Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ved min datters fødsel for 2 år siden fikk jeg nokså sent uti fødselsforløpet omsider epidural (sa tidlig i fra om at jeg ønsket det). Dette syns jeg var utrolig OK å få og kunne godt tenke meg å få det igjen ved neste fødsel som er rett rundt hjørnet. Da jeg nevnte dette for jordmor som jeg går på kontroll hos sa hun at man som regel ikke rekker det ved 2. gangs fødsler (og 3. gangs osv.).

Stemmer virkelig dette? Er det bare første gangen det brukes? Lurer også på om man som regel ikke trenger å klippes / revne så mye ved senere fødsler....?

Er takknemlig for svar - det er greit å vite hva man kan be om når man ligger der på fødestua...!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14029-epidural-ved-f%C3%B8dsel-nr-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sliten

Min erfaring med epidural er omtrent som din, og jeg rakk ikke å få epidural andre gangen. Det gikk altfor fort. Men, be jordmor eller lege skrive det i fødselspapirene dine og markere det med gult el., det gjorde legen for meg. Ellers må jeg også forsikkre deg om at det gjør mer vondt første gangen. Andre gangen lå jeg og ventet på at det skulle bli grusomt og langvarig, men da jeg tenkte at mange timer til vet jeg ikke om jeg orker,- skjedde alt veldig fort. I løpet av 15 minutter var tulla mi der. Jenta var veldig stor og kom veldig fort, men det eneste jeg fikk av smertestillende var litt petidin. Dette går så greit skal du se,- jeg er i gang igjen med tredjemann jeg nå, og nummer to er bare 8 mnd. Lykke til!!

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag har varit med om många förlossningar(födsler), där kvinnan har fått epidural vid sin 2 och 3 förlossning. Jag har också varit med om många förlossningar där det inte har hunnits med pga att förlosssningarna har gått så fort. Förlossning nummer 2, 3 osv går som regel mycket fortare än vid nummer 1. Många kvinnor kommer in till förlossningen "för sent" för att få en epidural. Det kan också hända att de feks ligger i badet och när de sedan går upp ur badet och önskar en epidural, så är det, eller nästan öppet 10 cm. Då är det för sent att hinna få denna bedövning. Om det är mycket viktigt för dig att hinna med att få en epiduralbedövning, så skall du för det första komma in till förlossningsavdelningen i tid. För det andra skriva ned och påpeka för din jordmor med en gång, att du önskar att få denna bedövning. Då gjör de allt, för att du skall få denna bedövning. I bland hinns det ändå inte med. En förlossning, är aldrig en annan helt lika. Jag önskar dig lycka till med din förlossning!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...