Gå til innhold

Hvor mye husleie bør han betale, hva er rimelig ?

Anbefalte innlegg

Gjest vanskeligfordeling

Hei, vi er samboere, har et felles barn, og bor i fire-roms rekkehusleilighet i et bedre strøk i Oslo, med flott utsikt, som jeg eier. Har husleie på 4.050 kroner i måneden, i tillegg har jeg et lån på leiligheten og betaler ca 2.800 kroner i måneden i renter, og det samme i avdrag. Dvs. 9.700 kroner i måneden for å bo, i tillegg kommer strøm etc. Vi er uenige om hvor mye han bør betale for å bo der. Hva mener dere andre, hvor mye mener dere at det er rimelig å betale i husleie ? Jeg betaler alle investeringer i leiligheten, og siden han har flyttet inn har jeg betalt nytt kjøkken, oppusset soverom etc. I tillegg er det mine hvitevarer vi benytter, stort sett mine møbler etc.

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Atene

5

• Bård

4

• petter smart

4

• snilen

3

Mest aktive i denne tråden

Minimum halvparten av husleie, strøm og renteutgifter.

Du har vel noe egenkapital også, så strengt tatt skal han bidra med sin del av utgiftene på den og, men det blir kanskje vanskelig ?

Dette forutsetter selvfølgelig at dere har noenlunde lik inntekt, og yter omtrent samme innsats i hjemmet.

Gjest vanskeligfordeling

Minimum halvparten av husleie, strøm og renteutgifter.

Du har vel noe egenkapital også, så strengt tatt skal han bidra med sin del av utgiftene på den og, men det blir kanskje vanskelig ?

Dette forutsetter selvfølgelig at dere har noenlunde lik inntekt, og yter omtrent samme innsats i hjemmet.

Jeg har lån som tilsvarer ca 35% av boligens verdi. Kjøpte i 1996, og verdien på leiligheten har fordoblet seg siden den gang. Vi tjener nesten like mye, han tjener 60' mer enn meg.

Jeg har lån som tilsvarer ca 35% av boligens verdi. Kjøpte i 1996, og verdien på leiligheten har fordoblet seg siden den gang. Vi tjener nesten like mye, han tjener 60' mer enn meg.

Da synes jeg han skal betale mer enn halvparten av de faktiske utgiftene. Hva ville det koste å leie boligen ? Skal det være helt riktig, bør han dekke halvparten av dine mulige renteinntekter på 65% av boligens verdi. Alternativt kan han kjøpe seg inn i boligen, en god løsning for ham, ikke like god for deg.

Er det så vanskelig da? 9700 delt på to blir 4850 i måneden. Og så deler dere på strøm og fasttelefon kanskje?

Så lenge han bor der er det jo like dyrt for dere begge. Problemet er kanskje at han synes det er for dyrt i første omgang, og at om dere skal flytte sammen må dere finne noe mindre?

Så lenge han bor der fast, og ikke har en annen leilighet han betaler, så synes jeg han skal betale halvparten jeg.

Gjest vanskeligfordeling

Er det så vanskelig da? 9700 delt på to blir 4850 i måneden. Og så deler dere på strøm og fasttelefon kanskje?

Så lenge han bor der er det jo like dyrt for dere begge. Problemet er kanskje at han synes det er for dyrt i første omgang, og at om dere skal flytte sammen må dere finne noe mindre?

Så lenge han bor der fast, og ikke har en annen leilighet han betaler, så synes jeg han skal betale halvparten jeg.

Han synes han betaler for mye. Han betaler 5.000 kroner i måneden, pluss deler på strøm og telefon. Telefonen er subsidiert fra jobb, så den regningen er minimal. Han er ikke interessert i å kjøpe seg inn. Hvis han skulle leie noe tilsvarende ute på markedet, vil jeg tro at man måtte regne med en husleie på minimum 10' i måneden + strøm for en slik leilighet. Den er oppusset, med parkett på alle rom, nytt kjøkken, nytt bad, ligger i rolige omgivelser helt inn til marka, flott utsikt over oslofjorden etc

Annonse

Han synes han betaler for mye. Han betaler 5.000 kroner i måneden, pluss deler på strøm og telefon. Telefonen er subsidiert fra jobb, så den regningen er minimal. Han er ikke interessert i å kjøpe seg inn. Hvis han skulle leie noe tilsvarende ute på markedet, vil jeg tro at man måtte regne med en husleie på minimum 10' i måneden + strøm for en slik leilighet. Den er oppusset, med parkett på alle rom, nytt kjøkken, nytt bad, ligger i rolige omgivelser helt inn til marka, flott utsikt over oslofjorden etc

Hvorfor synes han det? Om han tilogmed får mer lønn enn deg? Har han egne faste utgifter som han betaler, som kanskje du burde være med å dele på?

