Gjest excel Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 Trenger litt hjelp her. Skal låne kr. 8000 med 3,25% rente. Skal betale ned lånet fra april - desember 04. Skal sette opp et budsjett på lånet, så jeg vet hva betaler i måneden. Setter opp månedene under a,b,c,d osv. Hvordan skal formelen se ut? Har skrevet 8000 i en a2, og 3,25% i b2. hvis jeg skal ha bare renta så blir det 0,325, ikke sant? Kan noen hjelpe meg å sette opp dette enkle budsjettet? lenge sidenjeg har hatt matte, og skrevet budsjett, takk 0 Siter
Evil? Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 Se dialogboksen "sett inn funksjon" (eller se etter ikonet på verktøylinja, en f med en "stjerne"). 0 Siter
Gjest økonom Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 Forslag: Skriv månedene nedover i kolonne a. Bortover tar du f.eks. kolonne b for restsaldo (det du skylder etter å ha betalt), c for månedlig avdrag og d for rente. Hvis restsaldo står i b2, rente i d2, blir det i d2 = b2*0,035 (ikke 0,35) hvis det er 3,5% pr måned. Hvis det er 3,5% pr år blir d2 = b2*0,035/12 Restsaldoen i b3= b2-c2 Hvis dere følger vanlig norsk bankpraksis skal renten (summen av kolonne d) legges til helt til slutt, ikke for hver måned. Du kan da prøve deg frem med ulike avdrag i kolonne c for å se hvor store de må være for å komme ned til 0 i løpet av april-des. Var dette noe å bli klokere av? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.