Gå til innhold

Noen med hund her ? vedr Hunder og sjokolade

Anbefalte innlegg

Gjest bruseline
Skrevet

har hørt at sjokolade er farlig for hunder, og nå spiste nettopp hunden min en diger knekk med en 70%-kakao-sjokolade som jeg skulle kose meg med. Den sniken ! Jeg som bare måtte springe en tur på do, mens jeg la knekken oppå en bok i trappen. Når jeg kom ut stod han med det mest skyldige utrykket i verden og slikket seg rundt munnen.

Er det sant at det er farlig ? Og hva jan jeg i tilfelle gi ham som kan hjelpe for å få det opp igjen ?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er sant at sjokolade kan være skadelig og til dels farlig for hunder, men det avhenger av mengden sjokolade og hundens vekt/størrelse. Jo mindre hund, jo mer skadelig er en sjokolade. Og mørk sjokolade er visstnok verre enn melkesjokolade.

Ikke få panikk, men ta det alvorlig. Les det som står her: http://jegeren.tbt.no/Artikler/sjokolade_dreper_hunden_din.htm og oppsøk dyrlege dersom hunden viser noen av sjokoladeforgiftnings-symptomene som står oppført der.

Lykke til!

Gjest bruseline
Skrevet

Hvor stor er en knekk..?

Vel, den var vel kanskje 3 X 5 cm eller noe..Men det var altså 70 % kakao, og det er vel det som er farlig.

Hvordan får jeg en hund til å kaste opp ?

Gjest bruseline
Skrevet

Det er sant at sjokolade kan være skadelig og til dels farlig for hunder, men det avhenger av mengden sjokolade og hundens vekt/størrelse. Jo mindre hund, jo mer skadelig er en sjokolade. Og mørk sjokolade er visstnok verre enn melkesjokolade.

Ikke få panikk, men ta det alvorlig. Les det som står her: http://jegeren.tbt.no/Artikler/sjokolade_dreper_hunden_din.htm og oppsøk dyrlege dersom hunden viser noen av sjokoladeforgiftnings-symptomene som står oppført der.

Lykke til!

Det står jo at det er kjempefarlig jo ! Skjelver jeg no altså, det er jo "minste-barnet".

Hvordan får jeg den til å kaste opp ? Det er en liten hund på ca 12 kilo, og da tåler den jo ikke mye.

Gjest mor i juni
Skrevet

Vel, den var vel kanskje 3 X 5 cm eller noe..Men det var altså 70 % kakao, og det er vel det som er farlig.

Tving opp munnen og legg salt bak på tunga.

Annonse

Skrevet

Har den noen forgiftningssymptomer da?

"Symptomene på sjokoladeforgiftning er oppstøt, oppkast, hyperaktivitet, rastløshet overfølsomhet for berøring, hurtig hjertebank og hurtig åndedrett. Manglende kontroll over benmuskulaturen og muskelskjelving. Manglende kontroll over urin og avføring. Symptomene vil gjenta seg i intervaller. Etterhvert blir hunden svakere inntil den går i koma og dør på grunn av hjertesvikt og / eller indre blødninger.

Veterinæren har motgift, slik at eneste botemiddel er å få hunden til dyrlege så fort som mulig."

(fra den siden jeg linket til i sta)

Hvis hunden ikke viser noen av forgiftningssymptomene, så er det vel heller ingen grunn til å få hunden til å kaste opp. Litt avhengig av hundens størrelse, så høres sjokoladebiten forholdsvis liten og ufarlig ut.

Fra en dyreklinikkside:

"Sjokolade: Inneholder noe som heter theobromin. Dette er giftig for hunden og er potensielt dødelig. En hund på 10 kilo kan dø dersom den spiser en hel plate melkesjokalde (600 gram) !!!!!" http://www.kristiansund.dyreklinikk.no/Tema%20hund.htm#Menneskemat%20til%20hund!

