geisa Skrevet 2. januar 2001 Del Skrevet 2. januar 2001 Min samboer på 28 år har brukt p-piller kontinuerlig de siste syv-åtte årene. Pga. at vi har lyst til å forsøke å få barn sluttet hun med p-pillene i sommer (dvs. for et halvt år siden), men hun har fortsatt ikke fått tilbake menstruasjonen. Det kan være vært å nevne at hun heller ikke i perioden før hun begynte med p-pillene hadde regelmessig menstruasjon, sannsynligvis pga. mye trening. Er det normalt at det tar så lang tid før menstruasjonen kommer tilbake, og er det i tilfelle noe man kan gjøre for å fremskynde denne "prosessen" (f.eks. hormonkur/tabletter)? Jeg kan jo også nevne at min samboer har vært jevnlig til gynekologisk undersøkelse (siste gang like etter at hun sluttet med p-pillene), der det ikke er funnet noe unormalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13990-mentruasjon-etter-p-pille-slutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. januar 2001 Del Skrevet 2. januar 2001 Nei, det er ikke normalt at det tar så lang tid. Jeg synes din samboer skal søke lege for utredning. Noen leger vil si at hun kan vente et år med undersøkelse, men jeg mener ikke at man skal vente så lenge. I løpet av de mange år hun har brukt p-pille kan det være skjedd mye som kan hemme eggløsning (og stoppe menstruasjonen), men det vil være skjult undre bruk av p-pille. P-pillen vil gi blødning uansett hvordan kvinnen ellers fungerer. Årsaken til manglende menstruasjon (manglende eggløsning) kan ha flere årsaker, f.eks. endret stoffskifte eller unormale hormonforhold. Dette vil ikke avsløres ved en gynekologisk undersøkelse, det må taes en blodprøve, evt ultralyd av eggstokkene. Det er vanligvis greit å sette eggløsning i gang med tabletter eller sprøyter, men det må altså en utredning til først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13990-mentruasjon-etter-p-pille-slutt/#findComment-67559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.