Gjest satinne Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 "Du er kjekk/ pen/ fin " og ha en fin kveld på fransk altså.. 0 Siter
soleil Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 Tu est beau (Du er kjekk - om mann) Tu est belle. (Du er pen - om kvinne) De-form er mer vanlig i Frankrike. Da blir det Vous-etes beau/belle. Er ikke 100 % sikker på skrivemåten.. 0 Siter
Gjest Prof de français Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Tu est beau (Du er kjekk - om mann) Tu est belle. (Du er pen - om kvinne) De-form er mer vanlig i Frankrike. Da blir det Vous-etes beau/belle. Er ikke 100 % sikker på skrivemåten.. Ikke "de" til en du proever aa sjekke opp! Virker bare komisk saerlig om dere er under 45,noe jeg regner med at dere er... Tu es beau; tu es mignon; tu me plais = jeg liker deg (veldig godt); Tu as de beaux yeux = du har pene oeyne; tu as un beau cul= du har en fin rompe; tu m'excites = jeg er kaat paa deg 0 Siter
soleil Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Ikke "de" til en du proever aa sjekke opp! Virker bare komisk saerlig om dere er under 45,noe jeg regner med at dere er... Tu es beau; tu es mignon; tu me plais = jeg liker deg (veldig godt); Tu as de beaux yeux = du har pene oeyne; tu as un beau cul= du har en fin rompe; tu m'excites = jeg er kaat paa deg Er lenge siden jeg hadde fransk og de bøkene vi brukte var også oldtids.. Er forøvrig ikke jeg som skal sjekke opp noen på fransk, men hun som skrev hovedinnlegget. 0 Siter
Gjest Prof de français Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Er lenge siden jeg hadde fransk og de bøkene vi brukte var også oldtids.. Er forøvrig ikke jeg som skal sjekke opp noen på fransk, men hun som skrev hovedinnlegget. Ja, jeg svarte egentlig "satinne". Men mente ikke aa rette paa ditt svar, det er jo riktig at man som regel bruker de-form med mennesker man ikke kjenner, enorm tabbe aa si "du" til en man egentlig skulle ha sagt "de" til. 0 Siter
soleil Skrevet 11. mars 2004 Skrevet 11. mars 2004 Ja, jeg svarte egentlig "satinne". Men mente ikke aa rette paa ditt svar, det er jo riktig at man som regel bruker de-form med mennesker man ikke kjenner, enorm tabbe aa si "du" til en man egentlig skulle ha sagt "de" til. Merci mon ami! c'est la vie. hihi 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.