Gå til innhold

Noen som har tatt vernepleierutdanning/sykepleierutdanning?

Anbefalte innlegg

Gjest søker fremtid
Skrevet

Kan du være så snill å skrive litt om hva du syes om utdanningen, tenker på vanskelighetsgrad, spennende, givende, praksis angrer du, arbeidskrevene, er det vankelige eksamener, ofte prøver ovs? og hvilken jobb og lønn har du i dag?

Gjest søker fremtid
Skrevet

Beklager skrivefeilene mine, falt bort et øyeblikk da telefonen ringte....(0;

Skrevet

Jeg er snart ferdig med 2 året på sykepleien. Selve studiet er veldig spennende. Nok å lese på, men ikke særlig vanskelig. Det som er krevende med studiet er den store mengden praksis vi har, ettersom halve studiet er praksisrettet.. Det er slitsomt å ha vanlige arbeidsdag, og så skulle hjem å lese pensum etterpå. Og det å være student i praksis er også krevende på den måten at man må være på servicesiden hele tiden, ettersom man er gjenstand for evaluering. Men jeg kan anbefale studiet - veldig spennende og lærerikt. Man lærer mye om andre, men minst like mye om seg selv. Et veldig variert studium ettersom det en kombinasjon av teori og praksis! Du lærer og så prøver du det i feltet!

Men det er ikke noe latmanns-studium. Hver klar for å stå opp 5-6 i løpet av halve studiet for å gå på praksisstedet, når andre studenter har muligheten til å sove inn lenge og skulke:) Men det er verdt det...

Lykke til

Gjest snartvernepleier
Skrevet

Går tredje året på vernepleie på Høgskolen i Lillehammer. Står litt om studiet på www.hil.no under "studier".

Vi har fag som helse- og sosialpolitikk, juss, sosiologi, psykologi, sykdomslære osv... Lærer mye om mestring og brukermedvirkning, og hvordan vi kan tilrettelegge for at mennesker skal mestre mest mulig selv.

Første året besto for det meste av felles undervisning med barnevernspedagogene og sosionomene. Det var endel tungt stoff, som politikk, organisasjonsteori og juss. Det året hadde vi også masse oppgaveskriving, både i gruppe og individuelt. Eksamen gikk ut på at noen av disse opppgavene ble trukket ut og skulle leveres til eksamen til våren. Det var dette som ble den skriftlige eksamen, så hadde vi muntlig i tillegg hvor vi skulle vise at mappa var vår og at vi kunne det som sto der. Hadde praksis 3 uker i et bofellesskap for personer med psykisk utviklingshemming.

Andre året hadde vi mye sykdomslære, anatomi og fysiologi, farmakologi osv. I tillegg til endel "vernepleiefag" som atferdsanalyse osv. Vi lærte å sette sprøyter bl.a. Og vi har samme medisinkompetanse som sykepleierne, dvs. at vi kan ha ansvar for medisiner osv. Dette året hadde vi en prøve i legemiddelregning og i medisinlære. I tillegg hadde vi hjemmeeksamen og muntlig eksamen etter denne. Praksisen dette året hadde de fleste på et sykehjem e.l., fordi det blir kalt medisinpraksis. Den var 8 uker.

Siste året nå

har vi hatt enda mer om atferdsanalyse osv... I tillegg har vi hatt en praksis på 13 uker. Da har folk vært på ganske ulike steder; demensavdeling, skole, avlastningsbolig, flyktninger, barnehage, psykiatri, rusomsorgen..... Altså de stedene vi kan få jobb når vi er ferdig. Nå har vi tverrfaglig samarbeid, da gjør vi gruppearbeid med barnevernspedagogene og sosionomene, interessant egentlig. Og så begynner fordypningsoppgava, og eksamen i år vil bestå av den og i å forsvare den og annet pensum muntlig.

Håper du har fått et lite innblikk i utdanninga. Men skolene legger opp utdanninga forskjellig da. Høgskolen i Lillehammer har vunnet trivselvundersøkelse 5 år på rad nå da :D det går både på selve skolen, altså det faglige, og på studielivet utenom.

