Gjest prust Skrevet 3. januar 2001 Del Skrevet 3. januar 2001 Da sønnen vår ble født for 20 mnd siden, hadde jeg hatt et helt ukomplisert svangerskap, og vært frisk hele tiden. Jeg gikk lenge over termindato, og på 18. dagen etter denne, ble han endelig født, etter 3 dager med gel, stikkpiller og drypp. Han satt fast, og måtte til slutt bli tatt ut med vakuum ( etter 1,5 time med pressrier). Fødselen ble mer dramatisk enn vi var forberedt på, men jormødre og gynekolog klarte under fødselen å skjule hvor dramatisk det egentlig var - det fikk vi vite etterpå. Nå venter vi nestemann til sommeren, og vi gleder oss til det, men er samtidig litt urolig for fødselen. Særlig mannen min er bekymret. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke planlagt keisersnitt, men hvis sjansen er stor for at omstendighetene rundt forrige fødsel gjentar seg, er vel kanskje keisersnitt det beste for meg og barnet? Er det slik at 2. fødsel vanligvis er letter enn den første, siden bekken og skjede allerede har vært utvidet en gang? Må vi regne med en ny komplisert fødsel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14070-komplisert-f%C3%B8dsel-forrige-gang-gjentakelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 3. januar 2001 Del Skrevet 3. januar 2001 Det er ikke så sjelden jeg hører slike historier, som du her forteller. Det er klart det er både dramatisk og skremmende å oppleve at alt står på spill, ihvertfall når man tenker på det i etterhånd. Der og da er man gjerne så opptatt med fødselsarbeidet at man ikke får med seg alle detaljene, slik som din partner sikkert gjorde det. Derfor er det heller ikke uvanlig at mannen ofte er den som sliter mest i etterkant. Kvinnene får gjerne pratet ut om fødselen på sykehuset og senere med venninner etc. Menn har ikke den samme muligheten og det er desverre heller ikke så vanlig at menn deler følelsene av redsel og maktløshet med andre. Jeg vil prøve å oppmuntre dere til å være optimistiske med tanke på neste fødsel. Det er faktisk ganske vanlig at første fødsel er adskillig tøffere enn nr. to. Det kan helt klart være av betydning at nr. en har "brøytet vei" for sener fødsler. Selve utdrivningstiden pleier å være adskillig kortere ved de senere. Hvis et bekken virkelig er for trangt, kommer ikke barnet ut, uansett. Når man må bruke vakum for å få ut barnet er det oftest på bakgrunn av at riene har blitt dårlige etter et langt forløp, og barnet ikke klarer å komme ut den siste biten på egen hånd. Jeg vil tro det er liten grunn til å anbefale deg planlagt keisersnitt. Du vil sansynligvis få en bedre fødselsopplevelse, det mener jeg å ha grunnlag for å si, selv om ingen kan garantere noe som helst. Ta opp dette med en jordmor, enten der du går på kontroll, eller på sykehuset. Det hadde sikkert vært veldig lurt om mannen din også fikk prate litt om sin usikkerhet, og ikke minst få bearbeidet opplevelsen for 20 mndr. siden. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/14070-komplisert-f%C3%B8dsel-forrige-gang-gjentakelse/#findComment-67830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.