Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde mens. til jeg var 57år. Etter veldig ubehagelige heteturer, begynte jeg med activelle, som jeg fikk av min fastlege. Disse brukte jeg med god effekt. Psyken ble bedre, søvnen like så og heteturene forsvant. Sexs-lysten var også god.Dette fungerte bra til jeg i september -03,fikk hjerneslag. Den første legen, en tysk lege, sa da han hadde sett medikamentene jeg brukte. at activelle var farlig for meg å bruke.Blodtrykktabletter samt andre nødvendige tabletter ble rekvirert Sykehuslegen,den neste legen, som jo skulle være ekspert på dette, sa at jeg kunne bare fortsette, han kunne ikke se noe galt i det, å bruke activelle.

Da jeg senere et par ganger har spurt min fastlege om dette, svarer han at det ikke finnes dokumentasjon som peker at dette skulle ha noe med slaget å gjøre.

Det er nå 5mnd. siden jeg hadde slag. 2 år før hadde jeg et forferdelig stress i forbindelse med min jobb,og i tillegg satt min mann og jeg "vakt"over min svigerfar hver kveld i 6 mnd.til han døde, så det har vært mye.Jeg

har fremdeles ikke begynt med activelle, da jeg ikke blir klok på om jeg kan begynne med pillene eller ikke.Men det som nå er negativt er at jeg har de samme heteturene, psyken er dårligere(jeg hvet at det også kan skylles slaget)og jeg sover med hjelp av en halv Imovane. Sexlysten

er lik null.Så kan du svare meg på om jeg kan begynne med pillene, eller er det fare for at jeg kan få et nytt slag om jeg begynner igjen?Jeg synes i alle fall at det er dårlig kvalitet på livet mitt nå!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139859-activellehjerneslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er nå ganske sterke holdepunkter for at hormonbehandling som inneholder østrogen, evt i kombinasjon med et gestagen som er tilfelle for Activelle, øker risiko for hjerneslag. En stor studie har vist at antall hjerneslag økte fra 21 til 29 per 10.000 hormonbrukere per år, altså en risikoøkning på 0.8 promille. Risikoøkningen ved å røyke er sannsynligvis mye større, likevel velger mange å fortsette med røyken. Jeg kan ikke avgjøre hva du skal velge, det må bli ditt valg (med legens godkjennelse for det er ham/henne som skal skrive ut resept).

Hvis du ellers lever et fornuftig liv uten tobakk, med normal vekt og med daglig mosjon, kan det til en viss grad oppheve den økte risiko med hormonbehandling.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139859-activellehjerneslag/#findComment-878382
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...