Om dere deler på alt så er det vel rettferdig? Høres ut som han ønsker å snylte på deg. Han tenker vel kanskje på at du tjener inn leien igjen når du selger boligen, mens han taper alle disse pengene da. Men så vil han jo ikke kjøpe seg inn i leiligheten heller... merkelig...

Gjest vanskeligfordeling

Hvorfor synes han det? Om han tilogmed får mer lønn enn deg? Har han egne faste utgifter som han betaler, som kanskje du burde være med å dele på?

Om dere deler på alt så er det vel rettferdig? Høres ut som han ønsker å snylte på deg. Han tenker vel kanskje på at du tjener inn leien igjen når du selger boligen, mens han taper alle disse pengene da. Men så vil han jo ikke kjøpe seg inn i leiligheten heller... merkelig...

Han mener vel at han er med å finansiere min investering. Han har kun studielån, og forsikring på egen bil som han betaler fast. Ut over det har han ingen faste utgifter, borsett fra husleie og barnehage. Jeg har også studielån. Han mener faktisk at det ville være billigere for han å bo et annet sted. Jeg har prøvd å forklare at han får ikke leid noe tilsvarende for den summen i alle fall. Da må han kjøpe.

Gjest vanskeligfordeling

Hva vil skje dersom han flytter? Har du råd til å bo der alene?

Det vet jeg ikke enda. Det vil nok holde hardt, men jeg skal nok klare det på et vis. Men hva har det med saken å gjøre ? Skal husleien fastsettes ut i fra om jeg har råd til å bo der alene eller ikke.

Det vet jeg ikke enda. Det vil nok holde hardt, men jeg skal nok klare det på et vis. Men hva har det med saken å gjøre ? Skal husleien fastsettes ut i fra om jeg har råd til å bo der alene eller ikke.

Nei, det skal den selvsagt ikke. Det handler mer om hvilke "press-midler" han kan bruke.

Han mener vel at han er med å finansiere min investering. Han har kun studielån, og forsikring på egen bil som han betaler fast. Ut over det har han ingen faste utgifter, borsett fra husleie og barnehage. Jeg har også studielån. Han mener faktisk at det ville være billigere for han å bo et annet sted. Jeg har prøvd å forklare at han får ikke leid noe tilsvarende for den summen i alle fall. Da må han kjøpe.

Da synes jeg du bør sende ham på boligjakt. Så kan han se hva han finner, og finner han noe supert til billigere penge, så kan han jo enten flytte inn der, eller dere kan flytte inn der og selge, eller han kan betale den leien hos deg... uff, så komplisert du.

Spørsmålet er vel om han vil bo sammen med deg eller ikke? Og om dere skal flytte sammen fast, så bør dere sette dere ned og fordele ansvar og utgifter og alt slikt... Men det ER et problem når den ene eier leiligheten, og den andre ikke tror jeg... Blir veldig lett for ham å skylde på at det er din leilighet og ditt ansvar og din investering iallfall.

Men om du har tilbydt ham å kjøpe seg inn, så har du iallfall vært veldig snill der. Vurdert å selge å finne dere noe nytt sammen? Som ble deres og ikke ditt?

Gjest Håkki

Avbetaling på lån er din sparing/investering, siden du eier huset. Dermed er det ikke rimelig at han er med på å betale ned lånet ditt. (Om han gjør dette, må dere ha en avtale om at han etterhvert eier en del av huset.)

Dermed bør dere dele husleie (inkl. andre faste utgifter) og renter på lån i to. Det at han betaler halvparten av rentene dine, betyr at han er med på å betale for risikoen det er å ha lån. Men når han betaler halvparten av rentene dine, bør han også få halvparten av skattefradraget.

Om du tar mer enn dette, tjener du penger på at han bor der. Og det synes jeg er urimelig når dere er kjærester. Hadde du leid ut, ville du selvsagt tatt litt mer (nok til å dekke halve avdraget også?) for "ulempen".

Annonse

Gjest Persille

I vårt forhold er det jeg som bor "gratis".

Han betaler alle utgifter på leiligheten, strøm og alt.

Alt innventar er mitt eller hans, kjøpt underveis eller tatt med fra tidligere leiligheter.

Men; jeg betaler all mat, barnehage, alt som har med snuppa å gjøre, etc.

Vi tjener omtrent akkurat det samme, og er blakke på slutten av mnd begge to, så pengene forsvinner uansett hvem som betaler hva.... =)

mil1365380270

Siden leiligheten er din, du kan selge den når du vil, du får gevinsten ved salget osv, mener jeg det ikke er en felles utgift. Da må han kjøpe seg inn..

At han betaler møbler, maskiner og sånn, må vel være en grei løsning? Men da må du være forberedt på at han kan ta de med seg, om han flytter.

Samboerlovgivningen er jo noe uklar, men hvis han investerer i leiligheten din, f.eks. ved oppussing, har han bidratt til å øke verdien, og bor dere sammen lenge, kan han muligens ved en eventuell rettsak, kreve å få investeringen sin tilbake.

