Gå til innhold

Overgangsalder og problemer.

Anbefalte innlegg

Gjest tina44

Hei.

Jeg startet 14.12.2000 med Ovesterin tabletter (2mg), skulle samtidig ta Ovesterin i vagitorieform (0,5 mg) 2 ganger pr.uke og smure meg med Ovesterin (0,1%)krem morgen og kveld.

Han sa ikke hvor lenge jeg skulle ta de andre ,før pillene kunne overta helt.

Burde de ha virkning nå?

En ting jeg lurer på kan disse pillene gjøre at jeg er irritabel og utenfor i humøret?

Jeg opererte bort eggstokk og livmor for 5 år siden, cyste på eggstokken og endimetriose.

Jeg vet jo ikke engang om jeg er i overgangsalderen, men har vært mye plaget av svie,sårhet,sprekker i underlivet.

Håper at du tar deg tid til å svare meg.

Hvorfor kan noen bruke plaster,jeg ville heller det enn å ta piller.

Legen skrev bare disse ut til meg.

Vet du om noen bedre?

Er 44 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14032-overgangsalder-og-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var en litt spesiell form for hormonbehandling du har fått! Vanligvis vil man gi Ovesterin enten som tabletter eller som stikkpiller eller som krem. Men iblant gir man tabletter før man gir stikkpiller eller krem. Du skulle begynne å merke effekt på slimhinnene etter 2-3 ukers behandling.

Var det bare den ene eggstokk som ble fjernet? Da vet vi ikke om du er kommet i overgangsalderen og det bør tas en hormonprøve (østradiol, FSH og LH). Det kan være andre årsaker til sårhet og sprekker.

Ovesterin påvirker ikke humør, hverken i positiv eller negativ retning. Mon det kan være overgangsalderen som preger ditt humør?

Hvis du i så ung alder som 44 år er kommet i overgangsalderen, synes jeg du bør få skikkelig hormonbehandling som kan hjelpe mot evt hetetokter, forebygge benskjørhet og hjelpe mot sårhet i slimhinnene (Ovesterin hjelper bare ved det siste problemet). Det er mulig legen har vært forsiktig fordi du har hatt endometriose, men det er ikke grunn til å avstå fra hormonbehandling av den grunn.

Du kan gjerne bruke hormonplaster med rent østrogen, det finnes forskjellige typer. Snakk med legen om det, få evt henvisning til spesialist hvis legen ikke er fortrolig med hormonbehandling. Det vil kanskje være lurt å bli fulgt opp hos en spesialist i og med at du ar hatt endometriose. Noen ganger kan den blusse opp under hormonbehandling så man må tilpasse behandlingen spesielt med hensyn til det.

Gjest tina44

Det var en litt spesiell form for hormonbehandling du har fått! Vanligvis vil man gi Ovesterin enten som tabletter eller som stikkpiller eller som krem. Men iblant gir man tabletter før man gir stikkpiller eller krem. Du skulle begynne å merke effekt på slimhinnene etter 2-3 ukers behandling.

Var det bare den ene eggstokk som ble fjernet? Da vet vi ikke om du er kommet i overgangsalderen og det bør tas en hormonprøve (østradiol, FSH og LH). Det kan være andre årsaker til sårhet og sprekker.

Ovesterin påvirker ikke humør, hverken i positiv eller negativ retning. Mon det kan være overgangsalderen som preger ditt humør?

Hvis du i så ung alder som 44 år er kommet i overgangsalderen, synes jeg du bør få skikkelig hormonbehandling som kan hjelpe mot evt hetetokter, forebygge benskjørhet og hjelpe mot sårhet i slimhinnene (Ovesterin hjelper bare ved det siste problemet). Det er mulig legen har vært forsiktig fordi du har hatt endometriose, men det er ikke grunn til å avstå fra hormonbehandling av den grunn.

Du kan gjerne bruke hormonplaster med rent østrogen, det finnes forskjellige typer. Snakk med legen om det, få evt henvisning til spesialist hvis legen ikke er fortrolig med hormonbehandling. Det vil kanskje være lurt å bli fulgt opp hos en spesialist i og med at du ar hatt endometriose. Noen ganger kan den blusse opp under hormonbehandling så man må tilpasse behandlingen spesielt med hensyn til det.

Tusen takk for utfyllende svar.

Jeg fjernet bare den ene eggstokken & livmora, har altså en tilbake + livmorhalsen.

Det var p.g.a. stadige soppproblemer,sårhet og svie at legen mente det kanskje var overgangsalderen.

Han forhørte seg hos en spesialist av den grunn at jeg hadde fått veldig mange Diflucan piller uten hjelp.

Det var han som gav primærlegen råd om å forsøke hormonbehandling.

Tok også HIV test, det ble jeg helt sjokkert over!

Men den var helt normal.

Men da kan jeg kanskje slutte med stikkpiller og krem da?

Har aldri hørt noe om oppfylling etter endometriosen men det kan kanskje komme av at jeg har flyttet for 2 år siden til en annen kant av landet enn der jeg tok livmoroperasjonen?

Jeg har fortalt min nye lege om operasjonen.

Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...