Gjest urolig fyr Skrevet 1. august 2000 Del Skrevet 1. august 2000 Er det virkelig sånn at man kan gå rundt med klamydia uten å vite om det? Jeg har bare hatt sex med damen min det siste året....hun testet seg i oktober i fjor hadde ikke noe da. Hvis jeg tester meg nå og har klamydia, er det garantert hun som har gitt meg det da? (og vært utro!!?) Det er vel ingen andre måter å få kjønnsykdommer på.... urolig fyr 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1419-sykdommer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnus Skrevet 1. august 2000 Del Skrevet 1. august 2000 Du merker det fort hvis du har fått klamydia, så ikke vær redd for det. Har du ikke merket noe nå så trenger du neppe være redd for klamydia. Jenter trenger ikke å merke det så fort, så sånn sett er det verre for dem. Går de for lenge uten behandling kan de nemlig bli sterile. Det er derfor viktig at gutten sier i fra til jenta hvis han får det, da hun meget mulig ikke merker noe. Som de alltid sier her, ekspertene, at for å være sikker så konsulter med lege bla...bla.. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1419-sykdommer/#findComment-4894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berthold Grünfeld Skrevet 1. august 2000 Del Skrevet 1. august 2000 Ja, man kan være smittet av klamydia uten at det gir nevneverdige plager Hvordan er du så blitt smittet, ettersom din partner ble klarert for klamaydia i fjor høst. Det mest sannsynlige er at testen på henne ikke var god nok, dvs. at hun var falsk negativ. Kanksje ble ikke testen tatt forskriftsmessig. Men det er også et spørsmål om ikke klamydia kan overføres uten kjønnslig kontakt.Mye taler for det. Jeg har påvist klamydia hos unge jenter uten at de noen gang har hatt samleie eller andre former for mer intim seksuell kontakt.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Professor Berthold Grünfeld spesialist i psykiatri 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1419-sykdommer/#findComment-5186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 16. mai 2001 Del Skrevet 16. mai 2001 Ja, man kan være smittet av klamydia uten at det gir nevneverdige plager Hvordan er du så blitt smittet, ettersom din partner ble klarert for klamaydia i fjor høst. Det mest sannsynlige er at testen på henne ikke var god nok, dvs. at hun var falsk negativ. Kanksje ble ikke testen tatt forskriftsmessig. Men det er også et spørsmål om ikke klamydia kan overføres uten kjønnslig kontakt.Mye taler for det. Jeg har påvist klamydia hos unge jenter uten at de noen gang har hatt samleie eller andre former for mer intim seksuell kontakt.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Professor Berthold Grünfeld spesialist i psykiatri En liten kommentar vedrørende påvisning av klamydia-smitte: Det finnes ulike klamydi-arter. To av disse rammer lungene (klamydia pneumoniae og klamydia psitacci). En art forekommer først og fremst i underlivet (klamydia trakomatis). Da overføres smitten kun ved seksuell kontakt. Hvis man blir smittet av en mikrobe, beskytter kroppen seg ved å lage såkalte antistoffer. Disse antistoffene produserer kroppen resten av livet for å begrense faren for å bli smittet igjen. Man kan sjekke om en person er smittet av klamydia ved å måle nivået av antistoffer i blodet. En slik blodprøve skiller ikke alltid mellom de ulike klamydiaartene. Hvis man har hatt en bronkitt forårsaket av klamydia psitacci (papegøyesyke), vil testen gi utslag på antistoffene kroppen har laget som følge av denne smitten. Utslaget skyldes således ikke at man har eller har hatt klamydia i underlivet, men en relativt uskyldig bronkitt tidligere i livet. Tester som påviser mikroben direkte i sekret fra urinrøret eller livmorhalsen, kan også feilaktig gi utslag. Risikoen for at dette skjer er størst hvis det foreligger en ubalanse i slimhinnens normale bakteriflora. Bruken av tester med denne feilkilden brukes stadig sjeldnere. Derfor kan man vanligvis stole på at påvist smitte i prøve tatt fra underlivet er korrekt. Det hender dog at man kan være smittet uten at testene gir utslag. Av den grunn kan det være greitt å la seg teste to ganger. Det er aktuelt hvis man vil være helt sikker eller man har særskilt grunn til å tro at det foreligger smitte til tross for gjennomførte test ikke har gitt utslag. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1419-sykdommer/#findComment-111684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.