så er det noen her som er utdannet siviløkonom? I såfall hadde jeg satt utrolig pris på å få litt info om hvordan utdannelsen var, hvor du tok den, hvordan var det å få jobb etterpå osv. Ville du anbefalt dette studiet?Noen råd, tips ? All informasjon blir gledelig tatt imot! Det samme gjelder hvis det er noen advokater her inne, gjerne innenfor næringslivet. På BI er det mulig å ta bachelorgrad i forretningsjus, for deretter å bygge på med noen økonomiske fag og bli siviløkonom. Dette kombinerer jo begge felt, og er sånn sett veldig interessant for meg. Noen som har noen erfaring med det? Kort og greit er jeg ute etter info om jus - og siv.økstudiet. All info er mer enn hjertelig velkommen! 0 Siter
Gjest Lonkil Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Jeg har en utdannelse som siv.øk fra HHB. En helt grei potetutdannelse. Har du lett for teori vil en siv.øk være ren plankekjøring. Antar det er mindre pugging enn om du studerer juss. Gjennom at en siviløkonom kan brukes til alt er det generelt sett greit å få jobb. Har hørt at de siste par-tre kullene har hatt problemer, men det skyldes nok andre ting enn studentene selv. Dersom du vet hva du vil med livet ditt ville jeg styrt utdannelsen i den retningen - om du ikke vet er siviløkonom en grei utdannelse. Da har du et par år på deg før du begynner spesialiseringsretninger. Det morsomme i dagens siviløkonomstudier er at de fleste velger Finans som spesialisering. Samtidig slår finanskonsernene seg sammen og må si opp hundrevis av ansatte. Velger en mer utradisjonelt er det ofte lettere å finne jobb. Personlig har jeg senere tatt en ingeniørutdannelse - betydelig mer utfordrende for min mennesketype (liker ofte teori bedre enn praktiske oppgaver). Sikkert ikke et svar på spørsmålet ditt, men jeg fortsetter å skrive litt mer. (kjedelig her på jobb). Dersom arbeidsoppgaven er å slå inn 100 spikre vil en økonom og en ingeniør tenke helt forskjellig. Økonomen vil slå inn spikrene slik han har blitt lært uten å stille spørsmål. En ingeniør vil forsøke en rekke forskjellige måter å slå inn spikeren på før han finner den beste. Hvem som er først ferdig avhenger av "hammeren". Dvs. at de kan brukes forskjellig i samme firma. Juss høres ut som teoretikere - lovmennesker som må kunne snakke for seg? 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Både jus og sivøk krever mye logisk og strukturert tekning. Sivøk er mer tallorientert, jus mer verbalt. Hvis du er mye bedre til det ene av disse enn det andre, vil det sannsynligvis slå ut på trivsel både i studier og jobb. Når det er sagt, så er det mange sivøk som har nytte av å være verbalt flinke, og mange jurister, særlig forretningsadvokater, som har stor nytte av god tallforståelse. 0 Siter
Gjest snartvoksen Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Både jus og sivøk krever mye logisk og strukturert tekning. Sivøk er mer tallorientert, jus mer verbalt. Hvis du er mye bedre til det ene av disse enn det andre, vil det sannsynligvis slå ut på trivsel både i studier og jobb. Når det er sagt, så er det mange sivøk som har nytte av å være verbalt flinke, og mange jurister, særlig forretningsadvokater, som har stor nytte av god tallforståelse. Har på en måte lyst til å kombinere både økonomi og jus, da føler jeg ar jeg har hele pakken liksom..Hva ville du si er det mest krevende at de to studiene, sånn helt generellt? 0 Siter
