Gå til innhold

Vondt vondt og vondt

Anbefalte innlegg

Tufsa1365380383

Jeg har vært plaget med mine 2 seksårs-jeksler i overmunnen i over 3 år. Den ene er rotfylt for 3 år siden, og den samme ble tatt opp for 2 år siden, da de hadde oversett en rotkanal. Fremdeles er det vondt i denne tanna. Nå har tannlegen borret opp fyllinga igjen, men finner ikke noe, og det gjør fortsatt vondt.

Den andre har det blitt en fraktur (sprekk) i, og der har tannlegen tatt opp gammel fylling, prøvd å "lime" sprekken på en eller annen måte, og fyllt igjen med ny plastfylling. Det er nå snart 3 uker siden, og det gjør fortsatt sinnsykt vondt. Tanna reagerer på kulde og varme og det er vondt å tygge.

Skal det være slik når det er plastfyllinger? Noen som sa at disse trenger lang tid for å "sette" seg, og derfor gjorde vondt.

Men så sinnsykt vondt da mann. Får jo vondt i hele hodet av dette.

Hva gjør jeg nå da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139447-vondt-vondt-og-vondt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Det kan virke som om tannlegens forsøk på å hjelpe deg ikke fører frem. Jeg vet av erfaring at rotfyllinger kan være en utfodring og selv henviser jeg slike problemtenner til folk med spesialutdannelse i endodonti (rotbehandling). De har både kompetanse og utstyr som kan takle det meste. Selv om vi kan synes det er et nederlag å gi opp må pasientens behov komme forran. Min konklusjon er altså at du kanskje bør henvises til en tannlege med spesialkompetanse.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139447-vondt-vondt-og-vondt/#findComment-874711
Del på andre sider

Tufsa1365380383

Det kan virke som om tannlegens forsøk på å hjelpe deg ikke fører frem. Jeg vet av erfaring at rotfyllinger kan være en utfodring og selv henviser jeg slike problemtenner til folk med spesialutdannelse i endodonti (rotbehandling). De har både kompetanse og utstyr som kan takle det meste. Selv om vi kan synes det er et nederlag å gi opp må pasientens behov komme forran. Min konklusjon er altså at du kanskje bør henvises til en tannlege med spesialkompetanse.

Lykke til

Takk for svaret, men hadde vel egentlig tenkt meg et litt mer utdypende svar enn dette.

Jeg bor på et sted der det ikke akkurat florerer med spesialister, og da er det ikke så enkelt.

Kunne du ikke sagt noe hva det kan være med den andre tanna som det er sprekkdannelse i, og hvorfor det gjør vondt ennå etter behandlingen. Og dette med plastfylling, om det medfører riktighet at det SKAL være vondt lenge etterpå?

Synes svaret var for tynt rett og slett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139447-vondt-vondt-og-vondt/#findComment-875336
Del på andre sider

Takk for svaret, men hadde vel egentlig tenkt meg et litt mer utdypende svar enn dette.

Jeg bor på et sted der det ikke akkurat florerer med spesialister, og da er det ikke så enkelt.

Kunne du ikke sagt noe hva det kan være med den andre tanna som det er sprekkdannelse i, og hvorfor det gjør vondt ennå etter behandlingen. Og dette med plastfylling, om det medfører riktighet at det SKAL være vondt lenge etterpå?

Jeg har også slitt med de to samme jekslene som du beskriver her. Mine jeksler har vært mer eller mindre vonde i noe over 1 år. Jeg er enig med tannlegen som skriver her at du bør dra til en endo-spesialist. Tannlegen din kan henvise deg dit. Dette kan være slitsomt hvis du bor langt unna spesialisten, men det er verdt det. Da får du helt sikkert svar på hva som er galt med tennene, og du slipper at tannlegen din "prøver og feiler" alt for mye. Hvis du ikke føler for å ta opp dette med tannlegen din, bytt tannlege. Ingen skal behøve å gå rundt med konstant tannpine. Det er helt jævlig. Stå på, og ikke gi deg. Søk hjelp hos tannlegen eller eventuelt en annen tannlege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139447-vondt-vondt-og-vondt/#findComment-881987
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Ja, seksårsjekslene i overkjeven er problemtenner, det er sikkert.

Ved sprekk i tannroten er det mest fornuftig å trekke tannen. Andre behandlinger fører ikke fram.

Ved plastfyllinger kan det noen ganger være smerter etterpå, men hvis de vedvarer tyder det på betennelse i pulpa(nerven) og tanna må rotfylles. Men som sagt, er det sprekk i roten bør du trekke tannen.

Når det gjelder den allerede rotfylte tanna, bør du oppsøke en spesialist i endodonti. Han er flinkere å finne vanskelige/skjulte kanaler som ellers er nesten umulig å oppdage.

Evt kan denne tannen også trekkes, eller det kan gjennomføres en rotspissamputasjon(kirurgisk inngrep) og retrograd fylling(fra rotspissen) av kanalene.

God bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139447-vondt-vondt-og-vondt/#findComment-904179
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...