Gå til innhold

hun har ikke lyst på sex lenger

Anbefalte innlegg

Gjest Andy04

Hei! Jeg og min kjæreste har vært sammen i ca ett år nå. Vi er begge i midten av 20-årene, og i begynnelsen hadde vi det veldig bra seksuelt. Vi hadde ofte sex flere ganger om dagen, og hun hadde like stor lyst på sex som det jeg hadde og fikk ofte orgasmer. Men etter at vi hadde vært sammen noen måneder begynte hun plutselig å få noe som jeg best kan beskrive som depresive anfall, rett etter at vi hadde sex. Det som skjer er at hun bryter sammen i gråt rett etter samleiet, og er utrøstelig i opptil et kvarter. Hun beskriver følelsen av reaksjonen som "at hun blir grenseløst lei seg". Både hun og jeg har merket at jo sterkere opphisset hun er under samleiet, jo sterkere er også reaksjonen hun får etterpå, og det er alltid verst de gangene hun får orgasme. Hun reagerer ikke slik hver gang hun får orgasme eller vi har sex, men etter at dette har begynt å skje har vi hatt stadig sjeldnere sex, og nå sier hun at hun ikke lenger blir opphisset av tanken på sex. Vi har alltid kunnet snakke med hverandre om slike ting, men dette problemet er hun svært unnvikende til å diskutere. Hun sier ikke direkte at depresjonene er årsaken til hennes manglende sexlyst, men det er vanskelig å tro noe annet. For hun sier at hun også har fått samme reaksjonen også når hun masturberer på egen hånd (noe hun også har sluttet med), og at det ikke er meg som er problemet. Men jeg merker jo at jeg blir usikker, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det hele. Dette er det eneste problemet vi har i et forhold som ellers fungerer veldig bra, men jeg merker også at hennes manglende sexlyst sliter på forholdet vårt - et forhold jeg gjerne vil beholde.

Er dette et vanlig fenomen? Kan det være at det er noe jeg gjør galt? Hvordan bør hun og hvordan bør jeg håndtere situasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140351-hun-har-ikke-lyst-p%C3%A5-sex-lenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Det er sikkert ikke du som er grunnen. Jeg tenker at det kanskje er noe i fortiden hennes som gjør det. Kanskje hun har opplevd noe som gjør at hun føler en slags skam når hun oppnår nytelse under samleie. Det trenger ikke være annet enn oppdragelsen, at den har vært streng og tabubelagt i hennes barne- og ungdomstid.

Kanskje hun skulle snakke med en profesjonell om problemene sine. Kanskje dere kunne gå smmen om det også.

Du kan kanskje prøve å hjelpe henne med at du bare stryker og koser med henne i begynnelsen og at hun runker deg eller noe slikt til det går for deg. Det er klart dette er vanskelig for deg.

Mvh

dette er ikke slik det skal være. det første som slår meg er et underliggende traume av en eller annen art. incest, voldtekt eller annet overgrep, har dere snakket om mulighetene for dette?

det kizza sier under her gir mening også. en pietistisk oppdragelse der kristne ikke skal ha sex eller ha lyst på sex før ekteskapet har gitt mange negative assosiasjoner til sex. lyst er noe skittent og noe sterke personer klarer å nedtrykke så lenge det er nødvendig. helt forferdelig etter min mening.

men nå vet jeg jo ikke noe mer om jenta di enn du har fortalt her, og det er jo ikke nok til å si noe bombastisk. men det er tydelig at hun har problemer av en eller annen sort, og både du og hun er verd eventuelt ubehag ved at dere tar situasjonen på alvor og oppsøker profesjonell hjelp.

Det hender jeg også gråter etter sex, men jeg vet at det er fordi det er så sinnsykt deilig, og fordi jeg plutselig slapper av i alle muskler... og kjæresten min blir ikke redd når han vet jeg har det godt, og tar det som et kompliment.

Kan det være noe sånt? At hun blir så overrasket over tårene, at det utløser enda flere tårer, og at din reaksjon gjør at hun synes dette er flaut, eller er redd for å gråte neste gang dere har sex?

Kan såklart være mye mer alvorlig enn dette, men det er jo greit å vite at det er mange jenter som har opplevd å gråte etter eller under samleie, kun fordi det var så deilig.

Det hender jeg også gråter etter sex, men jeg vet at det er fordi det er så sinnsykt deilig, og fordi jeg plutselig slapper av i alle muskler... og kjæresten min blir ikke redd når han vet jeg har det godt, og tar det som et kompliment.

Kan det være noe sånt? At hun blir så overrasket over tårene, at det utløser enda flere tårer, og at din reaksjon gjør at hun synes dette er flaut, eller er redd for å gråte neste gang dere har sex?

Kan såklart være mye mer alvorlig enn dette, men det er jo greit å vite at det er mange jenter som har opplevd å gråte etter eller under samleie, kun fordi det var så deilig.

virkelig?

Annonse

Du spør om dette er vanlig.

Jeg har hørt (og lest) at det ikke er uvanlig å få en følelse av tristhet rett etter orgasmen, både for kvinner og menn. Men det er uansett ikke vanlig å få en så kraftig reaksjon som dette. Det er nærliggende å tenke på om hun kan ha opplevd noe tidligere i livet som kan gi en forklaring på dette.

Når det gjelder hennes manglende lyst, kan den vel forklares med frykt for å oppleve den voldsomme depresjonen som følger etter sex?

• 2 uker senere...
Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Det at hun blir nedstemt etter å ha hatt sex, kan ses fra mange synsvinkler. To aktuelle måter å se det på er ut fra en hormonell og en psykologisk.

Når vi har sex utskiller vi også en mengde hormoner og signalstoffer. Det er også mulig balansen mellom disse stoffene blir feil når hun har sex, slik at det kan fremkalle nedstemthet og fortvilelse.

Om hennes reaksjoner tolkes fra en psykologisk sysnvinkel kan virke som om hun har et synd/skamforhold til sex, som utløses når hun får orgasme. Er dette årsaken, bør hun få hjelp til å bearbeide slike følelser. Be henne snakke med fastlegen sin om det som skjer. Så vil han forhåpentligvis henvise henne videre til en psykolog eller en hormonspesialist.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...