Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei sånn silikonform fra Tupperware. Kjøpte den fordi den var stor nok til to pakker sjokoladepudding og har bare brukt den til det så langt. Så tenkte jeg at jeg skulle prøve den som kakeform også, men har selvfølgelig glemt om det var slik at de skulle smøres eller ikke. Noen som vet?

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan, men du treng ikkje. Eg prøver å tenke etter kva eg har gjort når eg har laga kake... Tror ikkje eg har smurd forma mi, faktisk. Den slipp veldig fint likevel.

Viss du vel å smøre silikonforma di, må du ikkje bruke fett frå sprayboks p.g.a at det er små partiklar som kan tette til silikonforma.

Lykke til med baksten!

Skrevet

Jeg har en sånn, og jeg pleier å spraye på litt av det formfettet på sprayflaske. Det er vel ikke helt nødvendig, men jeg gjør det for sikkerhets skyld...det har nemlig hendt at kaken har sittet litt fast.

Skrevet

Du kan, men du treng ikkje. Eg prøver å tenke etter kva eg har gjort når eg har laga kake... Tror ikkje eg har smurd forma mi, faktisk. Den slipp veldig fint likevel.

Viss du vel å smøre silikonforma di, må du ikkje bruke fett frå sprayboks p.g.a at det er små partiklar som kan tette til silikonforma.

Lykke til med baksten!

Hmmm. Jeg prøvde meg uten å smøre, men krydderkaka slapp ikke helt fint. Jeg får vel prøve meg med smurt form.

En av grunnene til at jeg baker kaker forholdsvis sjelden er forresten at jeg alltid synes det er et pes å få kakene skikkelig ut av formene uansett hvilken form jeg bruker. Baking er kanskje ikke noe for meg? ;-)

Skrevet

Jeg har en sånn, og jeg pleier å spraye på litt av det formfettet på sprayflaske. Det er vel ikke helt nødvendig, men jeg gjør det for sikkerhets skyld...det har nemlig hendt at kaken har sittet litt fast.

Nå har jeg aldri brukt slikt sprayfett noen gang, men mener også å huske det som Zarine sier at man ikke burde bruke det på denne typen former. Men det funker altså fint? Formen blir ikke ødelagt på noen måte?

Skrevet

Nå sitter jeg tilfeldigvis her med katalogen. Har akkurat bestilt en heis-opp, junior er vill etter brødskiver med sennep og sylteagurk (!!!) for tiden.

I katalogen står det at de skal pensles med smør.

Annonse

Skrevet

Nå sitter jeg tilfeldigvis her med katalogen. Har akkurat bestilt en heis-opp, junior er vill etter brødskiver med sennep og sylteagurk (!!!) for tiden.

Takk for svar. (Til dere andre også ;-) )

Jeg prøver med å pensle med smør neste gang så satser vi på at det funker bedre. :-)

Jeg har ikke så mye tupperware-ting, men den der heis-opp saken har jeg faktisk og den er veldig praktisk synes jeg. Problemet hos oss er bare at sylteagurken spises opp så fort at man knapt rekker fylle den før det er tomt igjen. *ler*

Skrevet

Nå har jeg aldri brukt slikt sprayfett noen gang, men mener også å huske det som Zarine sier at man ikke burde bruke det på denne typen former. Men det funker altså fint? Formen blir ikke ødelagt på noen måte?

Obs, det var jeg ikke klar over! Håper ikke det har gjort mye skade ennå, da. Har bare brukt den noen få ganger, og da har det funket bra.

Men neste gang skal jeg bruke smør isteden.

Bente831365380491
Skrevet

Du skal ikke smøre dem!! Og du må heller ikke vaske dem i oppvaskmaskinen. Da blir de ødelagt!!!

Bente831365380491
Skrevet

Du bør ikke smøre dem i det hele tatt selv om det står i katalogen. Du kan få flekker som ikke går bort. Er tupperware forhandler, så jeg vet at det er slik.

Bente831365380491
Skrevet

Hmmm. Jeg prøvde meg uten å smøre, men krydderkaka slapp ikke helt fint. Jeg får vel prøve meg med smurt form.

En av grunnene til at jeg baker kaker forholdsvis sjelden er forresten at jeg alltid synes det er et pes å få kakene skikkelig ut av formene uansett hvilken form jeg bruker. Baking er kanskje ikke noe for meg? ;-)

Hvis du har problemer med å få kakene ut av formene, så kan du la kaken stå litt i formen før du tar den ut. Da danner det seg litt fukt, slik at den slipper lettere!!

