Gå til innhold

eggets vandring..når fester det seg?

Anbefalte innlegg

Gjest jogeir

Hvor lang tid tar det fra befruktning til egget fester seg?noen sier 5 dager,andre 3 uker..!Hva er riktig?Og en annen ting.Da jeg spontanaborterte for ca 1/2 år siden,sa legene på kvinneklinikken at hvis jeg måtte på do så måtte jeg IKKE presse.For da kunne jeg presse ut fosteret også.Altså-hvis jeg måtte bæsje så skulle det helst bare komme ut av seg selv..Er dette sant?Skal ikke gravide kunne presse litt når de er på do??Takker for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14062-eggets-vandringn%C3%A5r-fester-det-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest siwidi

Når vi har prøverørsforsøk, så blir egget befruktet i lab'en og tilbakesatt 3-5 dager etter befruktningen (=samme dag som eggløsning). Egget vil feste seg 1-2 dager etter innsetting. Jeg kjente tydelig at egget festet seg ca. 1 dag etter innsetting, 5 dager etter befruktning. Det betyr at egget har festet seg ca. 1 uke etter eggløsningen og en uke før forventet mens. Hvordan skulle kroppen ellers visst at den var gravid?

Klem fra

Trine Endsjø, jordmor

Det befruktede egget blir etterhvert en celleklump som kalles morula. Tre til fire dager etter befruktning har morula utviklet seg til et væskefylt hulrom som kalles kimblære. Denne begynner nå vandringen inn i livmoren. Nå begynner de forskjellige cellene å bære preg av de særegne oppgavene de har, bl.a. kan man se at den ytre veggen av kimblæren begynner å utvikle seg å bli en del av morkaken og fosterhinnene. I god tid før det har gått to uker har kimblæren festet seg i livmorveggen, altså det samme som at fosteret har festet seg, slik vi gjerne kaller det.

Det er klart at gravide skal kunne presse når de har hard avføring. Det skal helt spesielle grunner til før man sier at man skal være forsiktig med å presse. Er det sånn at et foster er i ferd med å aborteres, kan kanskje meget hard pressing være med på å støte det ut, men det ville skjedd uansett. Pressing i seg selv fører ikke til at fosteret løsner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...