Gjest snartvoksen Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Jeg har en utdannelse som siv.øk fra HHB. En helt grei potetutdannelse. Har du lett for teori vil en siv.øk være ren plankekjøring. Antar det er mindre pugging enn om du studerer juss. Gjennom at en siviløkonom kan brukes til alt er det generelt sett greit å få jobb. Har hørt at de siste par-tre kullene har hatt problemer, men det skyldes nok andre ting enn studentene selv. Dersom du vet hva du vil med livet ditt ville jeg styrt utdannelsen i den retningen - om du ikke vet er siviløkonom en grei utdannelse. Da har du et par år på deg før du begynner spesialiseringsretninger. Det morsomme i dagens siviløkonomstudier er at de fleste velger Finans som spesialisering. Samtidig slår finanskonsernene seg sammen og må si opp hundrevis av ansatte. Velger en mer utradisjonelt er det ofte lettere å finne jobb. Personlig har jeg senere tatt en ingeniørutdannelse - betydelig mer utfordrende for min mennesketype (liker ofte teori bedre enn praktiske oppgaver). Sikkert ikke et svar på spørsmålet ditt, men jeg fortsetter å skrive litt mer. (kjedelig her på jobb). Dersom arbeidsoppgaven er å slå inn 100 spikre vil en økonom og en ingeniør tenke helt forskjellig. Økonomen vil slå inn spikrene slik han har blitt lært uten å stille spørsmål. En ingeniør vil forsøke en rekke forskjellige måter å slå inn spikeren på før han finner den beste. Hvem som er først ferdig avhenger av "hammeren". Dvs. at de kan brukes forskjellig i samme firma. Juss høres ut som teoretikere - lovmennesker som må kunne snakke for seg? Takk for svar til deg og Har også inntrykk av at jussen består av mye pugging, i tillegg til et vanvittig karakterpress..Men har lett for teori da, så vet ikke jeg. Spurte det samme spm til personen over her; hvilke av utdannelsene vil du anse som det mest krevende? 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Har på en måte lyst til å kombinere både økonomi og jus, da føler jeg ar jeg har hele pakken liksom..Hva ville du si er det mest krevende at de to studiene, sånn helt generellt? Hva er mest krevende? Begge fag har sin helt egne måte å tenke på som det tar en god del tid å komme inn i. Jus har rykte for å være et tørrere studium, mindre lett å se relevansen og dermed motivere seg underveis? Men stiller store krav til prinsippiell tenkning - moro hvis du liker det? Sivøk er mer krevende for de som har tungt for tall, og sivøk har av samme grunn mye høyere prestisje blant tallflinke, f.eks. sivinger. I mange bedrifter får jurister ikke jobber midt i der ting skjer, de sitter mer i støttefunksjoner. Av samme grunn. I juristtunge firmaer kan det godt være motsatt, det vet jeg ikke så mye om. Kombinasjonen er sikkert nyttig. Skal du ta en av dem først, ville jeg personlig tatt økonomien først fordi den er mer anvendelig på flere steder. En middels sivøk tjener vesentlig bedre enn en middels jurist, tror jeg, sjekk med de respektive fagforeningers lønsstatistikk. Tar du en kombinasjonsutdannelse, sjekk at den er ranket høyt i arbeidsmarkedet. F.eks. kombinasjonen ind.øk. - en slags siv ing pluss sivøk på NTNU - er en kombinasjon med minst like høy prestisje som siving og sivøk, men noen jobber vil kanske ønske at man har fordypet seg mer i det ene. 0 Siter
Gjest snartvoksen Skrevet 8. mars 2004 Skrevet 8. mars 2004 Hva er mest krevende? Begge fag har sin helt egne måte å tenke på som det tar en god del tid å komme inn i. Jus har rykte for å være et tørrere studium, mindre lett å se relevansen og dermed motivere seg underveis? Men stiller store krav til prinsippiell tenkning - moro hvis du liker det? Sivøk er mer krevende for de som har tungt for tall, og sivøk har av samme grunn mye høyere prestisje blant tallflinke, f.eks. sivinger. I mange bedrifter får jurister ikke jobber midt i der ting skjer, de sitter mer i støttefunksjoner. Av samme grunn. I juristtunge firmaer kan det godt være motsatt, det vet jeg ikke så mye om. Kombinasjonen er sikkert nyttig. Skal du ta en av dem først, ville jeg personlig tatt økonomien først fordi den er mer anvendelig på flere steder. En middels sivøk tjener vesentlig bedre enn en middels jurist, tror jeg, sjekk med de respektive fagforeningers lønsstatistikk. Tar du en kombinasjonsutdannelse, sjekk at den er ranket høyt i arbeidsmarkedet. F.eks. kombinasjonen ind.