Gå til innhold

I rest my case

Anbefalte innlegg

Gjest how do I know
Skrevet

Hva menes når noen skriver det ??

Skrevet

Det er fra retts-systemet, der aktor sier dette når hun / han avslutter sin prosedyre.

Brukes altså når man har argumentert ferdig.

Skrevet

tja, noe sånt som "det kan du stole på" eller noe i den duren.

Skrevet

Det er fra retts-systemet, der aktor sier dette når hun / han avslutter sin prosedyre.

Brukes altså når man har argumentert ferdig.

godt forklart!

fant ikke helt ordene. ferdig argumentert er en god beskrivelse.

Skrevet

tja, noe sånt som "det kan du stole på" eller noe i den duren.

traff ikke helt fullstendig her.

kan på en måte oversette direkte, dvs at en lar saken ligge, avslutter, fremhever at en er sikker i sin sak.

Skrevet

Som det står under her: når man har argumentert ferdig - men i dagligtale ofte "det jeg har sagt nå beviser at jeg har rett, derfor trenger jeg ikke si mer". Som jo selvsagt bare er en variant av rettssystem-bruken.

Gjest Men eg vett kje altså
Skrevet

Ikkje det at eg vett , altså, men eg tror (hvis du e den eg tro du e) at han meinte at han gor seg i diskusjonen...

Gjest how do I know
Skrevet

Lest det på Tunsberg, eller?

Å e det forno ?

Gjest how do I know
Skrevet

Ikkje det at eg vett , altså, men eg tror (hvis du e den eg tro du e) at han meinte at han gor seg i diskusjonen...

"gor seg" ??

Gjest altså..
Skrevet

"gor seg" ??

Eg meinte gir seg.... Ein O som sneig seg inn der...

Gjest tjihi...
Skrevet

Å e det forno ?

ei kvisse i fuesprekka!

laguna1365380434
Skrevet

Jeg mener at det oftest brukes i dagligtale når noen en diskuterer med er opprådd for argumenter, evt sier noe som går i mot egen argumentasjon eller støtter opp argumentasjonen til motparten, gjerne ved å si dumme/selvmotsigende ting.

At man "vant", gjerne på walkover;)

Kan erstattes med f.eks. "nemlig!" eller "hah- der sa du det selv jo!";)

Eller lignende

Sånn tolker jeg det ihvertfall.

Skrevet

Eg meinte gir seg.... Ein O som sneig seg inn der...

Nei, mer at han har vunnet diskusjonen, at det ikke er mer å si.

Skrevet

Jeg mener at det oftest brukes i dagligtale når noen en diskuterer med er opprådd for argumenter, evt sier noe som går i mot egen argumentasjon eller støtter opp argumentasjonen til motparten, gjerne ved å si dumme/selvmotsigende ting.

At man "vant", gjerne på walkover;)

Kan erstattes med f.eks. "nemlig!" eller "hah- der sa du det selv jo!";)

Eller lignende

Sånn tolker jeg det ihvertfall.

Ikke helt, det er fra rettsaker. I rest my case, sier man når man har lagt fram sitt ugjenkallelige, ubestridelige bevis som gjør at man tror man vil vinne saken.

Nå har jeg lagt fram alle nødvendige bevis og I rest my case (jeg er ferdig med bevisføringen).

Gjest how do I know
Skrevet

ei kvisse i fuesprekka!

Noe sånn, ja.

laguna1365380434
Skrevet

Ikke helt, det er fra rettsaker. I rest my case, sier man når man har lagt fram sitt ugjenkallelige, ubestridelige bevis som gjør at man tror man vil vinne saken.

Nå har jeg lagt fram alle nødvendige bevis og I rest my case (jeg er ferdig med bevisføringen).

Ja, det ver jeg:) Men mitt intrykk er at det oftest blir brukt litt på siden av opprinnelig betydning. Gjerne for å dupere diskusjonspartner, hvis denne klarer å gi motparten "ubestridelige" argumenter i stedet for å styrke egen kasus. (hvilket jo kan skje den beste)

Jeg mener det har mye tilfelles med "Hah!";-)

Skrevet

Ja, det ver jeg:) Men mitt intrykk er at det oftest blir brukt litt på siden av opprinnelig betydning. Gjerne for å dupere diskusjonspartner, hvis denne klarer å gi motparten "ubestridelige" argumenter i stedet for å styrke egen kasus. (hvilket jo kan skje den beste)

Jeg mener det har mye tilfelles med "Hah!";-)

Jeg bruker det når jeg ikke har mer å tilføre . . når diskusjonen ikke kommer lenger fordi man ikke kommer til en enighet. "kaste inn håndkle" kan også brukes,,,,men den er litt mer deffensiv,

Gjest gje et vink då
Skrevet

Lest det på Tunsberg, eller?

Kem e du ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...