Gjest togli Skrevet 22. mars 2004 Skrevet 22. mars 2004 Jeg synes hun eldste dama i serien "Nr. 19" har så morsom(?) dialekt. Den minner meg om dialekten til Linda Johansen i "Borettslaget" (Robert Stoltenberg). Er det samme dialekt og hvor kommer den fra? 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Har ikke sett Nr. 19, men jeg vil nå påstå at Linda Johansen ikke hadde noen dialekt. Hørtes ut som en nordlenning som hadde bodd alt for lenge på Østlandet, noe som kanskje også var meningen. Ho hadde i alle fall ikke noen nordlandsdialekt selv om nok Robert Stoltenberg gjerne ønsket å tro det. :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Har ikke sett Nr. 19, men jeg vil nå påstå at Linda Johansen ikke hadde noen dialekt. Hørtes ut som en nordlenning som hadde bodd alt for lenge på Østlandet, noe som kanskje også var meningen. Ho hadde i alle fall ikke noen nordlandsdialekt selv om nok Robert Stoltenberg gjerne ønsket å tro det. :-) Hun var fra Veststrålen og hadde bodd i Oslo lenge ) og dialekten bar preg av det. Kjenner flere som snakker akkurat maken. 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Linda skal liksom være fra vesterålen, og hun dama i nr 19 er trønder. Trønder og nordlenning er ikke mye likt spør du meg.... 0 Siter
Nikki Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Hun er orkdaling (Orkanger i Sør-Trøndelag), og har dialekt derfra. 0 Siter
Mistera Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Hun var fra Veststrålen og hadde bodd i Oslo lenge ) og dialekten bar preg av det. Kjenner flere som snakker akkurat maken. Tanten min som har bodd i Oslo siden hun var 19 (idag 59) har den *sorry* grusomeste "dialekt" ever... blanding av sunnmørsk og østlending... = "døladialekt" Utvaskede dialekter er grusomt 0 Siter
KaVa Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Det er i alle fall ikke samme grunndialekt. Hun i Borettslaget skulle liksom være fra Vesterålen. Tror hun i no 19 må være fra trøndelagstrakten (?) men er ikke sikker. 0 Siter
KaVa Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Har ikke sett Nr. 19, men jeg vil nå påstå at Linda Johansen ikke hadde noen dialekt. Hørtes ut som en nordlenning som hadde bodd alt for lenge på Østlandet, noe som kanskje også var meningen. Ho hadde i alle fall ikke noen nordlandsdialekt selv om nok Robert Stoltenberg gjerne ønsket å tro det. :-) Synes den var tatt på kornet, jeg. Tror meningen VAR at hun skulle høres ut som en vesteråling som flyttet til Oslo i ung alder, i en tid da nordlendings-dialekten ble sett ned på. Dermed ble den morphet til en svært moderert utgave av nordlending, kombinert med osloenser. mvh 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Linda skal liksom være fra vesterålen, og hun dama i nr 19 er trønder. Trønder og nordlenning er ikke mye likt spør du meg.... Hehe, jeg er døv skjønner du, så da må det være lov å ta feil ;o) Støtter meg kun til å munnavlese og da er det ikke alltid helt enkelt å skille alle dialekter fra hverandre... Men ble iallefall litt klokere nå ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Tanten min som har bodd i Oslo siden hun var 19 (idag 59) har den *sorry* grusomeste "dialekt" ever... blanding av sunnmørsk og østlending... = "døladialekt" Utvaskede dialekter er grusomt ¨Både mora og svigermora mi er utflyttede veststrålinger, jeg sier bare hjelp ) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Hun er orkdaling (Orkanger i Sør-Trøndelag), og har dialekt derfra. Okei, Orkdaling ja... Syntes nemlig ikke det virket som en helt typisk Trondheimsdialekt heller. 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Hehe, jeg er døv skjønner du, så da må det være lov å ta feil ;o) Støtter meg kun til å munnavlese og da er det ikke alltid helt enkelt å skille alle dialekter fra hverandre... Men ble iallefall litt klokere nå ) Kan du munnavlese de forskjellige dialektene? Nå må jeg si at jeg ble dyktig imprignert ) 0 Siter
KaVa Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 ¨Både mora og svigermora mi er utflyttede veststrålinger, jeg sier bare hjelp ) Da er du i det minste av god avstamning *smiler en som selv er halvt vesteråling* 0 Siter
Babette Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Linda skal liksom være fra vesterålen, og hun dama i nr 19 er trønder. Trønder og nordlenning er ikke mye likt spør du meg.... Nei, men "Linda" er jo veldig avslepen etter 30 år eller noe slikt i Oslo. Krysning mellom nordlending og østlending kan i tonefallet høres litt trøndersk ut. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Kan du munnavlese de forskjellige dialektene? Nå må jeg si at jeg ble dyktig imprignert ) Tja, sørlandsdialekt og stavangersk er jeg ikke så dyktig på. de snakker for mye "nedi halsen" om du skjønner... Jeg er en sånn som må vite dialekta før jeg klarer å avlese en person. Mannen min derimot (også døv) driter i dialektene, men skjønner likevel..Det verste er personer som blander ulike dialekter. Da kan du vel tenke deg at jeg blir forvirra ;o) 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Tja, sørlandsdialekt og stavangersk er jeg ikke så dyktig på. de snakker for mye "nedi halsen" om du skjønner... Jeg er en sånn som må vite dialekta før jeg klarer å avlese en person. Mannen min derimot (også døv) driter i dialektene, men skjønner likevel..Det verste er personer som blander ulike dialekter. Da kan du vel tenke deg at jeg blir forvirra ;o) Det tviler jeg ikke på at du blir. Det er sånn vi hørende aldri tenker på. Hvordan går det å munnavlese en skikkelig telemarking f.eks fra Vinje. De er jo innmari vanskelig å forstå for oss som hører? 0 Siter
Prozak Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Nei, men "Linda" er jo veldig avslepen etter 30 år eller noe slikt i Oslo. Krysning mellom nordlending og østlending kan i tonefallet høres litt trøndersk ut. Det er jeg ikke særlig enig i. Trønderdialkter har mer eller mindre samme tonefall som oslo-dialekt, mens nordlanske dialekter har et grunnleggende annerledes tonefall. "......................." 0 Siter
Gjest plutti Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Da er du i det minste av god avstamning *smiler en som selv er halvt vesteråling* æ e væsteråling æ og d ho Linda prata va langt fra vårres dialækt!!! vældi utvanna spørr du mæ! 0 Siter
Babette Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Det er jeg ikke særlig enig i. Trønderdialkter har mer eller mindre samme tonefall som oslo-dialekt, mens nordlanske dialekter har et grunnleggende annerledes tonefall. "......................." Nei, trønder har ikke samme tonefall som Oslo-dialekt. Jeg har ofte hørt folk snakke i rommet ved siden av, og det er artig å høre tonefallet uten å kunne skjelne ordene. Da hører man veldig tydelig forskjell på dialektenes tonemelodi. 0 Siter
Prozak Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Nei, trønder har ikke samme tonefall som Oslo-dialekt. Jeg har ofte hørt folk snakke i rommet ved siden av, og det er artig å høre tonefallet uten å kunne skjelne ordene. Da hører man veldig tydelig forskjell på dialektenes tonemelodi. Ok, får presisere/justere litt, da: Trønder har et tonefall som ligner mer på oslo-dialekt enn nordlandsk. Var noe slikt jeg mente med "mer eller mindre", ikke at noen av de var identiske :-) (jeg er forøvrig både trønder og nordlenning) "......................" 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.