Gjest bruseline
Skrevet

"Symptomene på sjokoladeforgiftning er oppstøt, oppkast, hyperaktivitet, rastløshet overfølsomhet for berøring, hurtig hjertebank og hurtig åndedrett. Manglende kontroll over benmuskulaturen og muskelskjelving. Manglende kontroll over urin og avføring. Symptomene vil gjenta seg i intervaller. Etterhvert blir hunden svakere inntil den går i koma og dør på grunn av hjertesvikt og / eller indre blødninger.

Veterinæren har motgift, slik at eneste botemiddel er å få hunden til dyrlege så fort som mulig."

Hvis hunden ikke viser noen av forgiftningssymptomene, så er det vel heller ingen grunn til å få hunden til å kaste opp. Litt avhengig av hundens størrelse, så høres sjokoladebiten forholdsvis liten og ufarlig ut.

Fra en dyreklinikkside:

"Sjokolade: Inneholder noe som heter theobromin. Dette er giftig for hunden og er potensielt dødelig. En hund på 10 kilo kan dø dersom den spiser en hel plate melkesjokalde (600 gram) !!!!!" http://www.kristiansund.dyreklinikk.no/Tema%20hund.htm#Menneskemat%20til%20hund!

Det er bare et kvarter siden den spiste den, symptomer har den ikke. Men det stod at det er lurt å få hunden til å kaste opp før symptomene. Dersom en får symptomer var det bare motgift som hjalp, eller kulltabletter.

Kanskje jeg skal riste brød slik det stod...for kulltabletter har jeg ikke.

Når det er 70 % kakao er det vel mye farligere enn melkesjokolade..

Gjest bruseline
Skrevet

Tving opp munnen og legg salt bak på tunga.

Ja ? Har du gjort det før ? Jeg skal forsøke.

Gjest mor i juni
Skrevet

Ja ? Har du gjort det før ? Jeg skal forsøke.

Det er en anbefalt metode for å få hunder til å kaste opp. Vaskepulver også, faktisk.

Mørk sjokolade har vært vurdert nevnt under forgiftnings-sidene i Veterinærenes felleskatalog, vet ikke om det er tatt med nå.

Skrevet

Det er bare et kvarter siden den spiste den, symptomer har den ikke. Men det stod at det er lurt å få hunden til å kaste opp før symptomene. Dersom en får symptomer var det bare motgift som hjalp, eller kulltabletter.

Kanskje jeg skal riste brød slik det stod...for kulltabletter har jeg ikke.

Når det er 70 % kakao er det vel mye farligere enn melkesjokolade..

Siden du har en liten hund, så skjønner jeg jo at du er urolig, selv om jeg er usikker på om sjokoladebiten var stor nok til å gjøre alvorlig skade. Klart man blir engstelig for "barnet" sitt...

Er det ingen dyrlege du kan ringe da? Om du ser i Gule sider, så tror jeg det vanligvis skal være døgnvakt på mobil hos i alle fall en dyrlege i distriktet. Jeg vet jo ikke hvor du bor, Men om du ikke får tak i noen der du bor, så kan du finne noen her du kan ringe, om ikke annet så for å spørre om det er nødvendig å dra til dyrlege:

http://www.google.com/search?hl=no&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=dyrlege+d%C3%B8gnvakt&lr=

Lykke til! :-)

Gjest bruseline
Skrevet

Vel, hunden ser ennå frisk ut og siden klokken er så mye tror jeg at jeg velger å avvente situasjonen. Jeg forsøkte salt-trikset uten særlig hell. Visst fikk jeg lagt saltet bak på tungen, men det førte ikke til noen brekninger, bare en masse smatting og et svært forvirret uttrykk :)

Jeg har ristet brød så hele huset er røyklagt og alle vinduer er på vidt gap. Disse har hunden fortært sammen med noen leverposteibiter.

Jeg kommer til å stå opp noen ganger i natt for å sjekke hvordan formen er, og har lagt telefonnummeret til dyrelegen på nattbordet.

Så jeg krysser fingrer.

Tusen takk for gode råd :) Fint å ha noen å kunne spørre når andre sover.

Gjest mor i juni
Skrevet

Fra en dyreklinikkside:

"Hvis hunden ikke viser noen av forgiftningssymptomene, så er det vel heller ingen grunn til å få hunden til å kaste opp."