Skrevet

Du skal ikke smøre dem!! Og du må heller ikke vaske dem i oppvaskmaskinen. Da blir de ødelagt!!!

Hvis jeg ikke skal smøre dem, hvordan skal jeg få ut kaka da?

Skrevet

Hvis du har problemer med å få kakene ut av formene, så kan du la kaken stå litt i formen før du tar den ut. Da danner det seg litt fukt, slik at den slipper lettere!!

Det var det jeg gjorde med silikonforma når jeg prøvde den. Det hjalp i hvertfall ikke. Hvor lenge må den stå da? Til kaka blir helt kald?

Annonse

Bente831365380491
Skrevet

Det var det jeg gjorde med silikonforma når jeg prøvde den. Det hjalp i hvertfall ikke. Hvor lenge må den stå da? Til kaka blir helt kald?

Nei, den skal bare stå en stund. Men det er ikke bestandig man lykkes med disse. Tror det krever litt trening.... har bare brukt min noen få ganger. Har også vært borti at man kan ha litt vann i den(pensle med vann), men vet ikke om det stemmer.

Bente831365380491
Skrevet

Hvis jeg ikke skal smøre dem, hvordan skal jeg få ut kaka da?

Formen er litt ru utenpå, men glatt inni. Det er et stoff i den som gjør at kaken skal slippe..... Du kan risikere at den blir helt ødelagt hvis du smører den, og den kan bli ødelagt hvis du har den i oppvaskmaskinen.

Skrevet

No er det jo forskjell på ulike typar kake kor lett dei vil slippe forma. Eg har mest bakt sukkerbrød i silikonforma - berre sukkerbrød når eg tenker meg om. Krydderkake har eg lite erfaring med, det kan vere at det er ei slik kake som krever litt meir.

Men ho smakte sikkert godt likevel :)

Har du avlang form? Den er kanskje litt meir vrien enn den runde eg har, pga "buler og kuler"?

Skrevet

No er det jo forskjell på ulike typar kake kor lett dei vil slippe forma. Eg har mest bakt sukkerbrød i silikonforma - berre sukkerbrød når eg tenker meg om. Krydderkake har eg lite erfaring med, det kan vere at det er ei slik kake som krever litt meir.

Men ho smakte sikkert godt likevel :)

Har du avlang form? Den er kanskje litt meir vrien enn den runde eg har, pga "buler og kuler"?

Joda, smaken var det ikke noe i veien med, kaka forsvant på et blunk... ;-)

Jeg har en slik rund med hull i midten og "bølgemønster" (er det ikke randform de heter sånne runde med hull?). Kanskje den er verre å få ut av?

Skrevet

Joda, smaken var det ikke noe i veien med, kaka forsvant på et blunk... ;-)

Jeg har en slik rund med hull i midten og "bølgemønster" (er det ikke randform de heter sånne runde med hull?). Kanskje den er verre å få ut av?

Randforma visste eg faktisk ikkje om!

Eg vil nok tru at det kan vere litt meire vrient med ei slik enn med ei vanleg rund og flat form. Prøv å smøre neste gong så ser du om det gjer nokon skilnad eller ei.

Skrevet

Formen er litt ru utenpå, men glatt inni. Det er et stoff i den som gjør at kaken skal slippe..... Du kan risikere at den blir helt ødelagt hvis du smører den, og den kan bli ødelagt hvis du har den i oppvaskmaskinen.

Nei no tar du vel feil, vel. I informasjonsbrosjyra som følger med formene står det at ein kan smøre dei, men det er ikkje nødvendig. Det er bruk av fett på sprayboks som øydelegger silikonforma.

Ein *kan* også vaske dei i oppvaskmaskin, men det er ikkje anbefalt, for det kan forkorte levetida.

Eller har du nylig fått ny informasjon som ikkje eg har?

Bente831365380491
Skrevet

Nei no tar du vel feil, vel. I informasjonsbrosjyra som følger med formene står det at ein kan smøre dei, men det er ikkje nødvendig. Det er bruk av fett på sprayboks som øydelegger silikonforma.

Ein *kan* også vaske dei i oppvaskmaskin, men det er ikkje anbefalt, for det kan forkorte levetida.

Eller har du nylig fått ny informasjon som ikkje eg har?

Fikk beskjed fra distributør, at vi måtte gi beskjed om at silikonformene ikke måtte vaskes i oppvaskmaskinen. Det ødela formene rett og slett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...