damedame Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Bare en liten presisjon av uttrykket "å ha følelser": Man har som regel ikke sex med noen uten at man har følelser - i hvert fall ikke når det handler om det å ha homosex mer eller mindre jevnlig. Man har kanske ikke romantiske følelser, men man er ganske sikkert KÅT, og i så fall har man etter mitt skjønn følelser: Erotiske følelser. Selvsagt kan man ha sex med noen av samme kjønn uten å være kåt, f.eks. bare for nysgjerrighetens skyld, men i så fall vil jeg si at man verken er bi- eller homofil/-seksuell. Da UTFØRER man bare en homoseksuell handling. Og når folk sier at "de kan ha sex med noen av samme kjønn uten at det er følelser med i bildet" så kjøper jeg altså ikke den ideen at noen jevnlig har slik sex "for spenningens skyld" - homosex er som all annen sex svært lite spennende hvis man ser bort fra den erotiske spenningen. Jo. Man må skille mellom følelser og emosjoner. Følelser inkluderer det du prater om (erotiske følelser). Emosjoner er følelsesmessige følelser (eks: kjærlighet). Jeg personlig vet ikke om man i virkeligheten kan skille mellom bifili og biseksualitet. Eksempel: en kvinner jeg har snakket med, sier hun så på seg selv som biseksuell og hadde hatt sex med kvinner en del ganger, men da hun møtte NN utviklet hun følelser (og er i dag gift med henne ). En annen kvinne anser seg som biseksuell og gjennom sitt 43-årige liv hadde hun aldri fått følelser (altså emosjoner) for kvinner. Er den biseksuelle en potensiell bifil eller er hun ganske enkelt biseksuell? Interessant spørsmål igrunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139597-er-min-mann-bifil/page/2/#findComment-875350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Jo. Man må skille mellom følelser og emosjoner. Følelser inkluderer det du prater om (erotiske følelser). Emosjoner er følelsesmessige følelser (eks: kjærlighet). Jeg personlig vet ikke om man i virkeligheten kan skille mellom bifili og biseksualitet. Eksempel: en kvinner jeg har snakket med, sier hun så på seg selv som biseksuell og hadde hatt sex med kvinner en del ganger, men da hun møtte NN utviklet hun følelser (og er i dag gift med henne ). En annen kvinne anser seg som biseksuell og gjennom sitt 43-årige liv hadde hun aldri fått følelser (altså emosjoner) for kvinner. Er den biseksuelle en potensiell bifil eller er hun ganske enkelt biseksuell? Interessant spørsmål igrunn. Hei, Bifil er det norske ordet for det engelsek "bisexual". Det er ingen forskjell mellom biseksuell/bisexual og bifil. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139597-er-min-mann-bifil/page/2/#findComment-875365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
damedame Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Hei, Bifil er det norske ordet for det engelsek "bisexual". Det er ingen forskjell mellom biseksuell/bisexual og bifil. Med vennlig hilsen Heia Bi-/homoseksuell gikk man bort fra for 3-4 tiår siden fordi det legger for stor vekt på det seksuelle. Den emosjonelle delen er jo like viktig. Biseksuell beholder man for å gi en betegnelse på dem som er nettop dét: bisekuelle (ikke har emsjonelle/romantiske følelser) for folk av samme kjønn, men allikevel tenner fysisk på dem. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139597-er-min-mann-bifil/page/2/#findComment-875375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Heia Bi-/homoseksuell gikk man bort fra for 3-4 tiår siden fordi det legger for stor vekt på det seksuelle. Den emosjonelle delen er jo like viktig. Biseksuell beholder man for å gi en betegnelse på dem som er nettop dét: bisekuelle (ikke har emsjonelle/romantiske følelser) for folk av samme kjønn, men allikevel tenner fysisk på dem. Mvh Bi-/homoseksuelle mennesker er vel ikke "emosjonelt forskjellig" fra heteroseksuelle mennesker? Bifil/biseksuell er ikke en distinksjon som brukes på engelsk, eller noe annet språk jeg kjenner til. Det er ikke en reell forskjell. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139597-er-min-mann-bifil/page/2/#findComment-875396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
damedame Skrevet 12. mars 2004 Del Skrevet 12. mars 2004 Bi-/homoseksuelle mennesker er vel ikke "emosjonelt forskjellig" fra heteroseksuelle mennesker? Bifil/biseksuell er ikke en distinksjon som brukes på engelsk, eller noe annet språk jeg kjenner til. Det er ikke en reell forskjell. Med vennlig hilsen "Bi-/homoseksuelle mennesker er vel ikke "emosjonelt forskjellig" fra heteroseksuelle mennesker?" Forskjellige på den måten at vi er romantisk innstilt på forskjellige mennesksker. Bi mot begge, homo mot samme, hetero mot motsatt. Har du hatt følelser for menn? Neivel. Om du så prøver, får du følelser da? Neivel. ...ser du hva jeg mener? "Bifil/biseksuell er ikke en distinksjon som brukes på engelsk, eller noe annet språk jeg kjenner til. Det er ikke en reell forskjell." I dagligtalen brukes ordene om hverandre. Jeg støtter meg til den vit. lærebok jeg leste for noen år siden. Husker dessverre ikke forfatter eller tittel, men kan finne ut av det i løpet av neste måned hvis det er av interesse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139597-er-min-mann-bifil/page/2/#findComment-875435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bård Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Jo. Man