Gjest Sykpleierstudent
Skrevet

Jeg går også andre året på sykepleien. Er for tiden praksis på sykehuset og synes det er noe herk. Er blant annet i praksis samtidig som vi skal ha eksamen, så det blir liten tid tid eksamenslesing. Har også reagert på at studie er mye vanskeligere enn hva jeg hadde forventet på forhånd. Hadde vel et slags inntrykk av at "alle" kunne klare å bli sykepleiere, men der tok jeg feil. Flere i kullet vårt har måttet slutte, rett og slett fordi det blir for krevende og vanskelig. Mye oppgaveskriving, vanskelig medikamentregning, fysiologi, anatomi - ikke minst praksis, der du nesten ikke kan ha noe fravær i det hele tatt. Er du syk i mer en 2-3 dager i løpet av en praksisperiode på for eksempel 9 uker, så sliter du..

Ellers synes jeg det er et spennede studium. Lærer mer om meg selv og mine egne verdier.

Gjest snartvernepleier
Skrevet

Går tredje året på vernepleie på Høgskolen i Lillehammer. Står litt om studiet på www.hil.no under "studier".

Vi har fag som helse- og sosialpolitikk, juss, sosiologi, psykologi, sykdomslære osv... Lærer mye om mestring og brukermedvirkning, og hvordan vi kan tilrettelegge for at mennesker skal mestre mest mulig selv.

Første året besto for det meste av felles undervisning med barnevernspedagogene og sosionomene. Det var endel tungt stoff, som politikk, organisasjonsteori og juss. Det året hadde vi også masse oppgaveskriving, både i gruppe og individuelt. Eksamen gikk ut på at noen av disse opppgavene ble trukket ut og skulle leveres til eksamen til våren. Det var dette som ble den skriftlige eksamen, så hadde vi muntlig i tillegg hvor vi skulle vise at mappa var vår og at vi kunne det som sto der. Hadde praksis 3 uker i et bofellesskap for personer med psykisk utviklingshemming.

Andre året hadde vi mye sykdomslære, anatomi og fysiologi, farmakologi osv. I tillegg til endel "vernepleiefag" som atferdsanalyse osv. Vi lærte å sette sprøyter bl.a. Og vi har samme medisinkompetanse som sykepleierne, dvs. at vi kan ha ansvar for medisiner osv. Dette året hadde vi en prøve i legemiddelregning og i medisinlære. I tillegg hadde vi hjemmeeksamen og muntlig eksamen etter denne. Praksisen dette året hadde de fleste på et sykehjem e.l., fordi det blir kalt medisinpraksis. Den var 8 uker.

Siste året nå

har vi hatt enda mer om atferdsanalyse osv... I tillegg har vi hatt en praksis på 13 uker. Da har folk vært på ganske ulike steder; demensavdeling, skole, avlastningsbolig, flyktninger, barnehage, psykiatri, rusomsorgen..... Altså de stedene vi kan få jobb når vi er ferdig. Nå har vi tverrfaglig samarbeid, da gjør vi gruppearbeid med barnevernspedagogene og sosionomene, interessant egentlig. Og så begynner fordypningsoppgava, og eksamen i år vil bestå av den og i å forsvare den og annet pensum muntlig.

Håper du har fått et lite innblikk i utdanninga. Men skolene legger opp utdanninga forskjellig da. Høgskolen i Lillehammer har vunnet trivselvundersøkelse 5 år på rad nå da :D det går både på selve skolen, altså det faglige, og på studielivet utenom.

Jeg er veldig fornøyd med studiet. Tror jeg har valgt riktig. Jeg ønsker å jobbe i barnehage eller skole, med barn med ulike bistandsbehov. Og så er det så greit å vite at hvis jeg ikke har lyst til det etter noen år, så har jeg endel andre muligheter med den utdanninga. Når det gjelder lønn så er forresten minstelønna på 250.000, og det stiger til 300.000 etter 10 års arbeid. Også kommer evt kveldstillegg i tillegg da

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...