øk. - en slags siv ing pluss sivøk på NTNU - er en kombinasjon med minst like høy prestisje som siving og sivøk, men noen jobber vil kanske ønske at man har fordypet seg mer i det ene. Takk for nyttig hjelp! Du har ikke tilfeldigvis noen linker til disse fagforeningene, og/eller til noen sider med oversikt over hvilke utdannelser som er rangert høyest på arbeidmarkedet, som du nevnte? 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 Hva er mest krevende? Begge fag har sin helt egne måte å tenke på som det tar en god del tid å komme inn i. Jus har rykte for å være et tørrere studium, mindre lett å se relevansen og dermed motivere seg underveis? Men stiller store krav til prinsippiell tenkning - moro hvis du liker det? Sivøk er mer krevende for de som har tungt for tall, og sivøk har av samme grunn mye høyere prestisje blant tallflinke, f.eks. sivinger. I mange bedrifter får jurister ikke jobber midt i der ting skjer, de sitter mer i støttefunksjoner. Av samme grunn. I juristtunge firmaer kan det godt være motsatt, det vet jeg ikke så mye om. Kombinasjonen er sikkert nyttig. Skal du ta en av dem først, ville jeg personlig tatt økonomien først fordi den er mer anvendelig på flere steder. En middels sivøk tjener vesentlig bedre enn en middels jurist, tror jeg, sjekk med de respektive fagforeningers lønsstatistikk. Tar du en kombinasjonsutdannelse, sjekk at den er ranket høyt i arbeidsmarkedet. F.eks. kombinasjonen ind.øk. - en slags siv ing pluss sivøk på NTNU - er en kombinasjon med minst like høy prestisje som siving og sivøk, men noen jobber vil kanske ønske at man har fordypet seg mer i det ene. Prestisjen kan du til en viss grad lese av opptakskravene (karaktersnittet). Du kan evt også sjekke med de ulike traineeprogrammene i de store ulike firmaene, hva de tar inn. (hvis du får dem i tale)De mest ambisiøse søker ofte disse, og/eller de store konsulentfirmaene. Håper dette kan være nyttig: http://www.nsf.no/default.asp?V_ITEM_ID=2004 http://www.jus.no/?id=7&PHPSESSID=38dd4e01b38603be42b2fc772267e019 http://www.jus.no/?id=32146 Som du ser er en del lønnsdata begrenset til kun medlemmer, mens en del ligger åpent. 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 Takk for nyttig hjelp! Du har ikke tilfeldigvis noen linker til disse fagforeningene, og/eller til noen sider med oversikt over hvilke utdannelser som er rangert høyest på arbeidmarkedet, som du nevnte? - 0 Siter
Gjest Lonkil Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 Takk for svar til deg og Har også inntrykk av at jussen består av mye pugging, i tillegg til et vanvittig karakterpress..Men har lett for teori da, så vet ikke jeg. Spurte det samme spm til personen over her; hvilke av utdannelsene vil du anse som det mest krevende? Kommer helt ann på deg. Som sagt strevde jeg betydelig mer på ingeniørutdannelse enn på siviløkonom-utdannelse. De var krevende på helt forskjellige måter. Jeg ville nok hatt problemer med sykepleier/lege utdannelser ettersom det involverer andre mennesker på en helt annen måte. Den dagen jeg skulle sette en sprøyte på et annet menneske måtte jeg være 200% sikker på at jeg gjorde alt riktig. Dette presset slipper jeg når jeg lager tekniske eller økonomiske utregninger. Etter en utregning finnes det mange måter å teste på for å finne ut om jeg har gjort riktig. Er ikke like lett å teste ut om jeg har satt feil sprøyte eller ikke? 