Gjest tristjeg Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Er 39 år med et barn på 7 år. Har forsøkt i 4 år å få nr.2 men har hatt 3 SA(tidlige) og 1 MÅ (uke 9) Siste SA for et år siden. Jeg er utredet for habituell abort, alle hormonprøver virker normale.(sjekket i flere sykluser) jeg tar tempen og eggl.tester hver syklus og vet jeg har eggløsning ca.på dag 13 i syklus. Det eneste problemet er at jeg har småblødninger fra dag 9 etter eggløsning. Disse varer 5-6 dager før mensen starter for fullt. Dvs. jeg har blødninger 12 dager hver måned. Min gyn har ikke noen svar på dette da prøver ikke viser noe feil. Kan det være at jeg har endo?? Har i de senere sykluser merket smerter i område endetarm/livmor + kvalme og veldig trøtthet en ukes tid før mens. Har ikke menssmerter eller smerter ved samleie. - Ville en erfaren gyn se cyster etc. som kunne relateres til endo eller er det kun lap som viser dette? - Ville de sett noe under utskraping(måtte ha det pga.MA) - Er det en ide å ta en gyn undersøkelse når jeg har småblødnigner for å se hvor de kommer fra evt. ta en prøve av det?? Jeg begynner å få dårlig tid pga, alder og er veldig deprimert for at jeg ikke får dette til. Har forsøkt pergo uten hell (enkel kur) Kan det være en tanke å få støtte som likner på det man får i forb. med prøverør...i perioden mellom eggl.og mens? Vil så gjerne finne ut av dette. Har problemer med å slå meg til ro med at det er normalt å ha det sånn... . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141854-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tristjeg Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 glemte å tillegge at jeg har lavt stoffskifte (går på thyroxin) og at jeg også ofte har forstoppelse i perioden før mens.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141854-endometriose/#findComment-892471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ducreyii Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Tror lavt stoffskifte kan gi nedsatt fertilitet. Ellers kan også cøliaki (glutenintoleranse) gi gjentatte aborter. Cøliaki trenger ikke alltid gi andre symptomer enn tretthet og er mye vanligere enn vi tror. Kan testes med blodprøver (antistoffer mot gliandin). I tilfelle vil diett hjelpe. Ellers vil risiko for skader ved fosteret som i seg selv gir abort øke med alderen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141854-endometriose/#findComment-892694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Kan det være at jeg har endo?? Har i de senere sykluser merket smerter i område endetarm/livmor + kvalme og veldig trøtthet en ukes tid før mens. Har ikke menssmerter eller smerter ved samleie. Svar: Smertene kan være endometriose f.eks. mellom rektum og livmor/skjede (rektovaginal endometriose), men det kan også være den spesielle formen ’adenomyose’ hvor endometriosen ligger inne i muskellaget i livmoren. Den variant er meget vanskelig (umulig med sikkerhet) å påvise uten å fjerne livmoren. Tretthet før menstruasjon kan like gjerne være premenstruelle problemer (PMS). - Ville en erfaren gyn se cyster etc. som kunne relateres til endo eller er det kun lap som viser dette? Svar: hvis det er cyster på eggstokkene vil man ved ultralyd ikke kunne skjelne mellom blødning i en cyste eller endometriose (men blødningen vil forsvinne av seg selv, det vil endometriose ikke). De fleste endometrioseforandringer er så små at de ikke ses med ultralyd. Den rektovaginale endometriose kan man ved en grundig undersøkelse få mistanke om, MR er den beste undersøkelse for påvisning. Ellers er det bare laparoskopi som kan stille diagnosen. - Ville de sett noe under utskraping(måtte ha det pga.MA) Svar: nei - Er det en ide å ta en gyn undersøkelse når jeg har småblødnigner for å se hvor de kommer fra evt. ta en prøve av det?? Har forsøkt pergo uten hell (enkel kur) Kan det være en tanke å få støtte som likner på det man får i forb. med prøverør...i perioden mellom eggl.og mens? Svar: Det diskuteres om blødning før menstruasjon kan skyldes for liten produksjon av progesteron. Før i tiden tok man prøve av livmorslimhinnen ved start av menstruasjon for å se hvor meget den var påvirket av kroppens hormoner (progesteron som produseres etter eggløsning). Hvis du har tatt mange blodprøver, så har man vel vist at du produserer tilstrekkelige mengder av dette hormonet. Jeg skjønner at du begynner å skjønne at det haster. Med alderen øker risiko for abort og barnløshet, og det kan være det du merker ’på kroppen’. Jeg foreslår at du tar kontakt med senter for barnløshet i privat regi og får råd, evt forsøker prøverørsbehandling (du er for gammel til å få det i offentlig regi). Hvis du skulle være infertil pga endometriose, er prøverørsbehandling beste tilbud. Jeg håper det var svar på dine spørsmål, og jeg håper at det skal lykkes å få barn nr. to. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141854-endometriose/#findComment-893851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Kan det være at jeg har endo?? Har i de senere sykluser merket smerter i område endetarm/livmor + kvalme og veldig trøtthet en ukes tid før mens. Har ikke menssmerter eller smerter ved samleie. Svar: Smertene kan være endometriose f.eks. mellom rektum og livmor/skjede (rektovaginal endometriose), men det kan også være den spesielle formen ’adenomyose’ hvor endometriosen ligger inne i muskellaget i livmoren. Den variant er meget vanskelig (umulig med sikkerhet) å påvise uten å fjerne livmoren. Tretthet før menstruasjon kan like gjerne være premenstruelle problemer (PMS). - Ville en erfaren gyn se cyster etc. som kunne relateres til endo eller er det kun lap som viser dette? Svar: hvis det er cyster på eggstokkene vil man ved ultralyd ikke kunne skjelne mellom blødning i en cyste eller endometriose (men blødningen vil forsvinne av seg selv, det vil endometriose ikke). De fleste endometrioseforandringer er så små at de ikke ses med ultralyd. Den rektovaginale endometriose kan man ved en grundig undersøkelse få mistanke om, MR er den beste undersøkelse for påvisning. Ellers er det bare laparoskopi som kan stille diagnosen. - Ville de sett noe under utskraping(måtte ha det pga.MA) Svar: nei - Er det en ide å ta en gyn undersøkelse når jeg har småblødnigner for å se hvor de kommer fra evt. ta en prøve av det?? Har forsøkt pergo uten hell (enkel kur) Kan det være en tanke å få støtte som likner på det man får i forb. med prøverør...i perioden mellom eggl.og mens? Svar: Det diskuteres om blødning før menstruasjon kan skyldes for liten produksjon av progesteron. Før i tiden tok man prøve av livmorslimhinnen ved start av menstruasjon for å se hvor meget den var påvirket av kroppens hormoner (progesteron som produseres etter eggløsning). Hvis du har tatt mange blodprøver, så har man vel vist at du produserer tilstrekkelige mengder av dette hormonet. Jeg skjønner at du begynner å skjønne at det haster. Med alderen øker risiko for abort og barnløshet, og det kan være det du merker ’på kroppen’. Jeg foreslår at du tar kontakt med senter for barnløshet i privat regi og får råd, evt forsøker prøverørsbehandling (du er for gammel til å få det i offentlig regi). Hvis du skulle være infertil pga endometriose, er prøverørsbehandling beste tilbud. Jeg håper det var svar på dine spørsmål, og jeg håper at det skal lykkes å få barn nr. to. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/141854-endometriose/#findComment-893852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.