Geoje Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Noen som har teksten i dette fantastisk triste diktet? 0 Siter
TrineE Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 VOGGESANG FOR EIN BYTTING Bysse bysse stort stygt barn. Troll blir du kalla med rette. Digraste gryta må hengast i jarn om du skal få din mette. Vogge du ligg i er snart for trang, du kavar og skrik og vil op i mit fang. Tung er du, tung – og natta er lang for den som må bysse ein bytting. Du er ikkje barnet mit, men eitt som er på meg tvinga. Mit barn var lite og vent og blidt, og vermde så mjukt mot bringa. Alla som ser deg, gir meg det råd at eg burde plaga deg, lugge og slå, så vart du vel henta, så kunne eg få tilbake det barnet eg miste. Bysse bytting stor og stygg – sjå ikkje såleis på meg. Eg skal ikkje slå deg, ver du trygg, og ingen ska ta deg frå meg. Den andre er kvarmanns gull der han er, men du, du er hata av alle her, så trengst det da vist at eg har deg kjær. – No trur eg du endelig sovnar 0 Siter
Gjest Fuga Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 VOGGESANG FOR EIN BYTTING Bysse bysse stort stygt barn. Troll blir du kalla med rette. Digraste gryta må hengast i jarn om du skal få din mette. Vogge du ligg i er snart for trang, du kavar og skrik og vil op i mit fang. Tung er du, tung – og natta er lang for den som må bysse ein bytting. Du er ikkje barnet mit, men eitt som er på meg tvinga. Mit barn var lite og vent og blidt, og vermde så mjukt mot bringa. Alla som ser deg, gir meg det råd at eg burde plaga deg, lugge og slå, så vart du vel henta, så kunne eg få tilbake det barnet eg miste. Bysse bytting stor og stygg – sjå ikkje såleis på meg. Eg skal ikkje slå deg, ver du trygg, og ingen ska ta deg frå meg. Den andre er kvarmanns gull der han er, men du, du er hata av alle her, så trengst det da vist at eg har deg kjær. – No trur eg du endelig sovnar Min Skaper, for et dikt! 0 Siter
KaVa Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 Min Skaper, for et dikt! Maaaange voggesanger er ganske groteske. (Rock-abye-baby er egentlig fæl, til tross for den vakre melodien. Ender med at babyen, som vogger høyt i et tre, faller ned). Min teori er at slike sanger er for å få utløp for frustrasjon over søvnmangel - man kan jo ikke bli sinna på babyen, men synge den vakkert i søvn med groteske tekser, det kan man :-) 0 Siter
amber sun Skrevet 23. mars 2004 Skrevet 23. mars 2004 VOGGESANG FOR EIN BYTTING Bysse bysse stort stygt barn. Troll blir du kalla med rette. Digraste gryta må hengast i jarn om du skal få din mette. Vogge du ligg i er snart for trang, du kavar og skrik og vil op i mit fang. Tung er du, tung – og natta er lang for den som må bysse ein bytting. Du er ikkje barnet mit, men eitt som er på meg tvinga. Mit barn var lite og vent og blidt, og vermde så mjukt mot bringa. Alla som ser deg, gir meg det råd at eg burde plaga deg, lugge og slå, så vart du vel henta, så kunne eg få tilbake det barnet eg miste. Bysse bytting stor og stygg – sjå ikkje såleis på meg. Eg skal ikkje slå deg, ver du trygg, og ingen ska ta deg frå meg. Den andre er kvarmanns gull der han er, men du, du er hata av alle her, så trengst det da vist at eg har deg kjær. – No trur eg du endelig sovnar For en fæl voggesang! Hvordan kan man skrive noe sånt, da? Håper ikke noen har sunget det der for en baby. *rister på hodet* 0 Siter
Geoje Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Skrevet 24. mars 2004 VOGGESANG FOR EIN BYTTING Bysse bysse stort stygt barn. Troll blir du kalla med rette. Digraste gryta må hengast i jarn om du skal få din mette. Vogge du ligg i er snart for trang, du kavar og skrik og vil op i mit fang. Tung er du, tung – og natta er lang for den som må bysse ein bytting. Du er ikkje barnet mit, men eitt som er på meg tvinga. Mit barn var lite og vent og blidt, og vermde så mjukt mot bringa. Alla som ser deg, gir meg det råd at eg burde plaga deg, lugge og slå, så vart du vel henta, så kunne eg få tilbake det barnet eg miste. Bysse bytting stor og stygg – sjå ikkje såleis på meg. Eg skal ikkje slå deg, ver du trygg, og ingen ska ta deg frå meg. Den andre er kvarmanns gull der han er, men du, du er hata av alle her, så trengst det da vist at eg har deg kjær. – No trur eg du endelig sovnar Tusen takk - det var akkurat det jeg lette etter. Det er ikke en sang med melodi til, det er et dikt. Som minner deg på å elske barnet ditt uansett hvor sliten du er. For byttingen og det snille milde barnet er jo det samme, men noen ganger føles det som om din lille engel har blitt byttet ut med en fæl, ekkel bytting som ingen liker. Utenom deg - for en mammas kjærlighet er betingelsesløs. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.