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 Takk for svar til deg og Har også inntrykk av at jussen består av mye pugging, i tillegg til et vanvittig karakterpress..Men har lett for teori da, så vet ikke jeg. Spurte det samme spm til personen over her; hvilke av utdannelsene vil du anse som det mest krevende? Jeg er enig i alt Lonkil skriver. Kom på et moment til verdt å nevne: Hva gjør dine foreldre, eldre søsken osv? Mitt inntrykk er at det gjør stor forskjell på om ting faller lett eller ikke. Folk som er vokst opp med lønnsomhetskalkyler, nåverdier, børsbevegelser osv ved middagsbordet vil oppleve sivøkstudiet veldig mye enklere enn de som er usikre på hva som var kredit og hva som var debet igjen. 0 Siter
Gjest snartvoksen Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 Jeg er enig i alt Lonkil skriver. Kom på et moment til verdt å nevne: Hva gjør dine foreldre, eldre søsken osv? Mitt inntrykk er at det gjør stor forskjell på om ting faller lett eller ikke. Folk som er vokst opp med lønnsomhetskalkyler, nåverdier, børsbevegelser osv ved middagsbordet vil oppleve sivøkstudiet veldig mye enklere enn de som er usikre på hva som var kredit og hva som var debet igjen. Begge har jobbet innenfor buisness, og har studert økonomi og salg. Så det ligger noe der i forhold til hva jeg vil studere tror jeg. Blir nok litt påvirket. Har nå tenkt på å ta bachelor i øko og adm på høyskolen i oslo på to år. Deretter tar jeg jusstudiet. Men hvis jeg skulle finne ut jeg syns økonomien er kjempeinteressant så følger jeg veien ut, men tar masters på BI mest sannsynlig. På denne måten får jeg med meg begge deler til en viss grad+sparer penger på siv.øk studiet hvis jeg finner ut at det er det jeg vil! Hørtes det ut som en lur plan? Ihvertfall til meg å være. 0 Siter
Nikki Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Hva som er vanskeligst kommer helt ann på interessen din. I og med at du er interessert i begge fagene, vil du sikkert klare deg greit på begge. Ser flere i tråden har sagt at jussen krever mye pugging. Det er ikke riktig - det krever mye lesing, men det er for å få forståelsen for faget - IKKE for å pugge det som står i boka! Jusstudiet krever evnen til analyserende tenking og evnen til problematisering. Du må være flink til å ta teori og flink til å formulere deg. Nå har de gjort om studiet en del, slik at det ikke er like tøft som før. En kombinasjon av økonomi og juss er sikkert ikke så dumt, men du må ta med i vurderingen det dette medfører av ekstra studielån? Er det verdt de ekstra årene på skolen? 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Begge har jobbet innenfor buisness, og har studert økonomi og salg. Så det ligger noe der i forhold til hva jeg vil studere tror jeg. Blir nok litt påvirket. Har nå tenkt på å ta bachelor i øko og adm på høyskolen i oslo på to år. Deretter tar jeg jusstudiet. Men hvis jeg skulle finne ut jeg syns økonomien er kjempeinteressant så følger jeg veien ut, men tar masters på BI mest sannsynlig. På denne måten får jeg med meg begge deler til en viss grad+sparer penger på siv.øk studiet hvis jeg finner ut at det er det jeg vil! Hørtes det ut som en lur plan? Ihvertfall til meg å være. Tør ikke gi noe endelig råd, til det kjenner jeg alle tilbudene for dårlig. Men her er etpar innspill til: Kjenner du til MBA-utdanningen - f.eks. i utlandet? MBA på toppen av en annen grad godkjennes som sivøk såvidt jeg vet. Du har sikkert sett i media at mange har MBA. F.eks. den nye Statoilsjefen. Hva er inntaktskravene til bachelorstudiet? Min studieerfaring er at 50% av læringen får jeg fra medstudenter, så jeg har oppsøkt læresteder med så høye opptakskrav (gløgge og ambisisøse studenter) som mulig. Har du mulighet til å få en noenlunde relevant jobb før du starter studiene? Man kan lære mye om seg selv og om et yrke av det. F.eks. faller noen legespirer av etter noen måneder som pleieassistent. Lykke til! 0 Siter
