Gjest intressert Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Noen som vet om tamilene er kristne eller hinduer, og singaleshene buddister eller tar jeg helt feil. Er det forskjell på utseendet til de to folkegruppene? De tamilene som har flyktet til Norge er ikke de enten hinduer eller kristne? Har de flyktet på grunn av overgrep fra singaleshene. Takknemlig for svar. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 De tamilene jeg kjenner til har først og femst flyktet til Norge for å unngå å bli rekruttert til "Tigrene". Jeg tror de tilhører folkegruppen Singhalesere og er hinduer. Håper du kan få et bedre og mer utfyllende svar enn jeg kan komme med:o) 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 De tamilene jeg kjenner til har først og femst flyktet til Norge for å unngå å bli rekruttert til "Tigrene". Jeg tror de tilhører folkegruppen Singhalesere og er hinduer. Håper du kan få et bedre og mer utfyllende svar enn jeg kan komme med:o) De tilhører i hvert fall ikke singhaleserne. De er to forskjellige folkegrupper og borgerkrigen raser (eller raste) imellom de to. De tamilske tigrene er en opprørsgruppe som krevde selvstendighet for tamilene. De tamilene jeg kjenner i Norge er enten kristne eller hinduer. Jeg vet ikke om det er forskjell der på folkegruppene, men det er i hvert fall størst gruppe buddhister og en liten gruppe muslimer der. 0 Siter
cecily Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 de er enten katolikker eller hinduer ja. husker dessverre ikke om det er to grupper tamiler, eller om det kun går på individuell religionsvalg. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 de er enten katolikker eller hinduer ja. husker dessverre ikke om det er to grupper tamiler, eller om det kun går på individuell religionsvalg. Det er en gruppe tamiler og hinduer og kristne lever sammen. Deltar gjerne i religiøse handlinger hos hverandre. Muslimer derimot er helt isolert. Jeg tror at det er singaleshene som er buddhister, men der er også grupper med de andre religionene. Er litt usikker og finner ikke ordentlig ut av det da jeg lette på nettet. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 De tilhører i hvert fall ikke singhaleserne. De er to forskjellige folkegrupper og borgerkrigen raser (eller raste) imellom de to. De tamilske tigrene er en opprørsgruppe som krevde selvstendighet for tamilene. De tamilene jeg kjenner i Norge er enten kristne eller hinduer. Jeg vet ikke om det er forskjell der på folkegruppene, men det er i hvert fall størst gruppe buddhister og en liten gruppe muslimer der. Hmm, du har nok rett i det. Kan det være at det er to folkegrupper, og at de deles i Singhalesere og Tamiler? Huff, husker det ikke jeg altså... 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Det er en gruppe tamiler og hinduer og kristne lever sammen. Deltar gjerne i religiøse handlinger hos hverandre. Muslimer derimot er helt isolert. Jeg tror at det er singaleshene som er buddhister, men der er også grupper med de andre religionene. Er litt usikker og finner ikke ordentlig ut av det da jeg lette på nettet. Det er mange grupper tamiler, ikke bare en. På Sri Lanka er det store motsetninger mellom forskjellige grupper tamiler. Religiøst er tamiler stort sett hinduer eller katolikker, men disse to gruppene omgås helst ikke. Har hatt elever av begge religioner. Hinduer er ofte rikere enn kristne tamiler, det er et klart klasseskille mellom dem. At en katolikk blir kjæreste med en hindu er omtrent utenkelig. Ene eleven min hadde en søster som giftet seg med en katolikk, dette var stor skam og jenta ble utstøtt av familien. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Det er mange grupper tamiler, ikke bare en. På Sri Lanka er det store motsetninger mellom forskjellige grupper tamiler. Religiøst er tamiler stort sett hinduer eller katolikker, men disse to gruppene omgås helst ikke. Har hatt elever av begge religioner. Hinduer er ofte rikere enn kristne tamiler, det er et klart klasseskille mellom dem. At en katolikk blir kjæreste med en hindu er omtrent utenkelig. Ene eleven min hadde en søster som giftet seg med en katolikk, dette var stor skam og jenta ble utstøtt av familien. En tamilsk venn av meg fortalte at hinduer og kristne omgås hverandre og deltar i hverandres religiøse handlinger. Han er hindu og gikk f.eks. i kirken og ba 50 ganger for et eksamen da han var barn. Han var også ofte der med familien. Muslimer derimot omgås ikke de andre. Jeg har en elev hvor faren er katolsk og moren hindu. Alle går i kirken sammen her i Norge. 0 Siter
Gjest hvor har du dette fra? Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Det er mange grupper tamiler, ikke bare en. På Sri Lanka er det store motsetninger mellom forskjellige grupper tamiler. Religiøst er tamiler stort sett hinduer eller katolikker, men disse to gruppene omgås helst ikke. Har hatt elever av begge religioner. Hinduer er ofte rikere enn kristne tamiler, det er et klart klasseskille mellom dem. At en katolikk blir kjæreste med en hindu er omtrent utenkelig. Ene eleven min hadde en søster som giftet seg med en katolikk, dette var stor skam og jenta ble utstøtt av familien. Jeg har en kjæreste som er hindu fra Sri Lanka. Ifølge han har han et godt forhold til de kristne, men ikke til muslimer. Han forteller at det er stort klasseskille og at de er veldig opptatte av opphav når de gifter seg. Kan det være andre grunner en religion til at det var en skam? Skal spørre han litt bedre, 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Jeg har en kjæreste som er hindu fra Sri Lanka. Ifølge han har han et godt forhold til de kristne, men ikke til muslimer. Han forteller at det er stort klasseskille og at de er veldig opptatte av opphav når de gifter seg. Kan det være andre grunner en religion til at det var en skam? Skal spørre han litt bedre, Jeg har det fra voksne kristne og hinduistiske elever jeg har hatt. 0 Siter
Gjest hvor har du dette fra? Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Jeg har det fra voksne kristne og hinduistiske elever jeg har hatt. Men er de tamiler fra Sri Lanka? 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Men er de tamiler fra Sri Lanka? Ja, det er de. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.