Hvis det koster 10.000,- å leie tilsvarende leilighet, må du vel dele det på to, han har den jo ikke alene...

Synes i prinsippet dere skal dele alle utgifter, bortsett fra huslånet ditt.

I praksis, synes jeg det er naturlig at begge bidrar etter evne, for at hverdagen skal gå rundt.

Virker som dere er litt vel økonomiske, begge to...

petter smart

Det blir jo ikke rettferdig at han skal betale ned på hennes leilighet når han ikke er medeier.

petter smart

Synes det er rart han ikke ønsker å kjøpe seg inn i leiligheten. Det er den eneste måten å få dette helt rettferdig på. Da eier begge to 50% og betaler 50%.

Det blir ikke riktig at han betaler på avdragene da du vil få igjen disse ved et salg av leiligheten. Rentene du betaler kan trekkes fra på skatten, mens hans leie ikke kan det. Det bør tas hensyn til.

Huseleien bør deles i to, det samme gjelder strøm, telefon og alle andre fellesutgifter. Han bør betale en del av rentene, f.eks. 1/3. Avdragene betaler du.

At du betaler for oppussing av leiligheten er rimelig da du eier den alene. Inventar bør deles mellom dere.

Hva du kunne fått ved utleie er ikke interessant, du skal tross alt ikke tjene penger på at din kjæreste bor sammen med deg.

Men han kan jo skylde seg selv som ikke vil kjøpe seg inn i leiligheten og bør derfor godta en avtale som er mindre gunstig for han.

Gjest vanskeligfordeling

Synes det er rart han ikke ønsker å kjøpe seg inn i leiligheten. Det er den eneste måten å få dette helt rettferdig på. Da eier begge to 50% og betaler 50%.

Det blir ikke riktig at han betaler på avdragene da du vil få igjen disse ved et salg av leiligheten. Rentene du betaler kan trekkes fra på skatten, mens hans leie ikke kan det. Det bør tas hensyn til.

Huseleien bør deles i to, det samme gjelder strøm, telefon og alle andre fellesutgifter. Han bør betale en del av rentene, f.eks. 1/3. Avdragene betaler du.

At du betaler for oppussing av leiligheten er rimelig da du eier den alene. Inventar bør deles mellom dere.

Hva du kunne fått ved utleie er ikke interessant, du skal tross alt ikke tjene penger på at din kjæreste bor sammen med deg.

Men han kan jo skylde seg selv som ikke vil kjøpe seg inn i leiligheten og bør derfor godta en avtale som er mindre gunstig for han.

Jeg føler ikke at jeg "tjener" penger på at han bor hos meg. Skal han da f.eks. bo hos meg for en husleie langt under markedsverdi fordi vi er kjærester, som eneste argument. Hva er alternativet hans, når han ikke ønsker å kjøpe noe sammen og vi bor sammen og har barn sammen ?

Skal jeg finansiere billig bosted for han, inntil han har lagt seg opp nok egenkapital til å kjøpe seg noe eget og flytte.Hvor får du leid eller eid en rekkehusleilighet til ca 3500 kroner i måneden som det er det du mener han skal betale meg for å bo der.

Før vi flyttet sammen leide han hos en kompis, ett soverom på ca 10m2 og tilgang til resten av leiligheten for 4.000 kroner + strøm, men hos meg er det for dyrt ?

Jeg er ikke enig i argumentene at fordi vi er kjærester skal jeg subsidiere billig bosted for han.

Det høres jo rimelig ut at hun ikke skal tjene penger på at han bor der, det er jeg forsåvidt enig i. Dersom han ikke skal betale noe av avdraget, men kun betale en del av renteutgiftene og halvparten av fellesutgiftene, blir det i effekt slik at HAN tjener penger på å bo hos henne. Blir det mer "rettferdig"? At han ikke heller vil kjøpe seg inn for å være med på prisstigningsgevinsten får være hans problem (det er vi jo enige i :-)), mener

Jeg føler ikke at jeg "tjener" penger på at han bor hos meg. Skal han da f.eks. bo hos meg for en husleie langt under markedsverdi fordi vi er kjærester, som eneste argument. Hva er alternativet hans, når han ikke ønsker å kjøpe noe sammen og vi bor sammen og har barn sammen ?

Skal jeg finansiere billig bosted for han, inntil han har lagt seg opp nok egenkapital til å kjøpe seg noe eget og flytte.Hvor får du leid eller eid en rekkehusleilighet til ca 3500 kroner i måneden som det er det du mener han skal betale meg for å bo der.

Før vi flyttet sammen leide han hos en kompis, ett soverom på ca 10m2 og tilgang til resten av leiligheten for 4.000 kroner + strøm, men hos meg er det for dyrt ?

Jeg er ikke enig i argumentene at fordi vi er kjærester skal jeg subsidiere billig bosted for han.

For ikke å snakke om kapitalutgiften din. Dette er penger du kunne ha brukt til andre ting, som nå er bundet i bolig. Lett å glemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...