Gå til innhold

Prosjektledelse

Anbefalte innlegg

Gjest jobbsøker
Skrevet

Hva vil du legge i begrepet "prosjektleder"?

Og hvilken omtrentlig formell kompetanse vil du si at en "prosjektleder" i en offentlig bedrift bør ha? Altså som en rettesnor.

Skrevet

Det kommer veldig an på. I en del type prosjekter er det nesten en forutsetning å ha en viss fagkompetanse i tilknytning til prosjektet som ledes, f.eks. bør du har overordnet IT-kompetanse for å lede et IT-prosjekt, samme innen bygg- og anlegg og andre tekniske disipliner - sikkert noen ikke-tekniske også.

Litt avhengig av hvordan ting er organisert, kan det også være aktuelt med en viss økonomisk kompetanse.

Ellers bør en prosjektleder være god til å kommunisere skriftlig og muntlig- skal være bindeledd mellom oppdragsgiver og prosjektteamet, ryddig og strukturert, og evne å ta fatt i problemer etterhvert som de oppstår.

Jeg ville forventet at en prosjektleder har noe relevant utdannelse på høyskole - eller universitet. Prosjektledere har også hatt relativt dårlige tider i det siste, så regn med at det kan være folk med erfaring fra prosjektledelse offentlig eller privat som søker.

Nå har jeg sikkert glemt noe, men dette var det jeg kom på i farten.

Gjest jobbsøker
Skrevet

Det kommer veldig an på. I en del type prosjekter er det nesten en forutsetning å ha en viss fagkompetanse i tilknytning til prosjektet som ledes, f.eks. bør du har overordnet IT-kompetanse for å lede et IT-prosjekt, samme innen bygg- og anlegg og andre tekniske disipliner - sikkert noen ikke-tekniske også.

Litt avhengig av hvordan ting er organisert, kan det også være aktuelt med en viss økonomisk kompetanse.

Ellers bør en prosjektleder være god til å kommunisere skriftlig og muntlig- skal være bindeledd mellom oppdragsgiver og prosjektteamet, ryddig og strukturert, og evne å ta fatt i problemer etterhvert som de oppstår.

Jeg ville forventet at en prosjektleder har noe relevant utdannelse på høyskole - eller universitet. Prosjektledere har også hatt relativt dårlige tider i det siste, så regn med at det kan være folk med erfaring fra prosjektledelse offentlig eller privat som søker.

Nå har jeg sikkert glemt noe, men dette var det jeg kom på i farten.

Tusen takk. Det er svært snilt av deg å svare så fyldig som du gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...