Gjest Mina Lisa Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Har mange spørsmål. Er 33 år og gravid for 3 gang. Den første graviditeten endte i spontanabort (missed abortion) i uke 11, den andre gikk bra og nå er jeg gravid igjen, og har en rekke spørsmål. Er nå ifølge mine beregninger 8+4 uker på vei. 1. Hadde veldig grumsete urin, dette mente fastlegen min at var helt normal og ingen ting å uroe seg for. Var noen dager etter hos min gynokolog som skal ha oppfølgingen i svangerskapet. Han sa med en gang at dette er urinveisinfeksjon. Og skrev ut resept på Furadantin 50 mg, hvor jeg skal ta 3 tab. om dagen i 6 dager. Mitt spørsmål er om dette kan være farlig for fosteret og få blærekatar. Har blitt forsikret om at furadantin ikke er skadelig for fosteret. Leste litt om nyrebekkenbetennelse, og der sto det at dette var farlig for gravide, og at jeg bør ha oppfølging etter en uke med medisin. Er urinveisinfeksjon og nyrebekkenbetennelse og blærekatar 3 forskjellige ting? 2. Blødninger Har også vært så utrolig redd fordi jeg har fått friskt blod på dopapiret flere ganger mens jeg har vært gravid. Fant i går ut at dette blodet kom fra endetarmen, og er jo veldig glad for det. (Gynokologen sa også at han ikke kunne se noe blødning fra livmorhalsen). Hva kan dette være, det er når jeg går ordentlig på do, kan det være forde jeg har hard avføring, kan det være hemorider? Bør jeg undersøke dette? 3. Bløding nr. 2 Begnynte i helgen å få litt brunrød utflod. Dette har økt, og i dag hadde jeg såpass mye at det i løpet av en dag blir ca. ett truseinnlegg. Dette er ganske rødt, men jeg kan se at det ikke er friskt blod. Bør jeg undersøke dette nærmere, hva kan det være. Det er jo ikke lenger siden enn fredag jeg hadde ultralyd, og så at barne var friskt hos gynokologen. Kan det være en begynnende spontanabort? Jeg har ikke noe spesielt vondt noen plass. 4. Lengden på svangerskapet Noe som jeg har tenkt mye på etter jeg var hos gynokologen er hvor langt jeg er kommet i svangerskapet. Jeg vet at jeg hadde siste mens første dag 8. januar 2004. Dette er helt sikkert, for jeg noterer alltid ned slike ting. Når jeg var hos min gynokolog sier han at jeg ikke er kommet så langt. Han sier at utifra forsterets størrelse skulle min siste mens første dag vært 17. januar 2004. Hva kan dette komme av. Var faktisk på vanlig kontroll hos han den 16. januar 2004 pga. celleprøve, og da vet jeg at jeg var ferdig med menstrasjonen min, for ellers måtte jeg jo ha avbestilt. Hvordan skal jeg tolke dette, blir jo litt beskymret over at forsteret er så lite! Det var 9 mm utifra hans målinger, og det stemmer jo med ukene han mener jeg er kommet! Vet jeg høres ut som en skikkelig hypokonder, men disse 3 legebesøkene jeg har hatt siden januar (2 hos gynokologen) og ett hos fastlegen for å ta blodprøver er alt jeg har hatt med leger å gjøre siden forrige svangerskap som var for 4 år siden. Så jeg håper du tar meg seriøst. Gynokologen min får jeg ikke tak i før fredag, derfor spør jeg deg! Utrolig takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139244-gravid-spontanabort-sykdommer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 1. Urinveisinfeksjon betyr infeksjon et eller annet sted i urinveiene som omfatter blære/urinleder/nyrebekken/nyre. Nyrebekkenbetennelse er altså en videreutvikling av blærekatarrh og har gjerne mer uttalte symptomer med smerter over nyren og feber. Infeksjon eller nevnte antibiotikum skader ikke barnet, men senere i svangerskapet kan infeksjon irritere livmoren og sette fødselen for tidlig i gang. 2. Hvis det kommer fra endetarmen/rektum kan det skyldes en rift på grunn av hard avføring eller hemorroide. Det trenger du ikke undersøkelse for, men nevn det for legen ved neste besøk. 3. En blødning kan være første tegn på abort, men kan også skyldes en uskyldig blødning fra livmorhalsen. 4. Ca 7 uker etter siste menstruasjon, bør man se hjerteaktivitet hos fosteret. Hvis ditt foster er mindre enn ventet og du har blødning, kan det være en abort på gang. Du bør vel få en ny ultralyd for å se om det har vokst og få situasjonen avklart. Vi får håpe på det beste. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139244-gravid-spontanabort-sykdommer/#findComment-873513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.