Gjest snartvoksen Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Hva som er vanskeligst kommer helt ann på interessen din. I og med at du er interessert i begge fagene, vil du sikkert klare deg greit på begge. Ser flere i tråden har sagt at jussen krever mye pugging. Det er ikke riktig - det krever mye lesing, men det er for å få forståelsen for faget - IKKE for å pugge det som står i boka! Jusstudiet krever evnen til analyserende tenking og evnen til problematisering. Du må være flink til å ta teori og flink til å formulere deg. Nå har de gjort om studiet en del, slik at det ikke er like tøft som før. En kombinasjon av økonomi og juss er sikkert ikke så dumt, men du må ta med i vurderingen det dette medfører av ekstra studielån? Er det verdt de ekstra årene på skolen? Egentlig så må jeg ikke ta opp et stort lån i det heletatt, det er derfor jeg vurderer det. Jobber nå ved siden av skolen, og sparer penger. Har en salgsjobb, så trenger man mye penger raskt, så er det bare å jobbe på, så har man rundt 10.000 kr hver mnd, og det blir det fort penger av da Ellers har jeg evnt. planer om å ta bachelor i økonomi+adm. i oslo på høyskolen. Da er utdanningen gratis, og jeg kan bo hjemme hvis jeg holder ut. I løpet av tre års perioden skal jeg jobbe deltid som jeg gjør nå, og spare, spare og spare. Så vil jeg ha mye penger for å klare meg i jusstudiet, som jeg muligens tar i Bergen. Så økonomien er ikke et så stort problem egentlig..men det er jo andre kostnader som påløper da, som bøker osv. Men tror jeg klarer å unngå et stort lån, fordi jeg klarer å spare opp et stort beløp raskt. Utrolig betryggende å høre det du sier om jussen forresten! Hadde inntrykk av det verste puggefaget ut i fra det jeg leste her, og det skremte meg litt, selv om jeg er veldig motivert. Analyserende tenking og teoretiske kunnskaper er evner jeg har. Derfor tenkte jeg først på å ta siv.øk å bli konsulent. Altså hjelpe bedrifter med problemer de har, eller bedre driften ved hjelp av omfattende analyser osv. Men jus er det jeg føler sterkt for nå. Takk for svar, det hjalp meg veldig! I mitt stadie er man så lett påvirkelig når det gjelder hva man skal studere, man har jo så mange valg. Så bare det å høre hvordan du karakteriserer jussen, kan være en avgjørende faktor sett sammen andre faktorer for meg akkurat nå..jaja, sånn er det 0 Siter
Gjest snartvoksen Skrevet 10. mars 2004 Skrevet 10. mars 2004 Tør ikke gi noe endelig råd, til det kjenner jeg alle tilbudene for dårlig. Men her er etpar innspill til: Kjenner du til MBA-utdanningen - f.eks. i utlandet? MBA på toppen av en annen grad godkjennes som sivøk såvidt jeg vet. Du har sikkert sett i media at mange har MBA. F.eks. den nye Statoilsjefen. Hva er inntaktskravene til bachelorstudiet? Min studieerfaring er at 50% av læringen får jeg fra medstudenter, så jeg har oppsøkt læresteder med så høye opptakskrav (gløgge og ambisisøse studenter) som mulig. Har du mulighet til å få en noenlunde relevant jobb før du starter studiene? Man kan lære mye om seg selv og om et yrke av det. F.eks. faller noen legespirer av etter noen måneder som pleieassistent. Lykke til! Tusen takk for mange gode råd, du er til en utrolig stor hjelp! Jeg er kjempetakknemlig Har ikke hørt om MBA. Takk for at du nevnte det, skal undersøke det nå. Smart det du sier om læring fra medstudenter, skal sjekke opp det på skolene jeg finner interessante! Har ikke noen mulighet til å ta noen relevante jobber i forhold til utdanningen tror jeg...men skal på en omvisning på et advokatkontor snart, hvor jeg vi få et innblikk i hvordan alt fungerer. Gleder meg Tusen takk for all hjelp! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.