Gå til innhold

Jeg vil ikke ha det sånn lenger!!

Anbefalte innlegg

Gjest 13ÅR

Jeg vil ikke ha det sånn lenger!! Jeg er bare 13 år!! De to ytterste av de fire fortennene mine og den bakerste hjørnetanna mi er helt råttene!! Det har vært sånn i over 2 år nå.. Det er ikke noe morsomt. Jeg er en sånn jente som smiler og ler hele tiden, men alltid i frykt for at noen skal se tennene mine.. Mamma veit ikke noe om dem. ho sier bare "Nå må vi se å få deg til tannlegen, sånn at du får regulering snart". Jeg trenger regulering, men jeg tørr ikke å gå dit med de tennene jeg har nå. ER DET NOEN SOM VET HVORDAN JEG SKAL FÅ ORDNET DEM TIL MINST MULIG PRIS OG MINST MULIG SMERTE?! Jeg ber dere!! Jeg bor forresten i Oslo... Hvor mye sånn ca. tror dere at det vil koste?? Jeg hadde blitt så glad hvis noen kunne hjelpe meg!! Livet mitt har ikke vært så lett.. Spiseforstyrrelser.. Men nå når jeg har begynnt på ungdomsskolen i ny klasse og fått mange nye venner har tingene forandret seg.. Nå har jeg det helt perfekt, bortsett fra tennene mine..

(Jeg bruker en aloveratannkrem)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141670-jeg-vil-ikke-ha-det-s%C3%A5nn-lenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skoletannlegen

Dessuten. Tør ikke å gå dit slik de er ut?? Altså, tannlegen ser garantert ting som ville fått håret ditt til å reist seg hele tiden. Noen hjørnetenner er ikke et problem for h*n. Og privat tannbehandling koster som han sa i reklamen; bortimot en bra bruktbil.

Dessuten. Tør ikke å gå dit slik de er ut?? Altså, tannlegen ser garantert ting som ville fått håret ditt til å reist seg hele tiden. Noen hjørnetenner er ikke et problem for h*n. Og privat tannbehandling koster som han sa i reklamen; bortimot en bra bruktbil.

Men han gjør vel sånn at det gjør utrolig vondt??

ho ville jo ha det så smertefritt som mulig.. Jeg veit ikke noe annet, men jeg trur ikke at det blir noe særlig smærtefritt hos skoletannlegen..

Gjest mor i juni

Er det fluor i tannkremen din?

Hvis du har tenner som er helt råtne, bør du få gjort noe med det så snart som mulig, du kan få infeksjon i røttene og i kjevebeinet. DET er ingen spøk..

Og det er gratis for deg å gå til skoletannlegen. Regulering må man derimot betale litt av selv, men jo større bittfeil du har (f.eks overbitt), jo mer får du dekket. Det kan tannlegen fortelle deg mer om.

Men vær så snill å gå nå, før de råtne tennene gjør det verre for deg.

Annonse

Gjest 13ÅR

Er det fluor i tannkremen din?

Hvis du har tenner som er helt råtne, bør du få gjort noe med det så snart som mulig, du kan få infeksjon i røttene og i kjevebeinet. DET er ingen spøk..

Og det er gratis for deg å gå til skoletannlegen. Regulering må man derimot betale litt av selv, men jo større bittfeil du har (f.eks overbitt), jo mer får du dekket. Det kan tannlegen fortelle deg mer om.

Men vær så snill å gå nå, før de råtne tennene gjør det verre for deg.

Nei, det er ikke fluor i den.. eller kanskje det er det.. Men er ikke fluor skadelig da?? Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tørr ikke å gå til skoletannlegen.. :o(

Gjest mor i juni

Nei, det er ikke fluor i den.. eller kanskje det er det.. Men er ikke fluor skadelig da?? Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tørr ikke å gå til skoletannlegen.. :o(

Da er det nok i hovedsak derfor du har råtne tenner.

Fluor er ikke skadelig, det er bare store mengder fluor i drikkevann som kan være skadelig. Fluor som virker på tennene er overhodet ikke farlig. Det er heller ikke farlig å svelge små mengder fluortannkrem.

Vi får hull fordi bakteriene i munnen tar sukkeret i maten vi spiser, og gjør det om til en syre som bryter ned tennene. Fluor gjør at tennene tåler mer av denne syren før det blir hull, og dessuten hjelper fluor til med å reparere bittesmå hull som holder på å dannes.

