Gå til innhold

Er alt håp ute? Om graviditet og blødning

Anbefalte innlegg

Gjest Prøvinnen

Hei

Jeg har nettopp hatt et ivf-forsøk. Testet første gang på dag ni. Den var positiv. Testet igjen dag 12, fremdeles positiv (sterkere utslag). Begynte å blø samme dag. Brunt blod, klumpete, slimete (unnskyld detaljene). Blødde dag 12,13 og i dag er det dag 14. Oså mørkerødt blod nå. Avtatt litt i mengde. Totalt sett samme mengde blod og smerter som ved vanlig mens. Minner vel egentlig mye om en spontanabort? Det rare er at jeg testet positivt i dag også, med enda sterkere utslag enn for to dager siden, selv om jeg begynte å blø for to dager siden... Er det hormonene som spiller meg et puss, eller kan jeg faktisk være gravid ennå?

Skal ta blodprøve i morgen, men er nysgjerrig om noen kan fortelle om lignende tilfeller med en lykkelig slutt?

Takk til de som svarer!

Klem

Fortsetter under...

Du kan godt vare gravid enda, men det høres jo ikke helt bra ut med såpass mye blødninger. Hvis du har hatt en abort, vil hcg synke, men det vil ta en stund før det blir helt borte. Derfor vil du fortsatt teste positivt 1-2 uker etterpå. Men siden du får sterkere utslag enn tidligere. kan det jo hende at det er en tvilling som har sluppet taket, mens den andre fortsatt er igjen.

På blodprøven vil du ganske sikkert få positivt utslag, men det hjelper jo ikke hvis nivået er fallende. Det beste svaret får du ved å ta to prøver med 2-3 dagers mellomrom. Hvis hcg stiger er du fortsatt gravid. Hvis ikke var nok dette en spontanabort.

Håper alt går bra. Skal krysse fingrene for deg.

Klem

Gjest snartnr2

Hei!

Noe sikkert kan vel ingen av oss si i den situasjonen som du er i. Men jeg vil som tillajo, nevne at det finnes noe som heter "vanishing twin", altså at kroppen støter ut ett av to embryo. Da er du fortsatt gravid og hcg-nivået fortsetter å stige, parallelt med blødninger slik som du beskriver.

Men som sagt finnes ingen fasit. Det kan hende at du spontan-abortert, men personlig trodde jeg testen ville blitt svakere allerede i dag, siden du er så få dager "på vei". Håper ikke jeg gir deg falske forhåpninger...men vi krysser fingrer for at alt går bra!

Klem fra

Hei!

De to gangene jeg har blitt gravid med IVF (av til sammen 10 forsøk..) har det startet med sånne blødninger som du har nå og det har gått bra for det! Jeg har i begge svangerskapene begynt å blø på dag 9 etter innsetting og har blødd sammenhengende i 10 dager, mest brunt men også ferskt blod og i ganske store mengder. Begge gangene har det vært ett embryo i magen, så det kan jo skyldes at det andre har mistet taket? Eller at kroppen er hormonforvirret etter all behandlingen. Jeg har ikke tatt progesteron noe lenger enn vanlig (14 dager) pga. blødningene. Stadig sterkere hjemmetester og hcg-prøver er jo gode indikatorer på at dette går bra. Håper dere får en lykkelig slutt på disse nervepirrende dagene!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...