Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å få satt inn hormonspiral etter to barnefødseler. Jeg har imidlertid Dubin-Johnson syndrom (periodevis lett forhøyet bilirubin pga. konjugeringssvikt i leveren - arvelig sykdom, godartet). Kan jeg da bruke hormonspiral? Hva med evt. P-piller? Jeg har dessuten tidligere ved ultralyd fått påvist en lett hjerteformet livmor. Er spiral da like sikkert som ved en "normal" livmor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/140718-hormonspiral-og-dubin-johnson-syndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved svekket leverfunksjon (uansett årsak) vil man ikke anbefale p-pille som for en stor del nedbrytes i leveren og gir ekstra belastning. Med hormonspiral er forholdet det at hormonet stort sett holder seg inne i livmoren og bare små mengder går ut i blodet, så det skulle ikke være risikabelt, men det kan være lurt å sjekke leverprøvene etter en tids bruk. Man har ikke spesiell erfaring med spiral ved hjerteformet livmor, men teoretisk sett kan man forestille seg at hormonspiralen er vel velegnet fordi det er ’hormoneffekt’ i tillegg til ’spiraleffekt’.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...