petter smart Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Nå er det veldig dårlig gjort og påføre andre mennesker ansvar/ skyld for evt. selvmord. Det er en urimelig byrde. Men du tar veldig feil når du sier at de som truer med selvmord oftest ikke gjør det. Forskning har vist at dette ikke stemmer. Trusler om selvmord skal alltid tas alvorlig. mvh En skal ta folk som truer med selvmord på alvor, men en kan ikke la dem bruke trusselen om selvmord som et middel for å få viljen sin. En må jo også se på helheten, har personen truet med slikt før, har personen psykiske problemer, hvorfor sier personen dette osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139788-selvmord/page/2/#findComment-878551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flows Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 En skal ta folk som truer med selvmord på alvor, men en kan ikke la dem bruke trusselen om selvmord som et middel for å få viljen sin. En må jo også se på helheten, har personen truet med slikt før, har personen psykiske problemer, hvorfor sier personen dette osv. Det er jeg helt enig i :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139788-selvmord/page/2/#findComment-878573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bård Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Ehhh... Du er vel ikke så naiv at du tror at 2 års krangling løser seg selv ved at du sier du vil gå, han går ut i svarte natta og truer med selvmord, kommer hjem og så at dere "kryper sammen under dyna" og blir venner igjen??? Hvordan tror du det vil bli å leve sammen med en fyr som jevnlig tøyer deg til bristepunktet og som så truer med ett eller annet forferdelig når du viser ham at DU er sterkest? Se på hun som kast typen på dør i Drammen sier nå jeg... Tipper at INGEN hadde trodd at han var tilnærmelsesvis så gal at han kunne komme til å sprenge henne til himmels med dynamitt ogh bensin. Men så "sårbare" er altså enkelte menn. Gud vet hva det var i oppveksten som fikk dem til å bli sånn... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139788-selvmord/page/2/#findComment-879227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ehhmm Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Ehhh... Du er vel ikke så naiv at du tror at 2 års krangling løser seg selv ved at du sier du vil gå, han går ut i svarte natta og truer med selvmord, kommer hjem og så at dere "kryper sammen under dyna" og blir venner igjen??? Hvordan tror du det vil bli å leve sammen med en fyr som jevnlig tøyer deg til bristepunktet og som så truer med ett eller annet forferdelig når du viser ham at DU er sterkest? Se på hun som kast typen på dør i Drammen sier nå jeg... Tipper at INGEN hadde trodd at han var tilnærmelsesvis så gal at han kunne komme til å sprenge henne til himmels med dynamitt ogh bensin. Men så "sårbare" er altså enkelte menn. Gud vet hva det var i oppveksten som fikk dem til å bli sånn... Kose-stryke-skryte-stolt-klenge-mor, fraværende far, sjefete bortskjemte søsken som mobber og herjer. En dødelig mix. Ikke for personen, men for partner. En slik blanding bygger ofte opp et ego som er grandiost - men skjørt, og han vil gjøre alt for å beskytte dette egoet. Derav nærtagenheten. (han skyter deg før du i hans øyne "skyter han" med å gjøre, eller si noe, som kan true dette grandiose egoet). I tillegg vil han være dominerende og sjefete, stolt som få, men i bunn og grunn er han plaget av dårlig selvtillit og dårlig samvittighet. Likevel fortsetter alt for mange kvinner med denne form for barneoppdragelse. Om de visste bedre, hadde de vel ikke gjort bedre heller mange av dem. "Kompensatorisk narsissisme" heter det tror jeg, de bruker sin morsrolle og prestasjoner på hjemmebane som "speil", og de blir blendet for de skader dette forårsaker. Fedre må inn på banen, og bli obs på enkelte kvinners tendenser. Det er heller ikke bare bare, iom at slike kvinner ofte velger seg stille føyelige menn. Slike kvinner vil også stå i veien for sitt barns vei til bedring, hvis han/hun skulle være en av de få som kommer så langt. Hvis det voksne barnet blir konfrontert med sin