Gå til innhold

Hvor viktig er tilgivelsen?

Anbefalte innlegg

Gjest snuppeklure

Min kjærste og meg ønsker på sikt å gifte oss.

I det siste har han vært veldig opptatt av hva jeg kan tilgi i et ekteskap og hva jeg ikke kan tilgi.

Jeg er nok ganske hard på en del ting, særlig i fht utroskap.

Men en del ting kan jeg likevel tilgi.

Jeg blir litt redd for at han spør, for hvis jeg sier at "joda, det hadde jeg tilgitt" så blir jeg redd han skal gå hen og tenke at "jammen da er det jo greit at jeg gjør det, for hun tilgir jo likevel!"..

Noen som forstår meg?

Selv sier han at han trenger bare vite at jeg har evne til å tilgi og at han ikke gifter seg med en veldig hard kvinne.

Hvor viktig er det å tilgi og hvordan finne ut hva som er tilgivelig og ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140687-hvor-viktig-er-tilgivelsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ligger nok ikke noe under den nødvendigvis.

Det kunne vært typisk meg også, å stilt slike spørsmål.

Ikke fordi jeg hadde planer om å gjøre noe av det, men rett og slett bare for å høre synspunktene rundt forskjellige emner som han sier.

På den måten blir han jo mer kjent med deg.

Så du kan nok ta spørsmålene for det de er,han vil nok bare høre hva du mener om ting.

Icora Panter

Hei!

Jeg tror ikke dere skal planlegge nå hva som kan tilgis eller ikke. Slike ting tar man om situasjonen skulle oppstå i ekteskapet.

Gifter man seg med noen er det et tegn på at man har funnet den "rette" Og han skal ikke gjøre noe som det blir tvil om tilgivelse.

Der er det selvfølgelig masse forskjellige emner!

Eks: Jeg hadde aldri tilgitt utroskap! Eller noe form for utroskap.

Men om han hadde stjålet en bil, så hadde jeg vel tilgitt han for det..

Så det er snakk om hva man gjør som skal tilgis.

Ikke still dere disse spørsmålene før ekteskapet, for det kan tolkes feil og kanskje hindre deres ekteskap.?

Noen ting kan dere selvfølgelig si er uaktuelt for tilgivelse, men ikke heng dere opp i alt som kan og ikke kan tilgis..

Lykke til :)

Gjest tilgivelse

Ikke mulig å si på forhånd hva man kommer til å tilgi og ikke.

Man vet ikke hvordan man reagerer før det virkelig skjer noe.

Man tror kanskje at man vil kunne tilgi at mannen har vært på byen og kysset ei annen dame, men når det virkelig skjer oppdager man at dette virkelig sårer selv om det egentlig ikk er noen stor ting i manges øyne. Og at det kan være vanskelig å tilgi. Og ikke minst vil man bli mistenksom i fremtiden. "Han har kysset en dame tidligere og jeg har sagt at jeg tilgir han. Kanskje han da neste gang går et skritt lenger og regner med tilgivelse for det også".

Nei, å bestemme på forhånd hva som kan tilgis og hva som ikke kan tilgis er umulig.

Syns forresten det er rart at han spør om noe slikt. Skulle jo nesten tro at han regner med at det kan skje noe i fremtiden og er redd for at du skal slå for hardt ned på han.

Kanskje han ikke helt stoler ¨på seg selv i visse situasjoner.

Hadde det vært en dame som uttalte dette, hadde svaret vært "hun tester deg". Hun tester hvor glad du er i henne, om du vil elske henne uansett, om du ikke kan leve uten henne...

Man kan selvfølgelig ikke vite hva man er i stand til å tilgi før man er midt oppi det... men det "rette" svaret er vel "jeg hadde vært nødt til å forsøke å tilgi, hvis ikke hadde jeg jo mistet deg"... tror jeg da.

Og enkelte menn tenker helt sikkert mer likt kvinner, så jeg ville ikke lagt mer i det jeg da. Men jeg ville sagt jeg ikke ville tilgitt utroskap, for det kan være en motsatt test også. Det du tilgir vil jo også være det du regner med at han vil tilgi, og tilgir du utroskap, så betyr det jo at du regner med han ville tilgitt deg for utroskap også. Ergo, han kan ikke være sikker på at du ikke vil være utro.

Vet at kvinners hjerner kan funke slik, kan det være at din mann også tenker i disse baner?

Jeg ville sagt rett ut det du føler. Jeg selv har sagt til min samboer at jeg aldri kunne ha tilgitt utroskap, det ville ha vært et stort svik for meg, og jeg kunne aldri ha levd med tanken etterpå at han hadde ligget med en annen dame mens han var sammen med meg osv. Han kunne aldri ha tilgitt meg heller, han har blitt sviktet en gang før, da gjorde han det slutt med henne.

Annonse

Gjest sansara

Jeg synes det er viktig å ha slike ting avklart dersom det er viktig for ham.

Selv er jeg overhodet ikke for utroskap, men ser absolutt muligheten for at det kan skje i alle gode ekteskap.

Da er det fint å vite om min utkårede tenker omtrent likt som meg eller ikke.

Det betyr ikke at jeg tror jeg kommer til å være utro, bare at jeg er åpen for muligheten til at alt ikke alltid kommer til å være like perfekt som idag.

Ikke tillegg partneren din egenskaper han ikke har, og vær glad for at han ønsker å prate om det!

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...