må skille mellom følelser og emosjoner. Følelser inkluderer det du prater om (erotiske følelser). Emosjoner er følelsesmessige følelser (eks: kjærlighet). Jeg personlig vet ikke om man i virkeligheten kan skille mellom bifili og biseksualitet. Eksempel: en kvinner jeg har snakket med, sier hun så på seg selv som biseksuell og hadde hatt sex med kvinner en del ganger, men da hun møtte NN utviklet hun følelser (og er i dag gift med henne ). En annen kvinne anser seg som biseksuell og gjennom sitt 43-årige liv hadde hun aldri fått følelser (altså emosjoner) for kvinner. Er den biseksuelle en potensiell bifil eller er hun ganske enkelt biseksuell? Interessant spørsmål igrunn. Dette skillet mellom "fil" og "seksuell" er helt klart en særnorsk greie, slik Sør peker på. Det er bare delvis riktig at "man" (hvem er denne "man" egentlig?) gikk bort fra "seksuell" for en god stud siden, for å skille (kunstig!!!!) mellom det seksuelle og det "følelsesmessige". Hele clouet er at det seksuelle var et for betent tema å diskutere i det lutherske Norge. For å så tanken "vi er mennesker vi også" var det mange homoseksuelle/-file som brukte språket som et effektivt redskap: Ved å erstatte sex-ordet med et annet ord ble saken plutselig noe man kunne diskutere litt mer åpent, uten å være tvunget til å diskutere det folk evt gjorde i senga. En ekstremversjon av "homofili" vs. "homoseksualitet" vil jo være at homofili handler om alt ANNET enn det seksuelle, og at man faktisk kan tenke seg homofile som IKKE samtidig er homoseksuelle. En slik ide er selvsagt bare tøv. Vel kan man ha så store følelsesmessige antipatier overfor det motsatte kjønn at den eneste formen for sosialt fellesskap man kan tenke seg er med et menneske av samme kjønn, men man blir ikke homofil av den grunn. I bunnen for det homofile ligger alltid homoseksualiteten. Det er SEKSUALITETEN som er punktet som hele tiden må stå på dagsordenen. Hvem man evt ønske å leve sitt sosiale liv sammen med, er fullstendig irrelevant i denne sammenhengen. Folk har jo f.eks. aldri blitt diskriminert for å leve sine liv sammen med en person av samme kjønn (jfr. nonner og munker, for ikke å nevne (to) ugifte søstre eller (to) brødre som lever i ekteskapsliknende forhold livet igjennom). Det er når det kommer SEKSUALITET inn i bildet det blir "baluba". Å forsøke å si at man er "homoseksuell, men ikke homofil" eller "biseksuell, men ikke bifil" er etter mitt skjønn bare en måte å forsøke å gi seg selv en beskyttelse fra å være "sånn" eller "annerledes". Sannheten er at inge homofile er mer "sånn" enn den jevne homoseksuelle. Ei heller er den bifil mer "sånn" enn den som "bare" er biseksuell. I begge tilfeller har man mer eller mindre sterke erotiske følelser for (enkelte) personer av samme kjønn. At det av og til klaffer også på flere fronter, slik at man (tenke se til!!!) går hen og FORELSKER SEG i et menneske av samme kjønn: Ja, se det er faktisk ikke noe spesielt. Man "blir" jo ikke noe nytt av den grunn! Skulle det liksom være slik at heteroseksuelle pluteslig "blir" heterofile dersom de ikke bare av og til blir kåte på personer av motsatt kjønn, men også går hen og forelsker seg? Selvsagt ikke. Jeg tror kanskje det som kan være skremmende en del "biseksuelle" kan være nettopp tanken "Jøss.... Er forskjellen virkelig ikke større?". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139597-er-min-mann-bifil/page/2/#findComment-879238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bård Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Jo. Man må skille mellom følelser og emosjoner. Følelser inkluderer det du prater om (erotiske følelser). Emosjoner er følelsesmessige følelser (eks: kjærlighet). Jeg personlig vet ikke om man i virkeligheten kan skille mellom bifili og biseksualitet. Eksempel: en kvinner jeg har snakket med, sier hun så på seg selv som biseksuell og hadde hatt sex med kvinner en del ganger, men da hun møtte NN utviklet hun følelser (og er i dag gift med henne ). En annen kvinne anser seg som biseksuell og gjennom sitt 43-årige liv hadde hun aldri fått følelser (altså emosjoner) for kvinner. Er den biseksuelle en potensiell bifil eller er hun ganske enkelt biseksuell? Interessant spørsmål igrunn. Emosjoner vs. følelser: Mener du at "følelser" er nesten biologiske/instinktive av natur, mens "emosjoner" er mer abstraket - "på et høyerre nivå" på en måte? Jeg kan ikke se at det går et klart skille her, og siden "emosjon" i utgangspunktet bare er et fremmedord for "følelse" er jeg sannelig ikke sikker på om du (litteraturen) har rett heller. Jeg kan IKKE skille på en klar måte mellom rene seksuelle instinker og "kjærlighet". Selvsagt kan je beskrive de to ekstremene, men jeg kan IKKE sette et skille på et punkt langs en skala og si at "til venstre har vi følelsen av fysisk tiltrekning" og "til høyre har vi den emosjonelle kjærligheten".. De to glir kontinuerlig over i hverandre for meg. Og hvis en gitt opplevelse ikke kan sies å være klart det ene eller klart det andre... Hvordan kan du da si at "Følelser er bare følelser og emosjoner er bare emosjoner"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139597-er-min-mann-bifil/page/2/#findComment-879239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.