dominerende oppførsel, vil mor være på pletten til å stryke og avkrefte. "Familien står samlet", og det som kunne blitt bedring, blir brukt til å styrke samholdet, stoltheten og storheten ytterligere. Trist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139788-selvmord/page/2/#findComment-879232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bård Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Kose-stryke-skryte-stolt-klenge-mor, fraværende far, sjefete bortskjemte søsken som mobber og herjer. En dødelig mix. Ikke for personen, men for partner. En slik blanding bygger ofte opp et ego som er grandiost - men skjørt, og han vil gjøre alt for å beskytte dette egoet. Derav nærtagenheten. (han skyter deg før du i hans øyne "skyter han" med å gjøre, eller si noe, som kan true dette grandiose egoet). I tillegg vil han være dominerende og sjefete, stolt som få, men i bunn og grunn er han plaget av dårlig selvtillit og dårlig samvittighet. Likevel fortsetter alt for mange kvinner med denne form for barneoppdragelse. Om de visste bedre, hadde de vel ikke gjort bedre heller mange av dem. "Kompensatorisk narsissisme" heter det tror jeg, de bruker sin morsrolle og prestasjoner på hjemmebane som "speil", og de blir blendet for de skader dette forårsaker. Fedre må inn på banen, og bli obs på enkelte kvinners tendenser. Det er heller ikke bare bare, iom at slike kvinner ofte velger seg stille føyelige menn. Slike kvinner vil også stå i veien for sitt barns vei til bedring, hvis han/hun skulle være en av de få som kommer så langt. Hvis det voksne barnet blir konfrontert med sin dominerende oppførsel, vil mor være på pletten til å stryke og avkrefte. "Familien står samlet", og det som kunne blitt bedring, blir brukt til å styrke samholdet, stoltheten og storheten ytterligere. Trist. God forklaring. Som over alt ellers så finnes ingen "fasit". Men noen knagger er likevel greie å ha. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139788-selvmord/page/2/#findComment-879244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ehhhm Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 God forklaring. Som over alt ellers så finnes ingen "fasit". Men noen knagger er likevel greie å ha. selvfølgelig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139788-selvmord/page/2/#findComment-879248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annetta Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Ehhh... Du er vel ikke så naiv at du tror at 2 års krangling løser seg selv ved at du sier du vil gå, han går ut i svarte natta og truer med selvmord, kommer hjem og så at dere "kryper sammen under dyna" og blir venner igjen??? Hvordan tror du det vil bli å leve sammen med en fyr som jevnlig tøyer deg til bristepunktet og som så truer med ett eller annet forferdelig når du viser ham at DU er sterkest? Se på hun som kast typen på dør i Drammen sier nå jeg... Tipper at INGEN hadde trodd at han var tilnærmelsesvis så gal at han kunne komme til å sprenge henne til himmels med dynamitt ogh bensin. Men så "sårbare" er altså enkelte menn. Gud vet hva det var i oppveksten som fikk dem til å bli sånn... Ja, mange menn er veldig sårbare, og LIV REDDE for å bli alene. Vet snart ikke hva jeg skal gjøre... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139788-selvmord/page/2/#findComment-879264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 Jeg ser jo under her at det løste seg denne gangen, men jeg har et råd til deg (eller andre..) dersom det skulle skje igjen: Søsteren min dro fra samboeren og flyttet inn hos meg, utpå natten ringte han for på si i fra om at han hadde tatt en overdose tabletter. Vi ringte da til foreldrene hans, for å si at nå måtte de ta ansvaret for ham, vi kunne ikke lenger! Dette funket, mannen var jo over 30, og da foreldrene kom styrtende midt på natten, ble han så flau at han aldri truet med dette igjen. Dersom han ikke har familie i nærheten, fungerer det sikkert bra med kamerater også! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139788-selvmord/page/2/#findComment-879562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.