Gå til innhold

Velge hormonspiral eller mini-piller?

Anbefalte innlegg

tenker1365380443

Jeg er 40 år og bruker mini-piller, men jeg får økt matlyst og ømme og hovne bryster av de. Derfor lurer jeg på å prøve hormonspiral. Men, jeg har hørt at den kan virke dårlig inn på humøret og der har jeg litt svingninger fra før med både angst og litt depresjon. Derfor er det vanskelig å velge. Kan noen dele sine erfaringer med meg, ville jeg bli takknemlig.

- tenker

- tenker

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141344-velge-hormonspiral-eller-mini-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Hvorfor bare de to alternativene?

Selv har jeg erfaring med (utenom kondom da) p-piller, hormonspiral og vanlig spiral.

P-pillene ga meg mindre sex-lyst.

Hormonspiralen ga meg uregelmessige småblødninger de 2-3 første årene før den roet seg ned. Var så plaga med den at min daværende mann valgte å sterilisere seg. Den ga meg også mindre sexlyst.

Det at han steriliserte seg er den beste prevensjon jeg noensinne har hatt:-) De årene var sexlysten på topp.

Så ville han skilles og jeg fikk etterhvert ny kjæreste, så etter flere år uten prevensjon måtte jeg ut på prevensjonsmarkedet igjen.

Min lege ville da sette inn helt vanlig spiral. De førtste fire månedene hadde jeg KRAFTIG mens. Jeg gikk tilbake og forlangte at han fjerna den igjen. Nyforelsket med menstruasjon halve tida.... Men legen påsto at det ville roe seg, og ba meg vente 3 måneder til. Måneden etter var det litt mindre, måneden deretter ennå litt mindre og så var det nede på normalen igjen.

Sexlysten er på topp, akkurat som da jeg var uten prevensjon. Den er billig og den kan være der i 10 år. Sett den inn og glem den :-).

Vedr. sterilisering som prevensjon. Da min mann steriliserte seg var det fordi han var overbevist om at vi ikke skulle ha flere barn. Og overbevist om at det ville bli oss to resten av livet. Etter skilsmissen vår har han fått en ung samboer uten barn. Jeg tror helt sikkert at hun ikke er så glad for den avgjørelsen hans.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...