Når den først viser slike symptomer er stoffene allerede tatt opp i blodet, og det har ingen hensikt å kaste opp. Man bør selvsagt ikke vente og se om det kommer forsgiftningssymptomer fremfor å fremkalle brekninger. Så lenge sjokoladen nettopp ble spist, altså.

Annonse

Gjest mor i juni
Skrevet

Vel, hunden ser ennå frisk ut og siden klokken er så mye tror jeg at jeg velger å avvente situasjonen. Jeg forsøkte salt-trikset uten særlig hell. Visst fikk jeg lagt saltet bak på tungen, men det førte ikke til noen brekninger, bare en masse smatting og et svært forvirret uttrykk :)

Jeg har ristet brød så hele huset er røyklagt og alle vinduer er på vidt gap. Disse har hunden fortært sammen med noen leverposteibiter.

Jeg kommer til å stå opp noen ganger i natt for å sjekke hvordan formen er, og har lagt telefonnummeret til dyrelegen på nattbordet.

Så jeg krysser fingrer.

Tusen takk for gode råd :) Fint å ha noen å kunne spørre når andre sover.

"Mørk kokesjokolade er 10 ganger mer dødelig. En hund på 25 kg. vil kunne dø hvis den spiser rundt 140 gram mørk kokesjokolade"

Les her: http://www.kobuk.no/foring/tips0897.html#140

Jeg vet ikke hvor mye av disse stoffene hunden din har fått i seg i forhold til vekten, og ikke er jeg særlig kjapp i hoderegning på denne tiden av døgnet heller..

Så var jeg deg ville jeg - for sikkerhets skyld - ta en telefon til en døgnåpen klinikk og spurt. Gjerne en i Oslo, selv om du evt ikke bor der.

Skrevet

"Hvis hunden ikke viser noen av forgiftningssymptomene, så er det vel heller ingen grunn til å få hunden til å kaste opp."

Når den først viser slike symptomer er stoffene allerede tatt opp i blodet, og det har ingen hensikt å kaste opp. Man bør selvsagt ikke vente og se om det kommer forsgiftningssymptomer fremfor å fremkalle brekninger. Så lenge sjokoladen nettopp ble spist, altså.

OK. :-)

Gjest bruseline
Skrevet

"Mørk kokesjokolade er 10 ganger mer dødelig. En hund på 25 kg. vil kunne dø hvis den spiser rundt 140 gram mørk kokesjokolade"

Les her: http://www.kobuk.no/foring/tips0897.html#140

Jeg vet ikke hvor mye av disse stoffene hunden din har fått i seg i forhold til vekten, og ikke er jeg særlig kjapp i hoderegning på denne tiden av døgnet heller..

Så var jeg deg ville jeg - for sikkerhets skyld - ta en telefon til en døgnåpen klinikk og spurt. Gjerne en i Oslo, selv om du evt ikke bor der.

Hei igjen. Vi lever fortsatt :)

Jeg sovnet igår før jeg fikk lest svaret ditt. Hadde liten lyst til å vekke dyrelegen midt på natten så jeg satset på at de forkullede brødskivene skulle hjelpe til å binde det farlige stoffet, slik at ikke alt ble tatt opp i kroppen.

Dessuten så jeg på sjokoladepakken at den totalt bestod av 100 gram (det er de tynne platene), altså var knekken kanskje 15-20 gram.

Hunden har ikke fått noen symptomer på forgiftning og vi bor bare minutter unna dyrelegen, men jeg "teller på knappene" ennå. Jeg har han i øyenkroken hele tiden :)

Gjest tinemora
Skrevet

Det står jo at det er kjempefarlig jo ! Skjelver jeg no altså, det er jo "minste-barnet".

Hvordan får jeg den til å kaste opp ? Det er en liten hund på ca 12 kilo, og da tåler den jo ikke mye.

Hallo

Jeg hadde en schefer hund på ca 30 kg, den spiste opp en hel sjokoladekake, i et ubevoktet øyeblikk hoppet den opp på bordet.der var det mye mørk sjokolade i, det sjedde ikke mye, han fikk en del diare ellers så gikk det bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...