Du må enten begynne med en fluortannkrem så fort som mulig, _eller_ kutte ut alt av sukker hvis du ikke vil ha hull. Det siste er jo ikke akkurat lett.

Aller helst bør du også bruke tanntråd og fluorskyllevann som du får på apoteket. Skal bare ha det i munnen et minutt etter tannpuss for ekstra god fluoreffekt.

Men det aller viktigste er at du drar til tannlegen så snart som mulig. Jeg tuller ikke når jeg sier at infeksjon i kjevebeinet ikke er noen spøk.

Lykke til!!

Gjest mor i juni

Hvis du ikke vil til skoletannlegen, vil du heller gå til en privat tannlege da?

Det er selvsagt ditt valg, men privat tannlege, som står listet opp i gule sider f.eks, er jo dyrt. Skoletannlege er gratis.

Hos en privat tannlege koster det ca 500 kr for en undersøkelse med røntgenbilder. Så kommer det helt an på hva mer som må gjøres. Bedøvelse koster noen hundrelapper, og nye tenner koster noen tusenlapper hver. Sånn ca. Det kommer altså veldig an på hva slags behandling du trenger.

Gjest 13ÅR

Fluor er ikke skadelig, det er bare store mengder fluor i drikkevann som kan være skadelig. Fluor som virker på tennene er overhodet ikke farlig. Det er heller ikke farlig å svelge små mengder fluortannkrem.

Vi får hull fordi bakteriene i munnen tar sukkeret i maten vi spiser, og gjør det om til en syre som bryter ned tennene. Fluor gjør at tennene tåler mer av denne syren før det blir hull, og dessuten hjelper fluor til med å reparere bittesmå hull som holder på å dannes.

Du må enten begynne med en fluortannkrem så fort som mulig, _eller_ kutte ut alt av sukker hvis du ikke vil ha hull. Det siste er jo ikke akkurat lett.

Aller helst bør du også bruke tanntråd og fluorskyllevann som du får på apoteket. Skal bare ha det i munnen et minutt etter tannpuss for ekstra god fluoreffekt.

Men det aller viktigste er at du drar til tannlegen så snart som mulig. Jeg tuller ikke når jeg sier at infeksjon i kjevebeinet ikke er noen spøk.

Lykke til!!

Jeg spiser ikke sukker.. Egentlig spiser jeg ikke så mye i det hele tatt, så jeg tror ikke at det er pga. sukkeret.. Jeg skal gå til tannlegen ja :0) Tusen takk for hjelpen!! Hva vil det si å ha infeksjon i kjevebeinet??

Gjest 13ÅR

Lykke til!!

Gjør skoletannlegen bra arbeid da??

Gjest mor i juni

Jeg spiser ikke sukker.. Egentlig spiser jeg ikke så mye i det hele tatt, så jeg tror ikke at det er pga. sukkeret.. Jeg skal gå til tannlegen ja :0) Tusen takk for hjelpen!! Hva vil det si å ha infeksjon i kjevebeinet??

OK, hvis du sier det. Kan være rene syreskader, fra spiseforstyrrelsen din. Men hvis tennene dine er råtne spiller det ingen forskjell nå.

Annonse

Gjest mor i juni

Infeksjon i kjevebeinet kan du få når tennene dine er råtne. Da vil bakterier fra munnen kunne "gå" gjennom nervekanalen i tanna og helt ned i kjevebeinet der tannrota er festet.. Og lage betennelse der nede, med verk, og nedbrytning av bein.

Kort fortalt, dette vet tannlegen (skoletannlegen også!) alt om.. Lykke til.. :-)

• 3 uker senere...
Randy_Rayman

Vet ikke om du leser denne mailen, men med dagens tannteknologi er ikke hjørnetennene dine noe stort problem. Det tannlegen kan gjøre er å fjerne den delen av tannen som er skadet og erstatte det med en krone, som er en porselens-"hette" som settes over tannen og gir et pent resultat. Er skaden veldig omfattende kan det hende du trenger en bro, det vil si, en kunstig tann som festes ved de to foreliggende tennene på hver sin side. Ingen av behandlingene er smerefulle, men kan gi noe økt sensitivitet i en ukes tid.

Lykke til:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...