ugrei Skrevet 18. mars 2004 Skrevet 18. mars 2004 Jeg skal søke uføretrygd nå. Er gift, og gravid. Vi bor i en liten leilighet og ønsker mest av alt å kjøpe oss noe eget. Ikke snakk om noe dyrt, men i allefall noe som er vårt, og med to soverom... Saken er at vi ikke får lån bare på hans inntekt. Regnes uføretrygd som inntekt fra min side? Noen her som har fått boliglån el.l på uføretrygd... Bekymret.. 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. mars 2004 Skrevet 18. mars 2004 Det er jo ikke noe problem, trygg, fast inntekt. Dere har også mulighet til startlån i husbanken hvis du har uføretrygd men det er bare hvis dere ikke greier å få lån i vanlig bank. Sånn rent rentemessig tror jeg det lønner seg å ha lån i vanlig bank. 0 Siter
Gjest tastefar Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Det er jo ikke noe problem, trygg, fast inntekt. Dere har også mulighet til startlån i husbanken hvis du har uføretrygd men det er bare hvis dere ikke greier å få lån i vanlig bank. Sånn rent rentemessig tror jeg det lønner seg å ha lån i vanlig bank. Regnes en midlertidig uføretrygd(etter de nye reglene) som fast trygg inntekt da? Den midlertidige uføretrygden gis nemlig kun for ett år om gangen. 0 Siter
Dorthe Skrevet 19. mars 2004 Skrevet 19. mars 2004 Regnes en midlertidig uføretrygd(etter de nye reglene) som fast trygg inntekt da? Den midlertidige uføretrygden gis nemlig kun for ett år om gangen. Nei, den er det jo verre med. Men jeg har ikke noe greie på den midlertidige uføretrygden, den virker på meg som en forlengelse av rehabpenger. 0 Siter
Gjest uten signatur Skrevet 21. mars 2004 Skrevet 21. mars 2004 Regnes en midlertidig uføretrygd(etter de nye reglene) som fast trygg inntekt da? Den midlertidige uføretrygden gis nemlig kun for ett år om gangen. Midlertidig (tidsbegrenset heter det egentlig) uføretrygd gis for fra 1 til 4 år. Og det kan forlenges i flere omganger. Fordelen i forhold til vanlig ufør er bl.a. at en har særfradag på selvangivelsen. Har nettopp fått tidsbegr. for tre år, så dette vet jeg! I mitt tilfelle ble også brutto utbetaling 3000 mer i måneden enn vanlig ufør. 0 Siter
dette er mitt nick Skrevet 21. mars 2004 Skrevet 21. mars 2004 Midlertidig (tidsbegrenset heter det egentlig) uføretrygd gis for fra 1 til 4 år. Og det kan forlenges i flere omganger. Fordelen i forhold til vanlig ufør er bl.a. at en har særfradag på selvangivelsen. Har nettopp fått tidsbegr. for tre år, så dette vet jeg! I mitt tilfelle ble også brutto utbetaling 3000 mer i måneden enn vanlig ufør. Man får særfradrag på varig ufør også..Ca 18000 kr tror jeg på 100% uføretrygd. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mars 2004 Skrevet 21. mars 2004 Man får særfradrag på varig ufør også..Ca 18000 kr tror jeg på 100% uføretrygd. Ikke glem særfradrag på ekstra sykdomsutgifter. Jeg har klart å få særfradrag på 60 000 kr. 0 Siter
Gjest Tristelin@ Skrevet 21. mars 2004 Skrevet 21. mars 2004 Man får særfradrag på varig ufør også..Ca 18000 kr tror jeg på 100% uføretrygd. Ble ikke det fjernet etter de nye reglene fra 1.1.04 da? Jeg mener dama på trygdekontoret sa det. 0 Siter
tiliti Skrevet 21. mars 2004 Skrevet 21. mars 2004 Ble ikke det fjernet etter de nye reglene fra 1.1.04 da? Jeg mener dama på trygdekontoret sa det. Skal bare være attføring og rehabilitering som har mistet fradrag. 0 Siter
Gjest uten signatur Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 Ikke glem særfradrag på ekstra sykdomsutgifter. Jeg har klart å få særfradrag på 60 000 kr. Vet du om enkan ta med alternativ medisin som ekstra sykdomsutgifter? Jeg bruker en del soneterapiog akupunktur som holder meg igang. 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 Vet du om enkan ta med alternativ medisin som ekstra sykdomsutgifter? Jeg bruker en del soneterapiog akupunktur som holder meg igang. Nei, det kan du ikke hvis det ikke er en lege eller fysioterapeut som gjør det. 0 Siter
dette er mitt nick Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Ikke glem særfradrag på ekstra sykdomsutgifter. Jeg har klart å få særfradrag på 60 000 kr. Hva er det egentlig som regnes som ekstra sykdomsutgifter i denne sammenheng? Er usikker på om jeg i det hele tatt har noe som er godkjent. Hvordan går man frem for å søke om dette særfradraget? 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Hva er det egentlig som regnes som ekstra sykdomsutgifter i denne sammenheng? Er usikker på om jeg i det hele tatt har noe som er godkjent. Hvordan går man frem for å søke om dette særfradraget? Medisiner, klesslitasje, fysioterapibehandling, ekstrautgifter til bil som overstiger grunnstønaden, hjelp du må betale i huset fordi du ikke kan gjøre det selv, møbler som er dyre men mer passende for deg. Ekstra god madrass til ryggen. Ekstra slitasje pga rullestol bruk. Ekstra mye bensinutgifter fordi du er avhengig av bilen der andre kan gå Vanskelig å svare når jeg ikke vet hva du trenger ekstra. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.