Gå til innhold

Kyllinglår - steketemp. osv

Gjest hun er ikke akkurat noen kokk

Anbefalte innlegg

Gjest hun er ikke akkurat noen kokk

Har 3-4 kyllinglår som er rå. Hvordan lager jeg et best mulig måltid med det? Har stekeovn, brokkoli, diverse hermetiserte ting og tang og pasta, ris.. ++ diverse supper og gryteretter har jeg også i skapet og dolmiosaus, tomatpure etc.

Tenkte egentlig å steke kyllingen med litt krydder på inni stekeovnen i ildfast ovn, men hvor lenge og hvilken temperatur? Ikke varmluftsovn. Gammel komfyr.

Hvordan tilbereder man en brokkoli så den smaker best mulig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139667-kyllingl%C3%A5r-steketemp-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke akkurat naked chef

det beste jeg vet er å koke kyllingen før jeg steker den. men har aldri prøvd det med bare lår. det anbefales hvis du har hel rå kylling. også steke det i 30 min eller litt mindre.

mmm=)

Først koke i 30 min og så steke i ovnen?

Bare 30 minutter? Blir de stekt da? Må jeg koke dem først, syns du?

Jeg pleier ikke å koke dem først. Hvis du er i tvil om de har stekt lenge nok, ta en spiss liten kniv og stikk inn i leddet, hvis det renner ut klar væske er det ferdig, hvis den er rødlig la det steke litt til.

Annonse

Gjest kokken Tuddelutt

Jeg pleier ikke å koke dem først. Hvis du er i tvil om de har stekt lenge nok, ta en spiss liten kniv og stikk inn i leddet, hvis det renner ut klar væske er det ferdig, hvis den er rødlig la det steke litt til.

Takk for gode tips, Atene!! :)

(Man kan alltid stole på damene og Pappa Bjørn på dol når det gjelder slike spm:) )

Gjest jammy

Kanskje litt utenfor spørsmålet ditt, men digg hvis du liker litt krydret mat.

- Skjær kjøttet av benet og

kutt det i små biter.

- Kutt opp chilli (de små

røde), hvitløk, og løk.

- Varm opp stekepannen eller

en wok med olje.

- Hell chilli og hvitløk oppi

når oljen er varm, og stek

til hvitløken er transparang

- Putt så kylling kjøttet oppi

,bland og stek noen

minutter.

- Ta så løken oppi, og mix

det sammen med kjøttet.

Stek til løken er blank.

- Hell østers saus over,

og rør den inn. Stek en

stund til kylling kjøttet

har tatt opp sausen.

- Riv opp grapao blader

(thailandsk basillikum)

,strø dem over og bland

i. Stekes så i 1/2 til

1 minutt. Ikke mer.

Serveres med ris.

Hvor mye chilli og hvitløk er en smak sak. .

Orginalt brukes charlottløk, men vanlig løk går fint.

Østers saus kan kjøpes i asia butikker. Det finnes mange typer og en må finne sin favoritt. Grapao kan erstattes med europeisk basillikum.En kan også ha i andre grønnsaker som gulrot,

paprika med mer.

Kyllingkjøttet kan erstattes

me svin, biffkjøtt eller kongereker.

Gjest dampen går

Du deler opp brokkolien i noen passe biter, fyller en kjele med et par cm vann, skrur på nok varme så det står og koker skikkelig, legger brokkoligen oppi, setter på lokk, og lar det stå sånn i MAX(!!) 4 min.

Damping kalles det!

Damping kalles det når grønnsakene ligger på rist adskilt fra vannet. Når de ligger i kokevann som er tatt av platen kalles det trekking.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...